ברקע העלייה באנטישמיות בגרמניה: מרקל ביקרה לראשונה באושוויץ

הקנצלרית הגיעה למחנה ההשמדה כחלק ממלחמתה בשנאת יהודים, והפכה למנהיגת מדינתה השלישית שמגיעה למקום. בהמשך, תגיע מרקל עם ראש ממשלת פולין לבירקנאו. "אני נמלאת בושה במעשים הברבריים"

זמן צפייה: 01:42

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ביקרה היום (שישי) לראשונה מאז עלתה לשלטון במחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין. זאת, ברקע מלחמתה באנטישמיות, ובצל העלייה בפשעי השנאה נגד יהודים במדינתה.

"אני נמלאת בושה במעשיהם הברבריים של הפושעים הגרמניים שחצו כל גבול. אני עומדת נדהמת והמומה במקום בו בוצעו הזוועות בילדים, נשים וגברים", אמרה מרקל. "אני שותקת, כי איך אפשר למצוא מילים לתאר את הצער והאבל על ההשפלות, העינויים והרצח?".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"חרפה": הרב שנלחם בקרנבל עם הבובות האנטישמיות בבלגיה

הפרלמנט בצרפת אישר: התנגדות לקיום מדינת ישראל – אנטישמיות

דוח באוסטרליה: עלייה של 30% בתקריות אנטישמיות מ-2018

German Chancellor Angela Merkel And Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki Visit The Auschwitz Birkenau Memorial And Museum
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בביקור ראשון באושוויץ במסגרת התפקיד | צילום: רויטרס

"מרקל נסעה לאושוויץ כדי להנציח את הפשעים שבוצעו, ולהזכיר את אחריותה הנצחית של גרמניה לשואה", מסר דובר הממשל. בהמשך, תעמוד הקנצלרית בדקת דומיה ב"חומה השחורה", מקום שבו נורו למוות אלפי יהודים.

לאחר מכן, תבקר מרקל במחנה ההשמדה בירקנאו, שם תנאם ותניח זר פרחים לזכר הקורבנות. בביקורה בפולין מלווה אותה ראש הממשלה מורבייצקי, וכן נשיא פולין דודה וניצול שואה בשם בוגדן סטניסלב.

לפני כשבועיים פורסם סקר על ידי הליגה נגד השמצה שנערך ב-18 מדינות ברחבי העולם, ממנו עלה כי אחד מכל ארבעה אירופים מחזיק בדעות שליליות נרחבות כלפי יהודים, בקטגוריה האנטישמית ביותר. תוצאות הסקר מצביעות על כך ששנאת יהודים נמצאת במגמת עלייה במדינות מרכז ומזרח אירופה, שבהן דעות קדומות אודות נאמנות כפולה ושליטה יהודית בעולם הפיננסי - עדיין נפוצות.

כזכור, במהלך יום הכיפורים ב-9 באוקטובר, ניסה אזרח גרמני חמוש לפרוץ לבית הכנסת בהאלה, שבו היו כ-50 מתפללים באותו הזמן. לאחר שלא הצליח להכנס, הוא ירה באישה בת 40 ברחוב, סמוך לבית העלמין היהודי בעיר ובצעיר בן 20 בדוכן שווארמה לא רחוק.

היורה בגרמניה בתיעוד ממצלמת הקסדה שלו
היורה בגרמניה בתיעוד ממצלמת הקסדה שלו | צילום: חדשות 13

היורה, סטפן באלייה, תיעד את האירוע ממצלמה שהייתה על הקסדה שאותה חבש, והעביר את מסע הירי בשידור חי באתר משחקי וידאו. שר הפנים הגרמני, הורסט זהופר, הודיע כי רשמית כי אירועי הירי מוכר כאנטישמי, והוסיף כי החקירה מראה סימנים לפיהם מדובר באיש ימין קיצוני.

פיטר פרנק, התובע הכללי של גרמניה, הודיע כי באלייה החזיק ברכבו כארבעה קילוגרמים של חומר נפץ. כמו כן, התקשורת הגרמנית דיווחה כי המשטרה המקומית סרקה את דירתו של היורה בן ה-27 הממוקמת כ-20 קילומטר מהעיר האלה בה התרחש הירי.