בלינקן מזהיר: "רוסיה מתכננת מתקפה בקנה מידה גדול נגד אוקראינה"

מזכיר המדינה האמריקני, שנוכח במפגש עם שרי נאט"ו בלטביה, התייחס להסלמה המתחמשכת בין קייב ומוסקבה ואמר כי נאט"ו "מוכנה להטיל עלויות כבדות" על רוסיה. עם זאת, בלינקן נמנע מלהגיד אם תהיה התערבות צבאית של ארה"ב

אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר היום (רביעי) בכנס ברית נאט"ו בלטביה, כי לארצות הברית יש ראיות שרוסיה מתכננת מתקפה "בקנה מידה גדול" על אוקראינה וכי נאט"ו "מוכנה להטיל עלויות כבדות" על רוסיה אם תנסה לפלוש. בלינקן הוסיף כי לא ברור אם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, כבר החליט לפלוש לאוקראינה אך "הוא יוצר לו את היכולת לעשות זאת בטווח הקצר".

עם זאת, מזכיר המדינה לא אמר שארצות הברית או ברית נאט"ו יתערבו צבאית. "אם רוסיה תלך בדרך של עימות בכל הנוגע לאוקראינה, הבהרנו כי נגיב בנחישות, כולל במגוון צעדים כלכליים בעלי השפעה חזקה שנמנענו מלבצע בעבר", אמר בלינקן.

תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה
תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה | צילום: רויטרס

הוא לא ציין את אופי הצעדים הללו, אך רוב המשקיפים סבורים שפרויקט הצינור "נורד סטרים 2", שנועד להביא גז רוסי לאירופה, עלול להתבטל אם תהיה פלישה נוספת. הממשלה הגרמנית החדשה כבר מטילה ספקות לגבי התוכנית.

בלינקן אמר כי ארצות הברית תפרט את ההשלכות למנהיגי רוסיה "בזמן המתאים". דבריו מייצגים את האזהרה החזקה ביותר של ממשל ביידן עד כה, ונמסרו יום לפני שבלינקן אמור לפגוש את עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, בשטוקהולם.

תרגיל צבאי בגבול אוקראינה
תרגיל צבאי בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

ממשלת אוקראינה מעריכה כי מספר החיילים הרוסים העומדים בגבולותיה נעים בין 90 ל-100 אלף. הכוחות הרוסים ערכו שני תרגילים צבאיים גדולים באזור, באפריל ובספטמבר, ובכל פעם השאירו מספר לא מבוטל של חיילים ואספקה ​​ניכרת של ציוד. כמו כן, לוויינים מסחריים הראו ריכוזים של כלי רכב צבאיים באזור הגבול.

מוקדם יותר היום איים פוטין כי רוסיה תגיב בחוזקה אם מדינות נאט"ו ישלחו נשק או חיילים לאוקראינה, וכי מבחינתה זו חציית "הקווים האדומים". בין היתר, איים בפריסה פוטנציאלית של טילים רוסיים שיכוונו לאירופה.

תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה
תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה | צילום: Maxar Technologies