הבוקר: פסגת יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארה"ב

בין המדינות מתגבשת עסקה לפיה צפויות ירושלים וושינגטון להכריז על הכרה בשלטון אסד בסוריה – בתמורה לקריאה מצד מוסקבה להסגת הכוחות הזרים מהאזור

זמן צפייה: 03:07

הפסגה המשולשת בין יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית נפתחת בשעה זו (שלישי) בירושלים. נציגי שלוש המדינות, מאיר בן שבת, ניקולאי פטרושב וג'ון בולטון ידונו בסוגייה הסורית ובנוכחות האיראנית באזור, ומתגבשת עסקה לפיה צפויות ישראל וארצות הברית להכיר בשלטונו של אסד – בתמורה לקריאה מצד רוסיה להסגת הכוחות הזרים מסוריה.

ישראל מודאגת במיוחד מנוכחות איראן באזור, אך בסוריה נמצאים כוחות מחמש מדינות, ולכן להצהרת רוסיה לא צפויה להיות השפעה רבה בשטח – אלא אם אסד בעצמו יקרא לאיראן לצאת משטח מדינתו. למרות שתוצאות הפגישה צפויות להיות הצהרתיות בלבד, החשיבות שלה היא בעצם התרחשותה בישראל – מול עיני טהראן הצופה מצפון, שתראה את נציגי ישראל, רוסיה וארצות הברית דנות בעתידה של סוריה.

אתמול נחת בישראל ניקולאי פטרושב, היועץ לביטחון לאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביטחון, וקיים פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח פגישתו התייחס נתניהו לאיום האיראני ואמר: "אני בטוח שמבינים ברוסיה מה המשמעות עבורנו של משטר שקורא להשמיד אותנו, לא רק לכבוש, אלא להשמיד - ופועל באופן יומיומי להשגת מטרה זו. ולכן ישראל לא תאפשר לאיראן שקוראת להשמדתנו להתבסס בגבולותינו וכמובן שנעשה הכול למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. הגנה עצמית זה לקח חשוב מאוד בהיסטוריה של המאה ה-20, בוודאי עבור העם היהודי ומדינתו".

עוד בחדשות 13:

לקראת הפסגה המשולשת: רה"מ נפגש עם היועץ הרוסי לביטחון לאומי

רוסיה במסר הרגעה לאיראן: נעדכן בפרטי הפסגה המשולשת בישראל

איראן על הפלת המל"ט: "פעולה שלא נהסס לחזור עליה אם נצטרך"

רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן
רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן | צילום: קובי גדעון/לע''מ

כמו כן, התייחס נתניהו לפגישה המשולשת עם ארצות הברית וציין: "המטרה המשותפת שלנו היא לקדם דיאלוג משמעותי יחד עם ארצות הברית, כדי להתמודד עם אתגרי הביטחון המורכבים של האזור שלנו תוך הבעת מחויבות לביטחון ישראל. זה המשך טבעי לשיתוף הפעולה הטוב שמתקיים בין שתי המדינות שלנו. שיתוף הפעולה ברמה הביטחונית בין רוסיה לישראל כבר תרם רבות לביטחון וליציבות באזור ועשה שינוי מהותי במצב". עוד הוסיף כי "במעמד זה אני רוצה להודות לנשיא פוטין על אמירתו שביטחון ישראל הוא דבר שחשוב לרוסיה. אני מאוד מעריך את זה".

בשבוע שעבר נפגש ניקולאי פטרושב, היועץ לביטחון לאומי של רוסיה, עם מקבילו האיראני והעביר לו מסר מרגיע, לפיו מוסקבה תעדכן את טהראן בפרטי הפסגה המשולשת בין רוסיה, ארצות הברית וישראל. הפסגה צפויה להתקיים בשבוע הבא בירושלים, בין היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון, ראש המל"ל מאיר בן שבת, וניקולאי פטרושב עצמו.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

ביום ראשון אמר בולטון לנתניהו ולראש המל"ל מאיר בן שבת כי ממשל טראמפ תומך בצורה מוחלטת במאמציה של ישראל להוציא את הכוחות האיראנים מסוריה - כך אמר לחדשות 13 דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן גארט מרקיז.

"בולטון נפגש עם נתניהו ועם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת", אמר דוברו של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן. "במהלך הפגישות הודגש כי ארה"ב וישראל שמות בראש סדר העדיפויות את בלימת התוקפנות האיראנית באזור באמצעות הגברת הלחץ הכלכלי והגדלת המחיר שאיראן משלמת על פעילותה החתרנית. ממשל טראמפ תומך שאינה משתמעת לשתי פנים במאמציה של ישראל להגן על עצמה ולהסיג לאחור את ההשפעה של המשטר האיראני ושלוחיו באזור".

בתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייסח היום למתיחות עם איראן ואמר: "לא שלחתי מסר לטהראן שמזהיר מפני תקיפה, אני לא מחפש מלחמה. אני רוצה לדבר עם איראן בלי תנאים מקדימים, אבל היא חייבת להתחייב לוותר על נשק גרעיני וטילים בליסטיים". "אני מאמין שאיראן רוצה לשאת ולתת איתנו", הוסיף הנשיא האמריקני. את הדברים אמר בריאיון ברשת NBC. גם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס התייחס לנושא ואמר כי "כל האופציות על השולחן".