סוריה-ת"א-יוהנסבורג: מסלול מבצע המוסד לאיתור מידע על רון ארד

לפי דיווח ב"אינדיפנדנט" בשפה הערבית, המוסד חטף את הגנרל האיראני לאחר שהסוכנים למדו את מסלול הריצה שלו. אז הוא נלקח לישראל וכשהתברר שהמידע אינו שווה ערך, הוא שוחרר בדרום אפריקה

משמרות המהפכה באיראן, רון ארד
משמרות המהפכה באיראן, רון ארד | צילום: רויטרס / getty

עיתון "האינדיפנדנט" בגרסתו הערבית פירסם אתמול (שישי) פרטים חדשים אודות פעילות המוסד לאיתור מידע על הנווט הנעדר רון ארד. הדיווח מתבסס על מידע שהגיע ממקורות איראנים יודעי דבר, ולפיו הגנרל האיראני נחטף במהלך ריצה באמצע שכונה בדמשק, נחקר באופן אינטנסיבי, הועבר לדרום אפריקה ושוחרר ביוהנסבורג כשבידו מספר הטלפון של השגרירות האיראנית המקומית.

כינויו של הגנרל הוא סאברי, ולפי העיתון הוא פעל בעברו בשירות כוחות משמרות המהפכה שהגיעו ללבנון לאחר מלחמת לבנון הראשונה. סאברי היה אחראי על הדרכה של קבוצת לוחמים, שהיוותה מאוחר יותר את הגרעין של לוחמי חזבאללה. לאחר ששב לאיראן, שירת בגיס אל-קודס ועבד לצידו של קאסם סולימאני בנושא הלבנוני. סאברי אף הצטרף לקבוצת היועצים שאיראן שלחה לסוריה במהלך המהפכה בכדי שייעצו לצבא הסורי במלחמתו נגד האופוזיציה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הצצה לדרום הפרוע: כוחות הביטחון מנסים להציל את הנגב

השבוע השחור של פייסבוק: תקלת הענק, המסמכים והמניות שקרסו

בעלי ערוץ 10 לשעבר יוסי מימן הלך לעולמו

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

על פי המידע שבידי העיתון, סאברי בחר לגור בשכונת אל-מאזה שבבירה דמשק, קרוב לשגרירות איראן בסוריה, אשר סביבה הוצבה שמירה ומצלמות אבטחה. סאברי נהג כל יום לערוך הליכות וריצות בשטח שבין דירתו לבין שגרירות איראן. באחד הימים, לפי הדיווח, עמד ליד דירתו מיניבוס וכאשר סאברי רץ בסמוך אליו, פעילי מוסד שחיכו לו שם חטפו אותו לתוך המיניבוס והתחילו בתוכנית להוציא אותו מסוריה לישראל.

ישראל, כך נכתב, בחרה לחטוף את הגנרל הזה מפני שבסיס משמרות המהפכה שפעל בלבנון בשנות השמונים היה ממוקם בכפר א-נבי שית - הכפר בו המוסד פעל ולקח דגימת DNA של גופה שייתכן והייתה שייכת לרון ארד. המוסד הצליח להוציא את הגנרל מסוריה ולהביאו לתל אביב והודגש כי סאברי נחקר באופן אינטנסיבי במטרה להוציא ממנו מידע על רון ארד.

חקירתו התבצעה במהירות במטרה לשחרר אותו כמה שיותר מהר – על מנת שאיראן לא תשתמש בחטיפה זו ותסלים את המאבק מול ישראל. לאחר סיום החקירה ולאחר שהתברר שהמידע שברשותו של סאברי לא שווה ערך ולא עונה על המאמצים של ישראל להשיג מידע אודות רון ארד – הועבר סאברי לדרום אפריקה. סאברי שוחרר ליד טלפון ציבורי באחת מרחובות הבירה יוהנסבורג, כשבידו מספר הטלפון של שגרירות איראן המקומית במטרה שיתקשר למספר זה.

לפי המידע מהגורמים, איראן שמרה על שתיקה בנוגע לאירוע זה ובחרה ללמוד את החדירה אל כוחותיה הפועלים בסוריה כיועצים – במיוחד לאחר שהחטיפה אירעה ליד שגרירות איראן בדמשק.

אהוד אולמרט בוועידה הלאומית של חדשות 13
אהוד אולמרט | צילום: חדשות 13

כמו כן, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, מסר אתמול בדיווח לעיתון ה"אינדיפנדנט" בשפה הערבית כי הוא פוסל את האפשרות שהמוסד חטף גנרל איראני. אולמרט הבהיר כי דיווחים אלו באים במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית בין ישראל לאיראן ולכן מדובר בסיפור מומצא. עוד טען אולמרט כי הוא סבור שפירסום דיווח זה מהווה תירוץ לפעולות איראן נגד ישראל. עוד הוסיף ראש הממשלה לשעבר, כי ישראל השיגה מידע בשנת 2006 על כך שרון ארד הועבר בוודאות לאיראן וטען כי הוא בטוח שארד נרצח בשנת 1988.