כיצד הפך המפרץ הפרסי למוקד הסכסוך בין המעצמות האזוריות?

הנתיב הימי של מצרי הורמוז, שבו מועברות כ-20 מיליון חביות נפט ביום, היה מאז ומתמיד מוקד של מתח. מדובר בנכס האסטרטגי החשוב ביותר של איראן - והדרך שלה לאיים על הכלכלה העולמית

זמן צפייה: 04:37

שליש מכל הנפט שעובר בים ברחבי העולם נע דרך המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז שנמצאים בקצהו. רוחבם הוא רק 33 קילומטרים וכ-20 מיליון חביות נפט מועברות שם במכליות כל יום. רוב הנפט הגולמי של סעודיה, איחוד האמירויות הערביות ואיראן עובר בנתיב ימי זה.

במשך עשרות שנים האיראנים מנופפים באיומים לחסום את המצרים, שתמיד היו מוקד של מתח. גם במלחמת איראן-עיראק, וגם כאשר ארצות הברית הפילה בשנת 1988, מטוס נוסעים איראני וגרמה למותם של 290 אזרחים.

עוד בחדשות 13:

פומפאו: "מעריכים כי איראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן"

גורמים אמריקנים: "סבירות גבוהה שאיראן אחראית לתקיפת המכליות"

מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז
מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז | צילום: רויטרס

הצי החמישי של ארה"ב ממוקם בבחריין, בעיקר במטרה לשמור על הנתיבים האלה פתוחים, והממשלים האמריקניים הבהירו שוב ושוב שחסימתן היא עילה לתגובה מלחמתית.

המפרץ ומהצרים הם למעשה הנכס האסטרטגי החשוב ביותר של הרפובליקה האסלאמית והדרך שלה לאיים על כל הכלכלה העולמית. התקרית החמורה היום (חמישי), שבה בוצעו חבלות בשתי מכליות, גרמה כבר לעליית מחירי הנפט, והאיראנים רומזים שהם לא האחראיים, אלא הסעודים שרוצים להוביל למלחמה.

מכלית עולה באש במפרץ עומאן

מוקדם יותר הערב התייחס שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, לתקיפת מכליות הנפט במפרץ עומאן, והצהיר כי "אנו מעריכים כי איראן אחראית לתקיפה במפרץ. ההערכה מבוססת על מודיעין, כלי הנשק ורמת המומחיות שנדרשה". את הדברים אמר פומפאו בנאום במשרד החוץ האמריקני.

לדבריו, "זו האחרונה בשורת מתקפות של איראן ושלוחותיה, ויש להבינה בהקשר של 40 שנים של תוקפנות ללא הצדקה". עוד הוסיף כי "מדובר בסכנה לביטחון הלאומי. חמינאי דחה היום את ניסיונות הגישור של ראש ממשלת יפן - הם העליבו את יפן, תקפו אונייה יפנית וסיכנו את חיי אנשיה".

פומפאו הצהיר כי מדיניות ארה"ב מוסיפה להיות מאמץ כלכלי ודיפלומטי להביא את איראן לשולחן המו"מ, וכי אין איום בפעולה צבאית. המדיניות, לדבריו, נשארת לעת עתה בגדר הסנקציות.

בתוך כך, נשיא ארה"ב טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני חש שמוקדם מדי אפילו לחשוב על עסקה עם איראן. הם לא מוכנים עדיין, וגם אנחנו לא".