"מעבר ליכולתי לעצור": פרטים חדשים על מבצע הטבח בארה"ב

רוברט קרימו בן ה-22 שנעצר הלילה בחשד לביצוע טבח חגיגות יום העצמאות בארה"ב היה ראפר שהחל לעלות מוזיקה לאינטרנט בגיל 11. בשנה האחרונה פרסם סרטון שבו רמז על תכנון של "מעשה מגדיר חיים". בקהילה היהודית מבכים את מותה של אחת הנרצחות: "עבודתה נגעה בכולנו"

זמן צפייה: 02:19

רוברט קרימו, צעיר בן 22, נעצר הלילה (שלישי) בחשד לביצוע הטבח המזעזע במהלך מצעד יום העצמאות, בפרבר היילנד פארק שמחוץ לשיקגו, ארצות הברית, שבו נרצחו שישה בני אדם. הוא נעצר לאחר מהלך מרדף קצר בכביש מהיר, והמניע שלו למעשה עדיין לא ברור.

על פי עמוד ה-IMDB שלו, קרימו הוא "תופעת היפ הופ" שנולדה ב-20 בספטמבר 2000, "ילד סנדוויץ' ממוצא איטלקי". קרימו החל להעלות את המוזיקה שלו לאינטרנט בגיל 11, אך זכה לראשונה לחשיפה משמעותית רק בשנת 2016, לפי IMDB, שהכניס "רווח נקי של 100 אלף דולרים".

רוברט קרימו החשוד בטבח במצעד יום העצמאות בסרטון שצילם
רוברט קרימו החשוד בטבח במצעד יום העצמאות בסרטון שצילם

רוברט הוא בנו של בוב קרימו, שלפי חשבון הפייסבוק שלו התמודד על ראשות העיר היילנד פארק ב-2020. הראפר הוציא רצועה בשם "Are You Awake" ב-15 באוקטובר 2021, שמרמזת שקרימו תכנן "מעשה מגדיר חיים, מעבר ליכולתו לעצור". הסרטון כולל איורים של אדם המכוון רובה לעבר אדם אחר.

היילנד פארק היא קהילה מלוכדת של כ-30,000 איש, הממוקמת על חופי אגם מישיגן, מעט צפונית לשיקגו, עם אחוזות רחבות ידיים על שפת האגם שמשכו לאזור לא מעט עשירים ומפורסמים, כולל אגדת ה-NBA מייקל ג'ורדן, שחי באזור במשך שנים כששיחק בשיקגו בולס.

תושבי היילנד פארק מחוץ לשיקגו לאחר הטבח
תושבי היילנד פארק מחוץ לשיקגו לאחר הטבח | צילום: רויטרס

אחת הנרצחות באירוע החגיגות היא ג'קי סונדהיים, מורה בקהילה היהודית בהיילנד פארק, שרבים מתושביה הם יהודים. במכתב למתפללים מסר הרב וונדי גפן כי סונדהיים עבדה במשך עשרות שנים בצוות בית הכנסת, ולדבריו "העבודה, האדיבות והחום שלה נגעו לכולנו, מהוראתה בגן ועד להדרכת רבים מאיתנו, ברגעי חיים של שמחה וצער, וכל זאת במסירות בלתי נלאית. אין מילים מספיקות כדי להביע את עומק הצער שלנו על מותה של ג'קי, והאהדה למשפחתה וליקיריה". סונדהיים הותירה אחריה בעל ובת, לדברי הרב. לא ניתן היה להשיג את תגובת משפחתה.

ג'קי סונדהיים
ג'קי סונדהיים | צילום: מתוך טוויטר

רוברט קרימו שיקגו
בן 22 בלבד. החשוד בטבח רוברט קרימו

ניקולס טולדו לא היה בטוח אם הוא רוצה ללכת למצעד בהיילנד פארק, הוא נעזר בהליכון וחשב שיהיה קהל גדול שיתאסף כדי לצפות במצעד, כך סיפרה קוצ'יל טולדו, נכדתו. המשפחה לא רצתה להשאיר אותו לבדו, לכן ביום שני בבוקר הם הלכו לשם יחד איתו. עוד סיפרה כי היא זוכרת שהסתכלה על סבה, שישב בין משפחתה, בעוד שלהקה חלפה על פניהם ומוזיקה ניגנה. "הוא היה כל כך שמח," היא אמרה, "שמח לחיות את הרגע".

שוטר מחוץ לבית אמו של החשוד בטבח מחוץ לשיקגו
שוטר מחוץ לבית אמו של החשוד בטבח מחוץ לשיקגו | צילום: רויטרס

הם לא הבינו שמישהו פתח באש על ההמון עד שכדורים החלו להגיע אליהם, שלושה מהם פגעו בסבה והרגו אותו במקום, לדבריה. טולדו אמרה שאביה ניסה להגן על סבה ונורה בזרועו. אביה ובן דודה נשארו עם סבה, כשהכאוס הסתחרר מסביבם. חלקם ניסו לברוח מהמקום, והיא הבינה במהרה שהחבר שלה נורה בגב. מישהי הצליחה לקחת את החבר שלה לבית חולים סמוך, כי הם לא היו בטוחים אם יהיו מספיק אמבולנסים שיגיעו לכל הקורבנות, אמרה. "כולנו היינו בהלם. בכינו. לא האמנו לכל מה שקרה, לא יכולנו לנשום".

ניידות משטרה מחוץ לביתו של רוברט קרימו שחשוד בטבח במצעד בפרבר בשיקגו
ניידות משטרה מחוץ לביתו של רוברט קרימו שחשוד בטבח במצעד בפרבר בשיקגו | צילום: רויטרס

המשפחה פתחה בקמפיין לגיוס המונים בעקבות המקרה, על מנת לקבל סיוע בהוצאות הלוויה. "אנחנו פשוט מוטרדים מכל מה שקורה. אנחנו מרגישים חלשים". אביה שוחרר אתמול מבית החולים, אבל החבר שלה נשאר באשפוז, לדבריה. סבה היה בסוף שנות ה-70 לחייו, והיו לו שמונה ילדים, רובם בארצות הברית ואחרים במקסיקו, ולדבריה, "הוא היה סבא מתוק ודואג. הוא רצה רק את הטוב ביותר עבור ילדיו ונכדיו".