נסראללה: "אם ארה"ב לא תסיג כוחותיה - חייליה יחזרו בארונות"

מזכ"ל חזבאללה נאם במסגרת טקס לציון שבוע לחיסולו של קאסם סולימאני, ואיים על האמריקנים ועל ישראל: "תקיפה אמריקנית נגד איראן תביא לתגובה חזקה של טהראן"

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה | צילום: חדשות 13

מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, נאם היום (ראשון) בלבנון במסגרת טקס לציון שבוע לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה. נסראללה התייחס לחיסול והזהיר את ארצות הברית: "אם בימים או בשבועות הקרובים היא לא תסיג את כוחותיה מאזור המזרח-התיכון, אז החיילים האמריקאים יחזרו לארה"ב בארונות".

כמו כן, נסראללה התייחס להתבטאויות של בכירים אמריקנים שאמרו שהעולם בטוח יותר לאחר חיסולו של סולימאני והדגיש כי בימים הקרובים ארצות הברית תראה שהעולם ישתנה לאחר החיסול. נסראללה טען כי תקיפת הבסיסים האמריקנים על ידי איראן בשבוע שעבר הציגה את היכולות הצבאיות של טהראן מאחר וטילים אלו יוצרו אך ורק במדינה.

לכתבות נוספות בנושא:

איראן הזהירה את נסראללה: "ייתכן שאתה הבא בתור"

המעקב הממושך והמלצת ראש ה-CIA: פרטים חדשים על חיסול סולימאני

דיווח: ארה"ב כשלה לחסל בכיר איראני – ביום בו חוסל סולימאני

סולימאני ונסראללה
סולימאני ונסראללה | צילום: חדשות 13

בנוסף לכך, נסראללה הדגיש כי "כל הבסיסים האמריקניים באזור המזרח התיכון נמצאים בטווח הטילים המדויקים של איראן" וציין כי "התקיפה על הבסיסים האמריקנים היא מסר חזק גם לישראל ונתניהו שחולם לתקוף באיראן". נסראללה אמר כי טהראן מסרה לוושינגטון דרך מתווכים ובאמצעות התקשורת כי כל תקיפה אמריקנית נגד איראן תביא לתגובה חזקה של טהראן נגד ארצות הברית ונגד ישראל.

נסראללה התייחס למפקד כוח קודס שחוסל ואמר: "ההצלחות הגדולות של חזבאללה בדרום לבנון בשנים 1,999 ו-2,000 נזקפות לזכותו של סולימאני, לרבות הנסיגה של ישראל מדרום לבנון". עוד טען נסראללה כי ארגונו כיום יכול להרתיע את ישראל ולהגן על לבנון בזכות איראן ובזכות סולימאני, שלטענת נסראללה "הפכו את לבנון מהחולייה החלשה ביותר באזור לאיום אסטרטגי על ישראל". נסראללה התייחס גם להתרסקות המטוס האוקראיני וטען כי אף מדינה לא יכלה לנהוג בשקיפות כמו שאיראן נהגה.

קאסם סולימאני, והלוויתו
קאסם סולימאני, והלוויתו | צילום: רויטרס

הלילה פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי ארצות הברית עקבה אחרי קאסם סולימאני, כשנה וחצי לפני שחיסלה לאותו. העיתון פרסם כתבה שבה גלגל את השתלשלות האירועים, ברקע המתיחות בין וושינגטון לטהראן ב-18 החודשים האחרונים. בתוך כך, ה-NBC דיווח הלילה כי החיסול בוצע, בין היתר, בעקבות מידע מודיעיני ישראלי, שאישר את מיקום סולימאני.

סולימאני, כך על פי הפרסום, היה על הכוונת האמריקנית זמן רב. במהלך התקופה הזו, צבא ארה"ב העריך כי יהיה קשה יותר לפגוע בסולימאני בעודו באיראן מאשר לתפוס אותו בעודו מבקר בסוריה ובעיראק - כך שהוחלט, בתור התחלה, לחכות שיגיע לשם באחד מביקוריו. עוד נטען כי סולימאני לא הוקתף בסוריה משום שארה"ב לא רצתה לסכן את ישראל במלחמה עם ארגון חזבאללה, וכן מפני שלאמריקנים יש חופש פעולה נרחב יותר בבגדד.

Kataib Hezbollah Iraqi Militia Hold The Picture Of The Iranian Major General Qassem Soleimani, As They Gather Ahead Of The Funeral Of The Iraqi Militia Commander Abu Mahdi Al Muhandis, In Baghdad
מסע הלוויה של קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

כמו כן, ביום שישי דווח ב"וושינגטון פוסט" כי ביום בו ארצות הברית חיסלה סולימאני, נעשה ניסיון כושל לחסל בכיר צבאי איראני נוסף בתימן,  לפי הדיווח, האמריקנים ניסו ללא הצלחה לחסל את עבדול רזה שחלאי, כלכלן ובכיר בכוח קודס. הסיבות לכישלון לא פורטו.

גורמים בצבא האמריקני שמוצבים בתימן, בה מתרחשת מלחמת אזרחים שגרמה למשבר ההומניטרי הגדול בעולם, סיפרו לעיתון כי מבצע החיסול שכשל' מוגדר ברמת סיווג גבוהה וסירבו לשתף פרטים ממנו, למעט העובדה כי הוא לא צלח בסופו של דבר. עם זאת, הגורמים סיפרו כי ארצות הברית עקבה אחר שני מבצעי החיסול שהתרחשו באותו יום וכי התכנון היה להכריז על שני החיסולים ביחד, אם שניהם היו מתבצעים בהצלחה.