נסראללה: "חיסול סולימאני - שווה את ראשו של טראמפ"

מזכ"ל חזבאללה ספד למפקד כוח קודס: "הנשיא האמריקני ואנשיו הטיפשים לא הבינו מה עשו - צבא ארה"ב ישלם את המחיר". עוד הצהיר: "ישראל לא העזה לחסל אותו והעדיפה שארה"ב תעשה זאת"

זמן צפייה: 05:22

חיסול סולימאני: מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, נשא היום (ראשון) נאום בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בידי חיל האוויר האמריקני: "יום חמישי בלילה הוא נקודת מפנה באזור כולו, לא רק לאיראן ועיראק. סולימאני שווה ערך לראשו של טראמפ ושל כל ההנהגה האמריקנית. צבא ארה"ב ישלם את המחיר".

נסראללה ספד לסולימאני: "הוא לא היה איש איראני גרידא, הוא היה סוריה, פלסטין, עיראק, איראן, לבנון. הוא איש ההתנגדות. האיראנים יגיבו, זה עניין שלהם. אבל זה לא אומר שציר ההתנגדות לא יגיב גם הוא – כל אחד יחליט בעצמו על תגובה ראויה לחיסול".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

השינוי בעמדת טראמפ ותמיכת פומפאו: מאחורי הקלעים של החיסול

עקב החיסול, מרכז חב"ד מזהיר את שליחיו: שמרו על מודעות מוגברת

טראמפ: "סימנו 52 מטרות איראניות ונפגע בהן אם נאוים שוב"

סולימאני ונסראללה
סולימאני ונסראללה | צילום: חדשות 13

"ישראל אמרה שסולימאני מהווה איום קיומי עליה, אך היא לא העזה לחסל אותו. היא הייתה יכולה לעשות את זה  בסוריה, אבל העדיפה שארה"ב תעשה זאת". עוד אמר כי "אמרתי לסולימאני שהתחילו להתייחס אליו באופן מיוחד בתקשורת האמריקנית, והשיח סביבו מעיד על כוונה לחיסולו".

"מדובר בפשע ברור לחלוטין", המשיך נסראללה."טראמפ יודע שמלחמה עם איראן היא הרפתקה מסוכנת. מהיום הראשון הוא שם מטרה עליונה להפיל את המשטר הדתי באיראן, כך שהמעצמות יוכלו לשלוט בה. אבל טראמפ נכשל בניסיון הזה". "האויב שלנו יכול לכל היותר להרוג אותנו – אבל אנחנו מקווים יותר מכול למות כשהידים. כשאנחנו מנצחים – אנחנו מנצחים, וגם כאשר אנחנו מתים כשהידים - אנחנו מנצחים. יום שישי הוא יום ניצחון הדם של ההתנגדות באזור".

"בתקופה האחרונה האמריקנים ניסו להביא את עיראק למלחמת אזרחים. באמצעים שונים הם ניסו ליצור סכסוך בין העם האיראני לעם העיראקי. בשבועות האחרונים, האמריקנים נכנסו לפאניקה כי הם הרגישו שהשליטה שלהם בעיראק הולכת ופוחתת". כמו כן, נסראללה הוסיף כי "אני לא מקבלת החלטות בעיראק, אבל אני יודע שאנשי ההתנגדות שם לא ישאירו ולו חייל אמריקני אחד", כאשר ברקע הקהל נשמע קורא "מוות לאמריקה".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס | צילום: רויטרס

בתוך כך, הפרלמנט בעיראק העביר החלטה שהממשלה תפסיק לבקש סיוע צבאי מקואליציות הנתמכות על ידי ארצות הברית. לפני כן, שר החוץ העיראקי הגיש תלונה רשמית למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ולמועצת הביטחון של האו"ם על התקיפה האמריקנית בעיראק. במקביל, משרד החוץ העיראקי זימן את שגריר ארה"ב לשיחה בעקבות החיסול.

ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הצהיר: "קיבלתי טלפון מטראמפ לאחר שההפגנות מול השגרירות הפסיקו, והוא הודה לנו ואפילו ביקש מעיראק לתווך בין ארה"ב לאיראן. עוד הוסיף: "וושינגטון גררה את עיראק לסכסוך שלה עם איראן. הזהרנו את ארה"ב מהשלכות של פעולות כאלה במדינה". לדבריו, "ביקשנו מארה"ב את נוכחותה הצבאית במדינה אך ורק בשביל לחסל את דאע"ש. אנחנו בוחנים אפשרות לסיום הנוכחות של הכוחות הזרים במדינה. לאחר ההתפתחויות האחרונות הכוחות העיראקיים יתקשו להגן על הכוחות הזרים במדינה".

גם לפני כן, עבד אל-מהדי אמר בפרלמנט כי האינטרס של עיראק וארצות הברית הוא "לסיים את הנוכחות הזרה במדינה". כמו כן, אל-מהדי דחה את הטענות כי ממשלתו נתנה לגיטימציה למיליציות להפגין מול שגרירות ארה"ב.

מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, אמר היום בריאיון לרשת ABC כי "זה ברור שהיום, העולם הוא מקום בטוח יותר. אין לי ספק שההנהגה האיראנית מבינה את נקודת מבטו של טראמפ, ומבינה את המסר שלנו בבירור. הייתה לנו את כל הסמכות לעשות את מה שעשינו".

כמו כן, פומפאו התייחס לציוץ של טראמפ, לפיו לארה"ב יש 52 מטרות התקפיות באיראן: "אנחנו נתנהג נכון מבחינה משפטית. ממשלות קודמות נתנו למיליציות שיעיות לתקוף אותנו ועברו על כך לסדר היום, אבל אנחנו נקטנו בשיטה שונה".