צעד נוסף בנסיגה מהסכם הגרעין: איראן תפעיל מחדש צנטריפוגות

נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע כי הצעד הבא של מדינתו נגד ההסכם יחל מחר, בהכנסת גז אורניום למתקן הגרעין בפורדו. זאת, לאחר שהתחייבה בעבר כי המתקן ישמש רק למחקר

זמן צפייה: 01:02

הנסיגה מהסכם הגרעיןנשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע היום (שלישי) כי הצעד הבא של מדינתו נגד ההסכם יחל מחר, בהכנסת גז אורניום ל-1,044 צנטריפוגות במתקן הגרעין בפורדו. זאת, לאחר שהתחייבה בעבר כי המתקן ישמש רק למחקר. שגריר איראן בסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הודיע לסוכנות כי הגז המוזרם לצנטריפוגות יהיה UF6 - חומר בסיס בהעשרת אורניום.

לפי הסכם הגרעין, לאיראנים אסור להעשיר אורניום במתקן ולעסוק בפיתוח במשך 15 שנה, ואף להכניס למתקן כל סוג של חומר גרעיני בקיע כמו אורניום או פלוטונים. בנוסף לכך, המתקן בפורדו היה צריך להפוך ללמרכז מחקר בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גורם ירדני: אין קשר בין שחרור העצורים לישראלי שהסתנן למדינה

חמאס מאיים: אי חידוש המענק הקטארי יתפוצץ בפני ישראל

שוב אלימות כלפי מג"ב ליד יצהר: טיולית עם לוחמים נרגמה באבנים

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: ללא קרדיט

מעבר לכך, בהסכם הגרעין נקבע כי שליש מהצנטריפוגות בפורדו יכולות לשמש רק למחקר איזוטופים רדיו-אקטיביים ואסור להכניס אליהן אורניום, בעוד שאר הצנטריפוגות וכל הציוד הנלווה שלהן צריכות להיות מושבתות לחלוטין. בתגובה לדבריו של רוחאני, נמסר מהקרמלין כי "בממשל הרוסי מודאגים מכוונת איראן לצמצם את התחייבויותיה להסכם הגרעין".

בתגובה לדברי נשיא איראן, הממשל הצרפתי מסרה כי יחכה לדוח של המשגיחים על תוכנית הגרעין ועל פעולותיה של איראן. עוד נמסר מצרפת כי היא תמשיך להיות מחוייבת להסכם הגרעין ומפצירה באיראן לסגת מהחלטתה.

בשבוע שעבר נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סוף קורס קצינים בבה"ד 1 ומתח ביקורת על מדיניות הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. "המרחב סביבנו סוער וגועש, האיומים צצים בכל פינה", אמר ראש הממשלה, "סוריה, לבנון, עזה, תימן, עיראק, איפה לא? כוחות איראניים ופרו איראניים נערכים לפעולה, לא נהסס להפעיל פעולה קשה כדי לעצור אותם. רף התעוזה של איראן עלה, ובהיעדר תגובה – הוא עוד יעלה".

נתניהו הוסיף כי "כוחות איראניים פועלים להתחמש ללא הפוגה, אנחנו ערוכים לאיומים ולא נהסס להנחית מהלומה קשה על מי שינסה לפגוע בנו. ישראל לא תגיש את הלחי השנייה, מי שפניו לתוקפנות ייענה במלוא התקיפות ויספוג מחיר כבד".

דבריו של נתניהו מצטרפים לאזהרות מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין בשבוע שעבר, שהביע חשש מפני תקיפות מל"טים וטילי שיוט איראניים. לדבריו, "סוללות ה'חץ', ה'יהלום', 'קלע דוד' ו'כיפת ברזל' - נמצאות בכוננות. אתגר ההגנה הופך מורכב יותר. לאיום הטילים והרקטות מצרפים כעת מל"טים תוקפים וטילי שיוט".

מוקדם יותר באותו השבוע התייחס יו"ר כחול לבן בני גנץ, בנאום בירושלים בפני חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית לאתגרים הביטחוניים שעל הפרק ואמר כי "אנו נמצאים תחת איומים אמיתיים, בראש ובראשונה מצד איראן שממשיכה לאיים על האזור ולפתח נשק גרעיני, וכן לבסס כוחות בסוריה".

לפני כחודשיים פנתה ארצות הברית לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) והצהירה כי הם פתוחים למשא ומתן עם הרפובליקה האסלאמית ללא תנאים מוקדמים - אך כשיגיע הזמן הנכון. לדברי האמריקנים, לא מתקבל על הדעת שאיראן נכשלה בלספק תשובות לטענות של סבא"א, וכי עובדה זו צריכה להדאיג מאוד: "כולנו צריכים לשאול את עצמנו מה עוד המשטר האיראני מסתיר מאיתנו".

 

UF6 - חומר בסיס בהעשרת אורניום