בעקבות שריפה בטהרן: שירותי האינטרנט בעיר הופסקו

ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" וערוץ "אלערביה" הסעודי דיווחו היום כי בעקבות שריפה של ציוד תקשורת, שירותי האינטרנט בבירה ובאזורים הסמוכים לה השתבשו או שחדלו לעבוד לחלוטין. במקביל, כוחות הביטחון האיראניים עצרו כמה מבני הדת הבהאית - בחשד לריגול בעבור ישראל

איראן, טהרן

ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" וערוץ "אלערביה" הסעודי דיווחו היום (שני) כי בעקבות שריפה של ציוד תקשורת בבירה טהרן, שירותי האינטרנט בה ובאזורים הסמוכים לה השתבשו או שהופסקו לחלוטין. בתוך כך, הערוץ האיראני דיווח כי האינטרנט של חברות פרטיות וממשלתיות במדינה נותקו לחלוטין מהרשת.

כמו כן, חלק מהאזרחים דיווחו על כך שלא הצליחו להוציא שיחות ואף לשלוח הודעות טקסט באזורים המצויינים מעלה. דיווחים בתקשורת האיראנית הצביעו על כך שגם מערכות הבנקים באיראן מתמודדות עם בעיות תקשורת, ולא ניתן להשלים חלק מן הפעולות הבנקאיות. ככלל, מאז יום חמישי האחרון, תושבים רבים באיראן סיפרו כי הם סובלים מבעיות גלישה, ולדבריהם זה החמיר ביום שישי, כך שהם מצליחים לגלוש רק באתרים פנימיים וב"גוגל". היום, שיעור החיבור לאינטרנט במדינה עמד על 79% בלבד.

שיעור החיבור לאינטרנט באיראן עומד על 79%
שיעור החיבור לאינטרנט באיראן עומד על 79% | צילום: NetBlocks

במקביל, הערוץ "איראן אינטרנשיונל" דיווח כי כוחות הביטחון האיראניים עצרו כמה מבני הדת הבהאית, בחשד לריגול עבור ישראל. כמו כן, הם פשטו על יותר מ-20 בתים בהם מתגוררים חברי הקהילה. שלושה בכירים לשעבר בקרב הקהילה הבהאית האיראנית בערים טהרן וקראג', היו מבין העצורים. השלושה נעצרו בעבר ב-2018 ואף ריצו עונש מאסר של 10 שנים.

בתוך כך, משרד המודיעין האיראני טען כי חלק מהבהאים שנעצרו קשורים למרכז הבהאי העולמי השוכן בחיפה. לדבריהם, העצורים אספו מידע והעבירו אותו לישראל. זה מכבר שהקהילה הבהאית העולמית טוענת כי המשטר האיראני הגביר בעת האחרונה את מה שהם כינו כ"קמפיין שיטתי לדיכוי המיעוט הדתי", ובתוך כך המשטר האיראני עצר רבים מחברי הקהילה, זימן את חלקם לבית המשפט והעמיד לדין לפחות 20 בהאים החיים באיראן.

הגנים הבהאים, חיפה
הגנים הבהאים, חיפה. מרכז הדת הבהאית העולמי | צילום: אסתר רוביאן, פלאש 90

לטענת הקהילה, בחודש יוני האחרון נעצרו לפחות 44 בהאים, הם זומנו לבית משפט, והועמדו לדין כאשר על חלקם נגזר עונש מאסר. יצוין כי החוק האיראני, מכיר באסלאם, בנצרות, ביהדות ובדת הזורואסטרית כדתות לגיטימיות. הדת הבהאית, עמה נמנים 300 אלף מתושבי איראן צמחה מהאסלאם השיעי, היא אינה מוגדרת כזרם מתוכו והם נחשבים על ידי הרפובליקה האסלאמית לדת כופרת. לטענתם, השלטונות בטהרן רודפים אותם, מפרים את זכויותיהם, ולעתים קרובות הם מוטרדים, נאלצים לעזוב את בתיהם ועסקיהם, ואף מונעים מהם להתקבל למשרות ממשלתיות ולרכוש השכלה אקדמאית.