איראן מאשימה: הפיצוץ במתקן בנתנז נגרם כתוצאה מחבלה

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן התייחס לפיצוץ שאירע בתחילת יולי במתקן העשרת האורניום, והצהיר כי מדובר בגרימת נזק מכוונת. זאת לאחר דיווחים שונים בדבר הגורמים האחראים לתקרית

זמן צפייה: 00:34

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז כמאלונדי, טען כי הפיצוץ המסתורי שאירע בתחילת חודש יולי במתקן העשרת האורניום בנתנז - "היה כתוצאה מפעילות חבלה".

כזכור, הפיצוץ גרם לנזק אדיר במתקן ובכירים במערב העריכו כי הוא יהווה עיכוב משמעותי לתוכנית הגרעין. כמו כן, היו מגוון דיווחים שונים בנוגע לאחראים לפיצוץ, ונטען גם כי מקורו בתקיפת סייבר ישראלית.

לכתבות נוספות בנושא >> 

בכירים במערב: "הפיצוץ בנתנז – יעכב את תוכנית הגרעין בשנתיים"

גורם מודיעיני במזה"ת: "ישראל אחראית לפיצוץ במתקן בנתנז"

איראן מודה: הפיצוץ במתקן בנתנז עלול להאט פיתוח הצנטריפוגות

כור להעשרת אורניום בנתנז
כור להעשרת אורניום בנתנז | צילום: Google Earth

צילומי לוויין של המתקן בנתנז לאחר הפיצוץ הראו נזק משמעותי - כך דווח בניו יורק טיימס. שני בכירי מודיעין המעודכנים בנזק שנגרם למתקן, אמרו שככל הנראה יקח לאיראנים שנתיים להחזיר את תוכנית הגרעין שלהם לאיפה שהייתה לפני הפיצוץ. מחקר נוסף מעריך שיקח לפחות שנה עד שפעילות הצנטריפוגות של איראן תתאושש.

בכירים המעורים בפרטי בפיצוץ השוו את המורכבות שלו למתקפת הסייבר "סטקסנט" על מתקני הגרעין של איראן לפני עשור, שתוכננה במשך יותר משנה. התיאוריה המרכזית טוענת שהפיצוץ אירע על ידי מתקן נפץ שהוטמן במתקן, ייתכן שליד צינור גז. אבל חלק מההשערות סבורות כי גם הפעם מתקפת סייבר היא שגרמה לפיצוץ.

לאחר הפיצוץ, כמאלונדי הודה כי "הפיצוץ גרם לנזק רב - עלול להאט את קצב הפיתוח והייצור של הצנטריפוגות". עוד ציין הבכיר כי "איראן תבנה מתקן גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר כדי להחליף את מתקן ההעשרה שנפגע".