האלוף האולימפי חשף: "הבריחו אותי לבריטניה כילד והוכרחתי לעבוד"

מוחמד "מו" פארח, מהספורטאים המעוטרים בהיסטוריית הספורט האולימפי, חשף בריאיון לרשת BBC כי בילדותו הוטס מג'יבוטי על ידי אישה בריטית ונכפה עליו לעבוד בביתה. הוא גם סיפר ששיקר על ההיסטוריה המשפחתית שלו: "לעיתים הייתי מסתגר בשירותים ובוכה"

מו פארח בחגיגות ה70 לכהונת המלכה אליזבת
מו פארח בחגיגות ה70 לכהונת המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

האלוף האולימפי הבריטי בריצת 5,000 מטר ובריצת 10,000 מטר, מוחמד "מו" פארח, מהמעוטרים בהיסטוריית הספורט האולימפי, חשף בריאיון הלילה (שלישי) לרשת BBC הבריטית כי כשהיה בן 9 הוברח לבריטניה על ידי אישה שלא פגש מעולם לאחר שביקר אצל קרובי משפחה בג'יבוטי. כשהגיע ללונדון, אולץ לעבוד כמשרת.

הרץ למרחקים ארוכים סיפר בעבר שהגיע לבריטניה מסומליה עם הוריו כפליט, אלא שכעת הוא חושף את הפרטים החדשים, בהם את העובדה כי שמו האמיתי הוא חוסיין עבדי קאהין, והוא שונה כשהוא הוטס בתור ילד מהמדינה המזרח אפריקנית.

מו פארח בתחרות
מו פארח בתחרות | צילום: רויטרס

אך בריאיון ל-BBC חשף פארח כי הוריו מעולם לא היו בבריטניה - אמו ושני אחיו גרים בחווה המשפחתית שלהם במדינת סומלילנד המתנתקת שהכריזה על עצמאות ב-1991 אך אינה מוכרת על ידי מדינות אחרות או ארגונים בינלאומיים. אביו, עבדי, נהרג מירי תועה באלימות אזרחית בסומליה כאשר פארח היה בן ארבע.

פארח סיפר כי היה כבן שמונה או תשע כשנלקח מהבית להתארח אצל המשפחה בג'יבוטי, ולאחר מכן הוא הוטס לבריטניה על ידי אישה שמעולם לא פגש ולא היה קשור אליה. היא אמרה לו שהוא נלקח לאירופה כדי לגור שם עם קרובי משפחה - דבר שלדבריו הוא התרגש ממנו. "מעולם לא הייתי על מטוס לפני כן", הוא אומר.

מו פארח (ימין) עם האלוף האולימפי יוסיין בולט והכדורגלן דיוויד בקהאם
מו פארח (ימין) עם האלוף האולימפי יוסיין בולט והכדורגלן דיוויד בקהאם | צילום: רויטרס

האישה אמרה לו לומר ששמו מוחמד, וסיפר כי היו לה איתה מסמכי נסיעה מזויפים שהראו את תמונתו לצד השם "מוחמד פארח". כשהם הגיעו לבריטניה, האישה לקחה אותו לדירתה בהונסלו, מערב לונדון, ולקחה ממנו פיסת נייר שעליה היו פרטי הקשר של קרוביו. "ממש מולי היא קרעה אותה והכניסה אותה לפח. באותו רגע ידעתי שאני בבעיה", הוא מספר.

האצן האולימפי סיפר כי נכפה עליו לבצע עבודות בית וטיפול בילדים, שאם לא היה מבצע לא היה מקבל אפילו אוכל. הוא סיפר כי האישה אמרה לו: "אם אי פעם תרצה לראות את המשפחה שלך שוב, אל תגיד כלום", והוסיף  "לעתים קרובות הייתי מסתגר בשירותים ובוכה".

בשנים הראשונות המשפחה לא אפשרה לו ללכת לבית הספר, אבל כשהיה כבן 12 הוא נרשם לכיתה ז' בבית ספר מקומי, ולצוות נאמר כי פארח הוא פליט מסומליה.  המורה שלו שרה רני סיפרה ל-BBC שפארח היה מגיע לבית הספר "לא מטופח ולא מטופל", שהוא דיבר מעט מאוד אנגלית והיה ילד "מנוכר רגשית ותרבותית". לדבריה, האנשים שאמרו שהם הוריו לא השתתפו בערבי הורים.

מו פארח עם מעריצים בבריטניה
מו פארח עם מעריצים בבריטניה | צילום: רויטרס

המורה לספורט, אלן ווטקינסון, הבחין בשינוי אצל הנער הצעיר כשיצא למסלול האתלטיקה. "נראה שהשפה היחידה שהוא מבין היא שפת הספורט", הוא סיפר. פארח אמר שספורט היה חבל הצלה עבורו שכן "הדבר היחיד שיכולתי לעשות כדי להתרחק ממצב החיים הזה היה לצאת ולברוח". בסופו של דבר הוא סיפר לווטקינסון על זהותו האמיתית, הרקע שלו והמשפחה שהוא נאלץ לעבוד עבורה.

המורה פנה לשירותי הרווחה ועזר לפארח להגיע לאומנה אצל משפחה סומלית אחרת. "עדיין התגעגעתי למשפחה האמיתית שלי, אבל מאותו רגע הכל השתפר", סיפר פארח. "הרגשתי שהרבה דברים הורמו לי מהכתפיים, והרגשתי כמוני. אז יצא מו - המו האמיתי".