ללא התרעה מראש: טילרסון נפגש עם פוטין

לאחר שסיים את פגישתו עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, נסע מזכיר המדינה האמריקני לקרמלין לפגישה מפתיעה עם נשיא רוסיה

בצל המתיחות - פגישה מפתיעה. פוטין וטילרס
בצל המתיחות - פגישה מפתיעה. פוטין וטילרס | צילום: רויטרס

כשברקע המתיחות הגוברת בין וושינגטון למוסקבה בעקבות התקיפה האמריקנית בבסיס חיל האוויר הסורי בשבוע שעבר, מזכיר המדינה רקס טילרסון הגיע הערב (רביעי) למוסקבה לביקור רגיש עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב. אלא שבניגוד להודעות קודמות, מיקום הפגישה שונה במפתיע לקרמלין, כך שלפגישה הצטרף גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הפגישה בין טילרסון לפוטין מגיעה על רקע החרפת הטונים והחלפת מהלומות מילוליות בין הבית הלבן לקרמלין, סביב המחלוקת בנושא הסורי. מוקדם יותר היום, בפגישתו הראשונה עם לברוב, ננזף טילרסון על ידי מקבילו הרוסי כשנאמר לו כי התקיפה על אדמת סוריה היא "הפרת חוק". בהודעה תוקפנית של הקרמלין נטען כי "כל הקריאות לניתוק הקשר עם אסד נותנות לטרוריסטים יד חופשית".

בפגישה בין שרי החוץ, לברוב אמר לטילרסון כי עמדת הקרמלין היא ש"אין לאפשר תקיפות אמריקניות נוספות על אדמת סוריה" - ואמר כי יש לגבש קואליציה רחבה נגד הטרור. עם הגעתו למוסקבה, בטרם נכנס לפגישה עם לברוב, אמר טילרסון כי הוא "מצפה להחלפת דעות פתוחה, גלויה וכנה" על מנת להגדיר בצורה טובה יותר את מערכת היחסים בין המדינות.

טילרסון ולברוב, מוקדם יותר היום
טילרסון ולברוב, מוקדם יותר היום | צילום: רויטרס

ילרסון הוסיף כי השניים צפויים לדון על איזורים אסורים לטיסה בשמי סוריה: במחלקת המדינה האמריקנית הודו בכך שקיימים "הבדלי דעות חדים" עם מוסקבה, וטילרסון אמר כי הוא מקווה שהשיחות יובילו לגישור על הפערים המדיניים.

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין התייחס גם הוא למתיחות ואמר כי "רמת האמון בין ארצות הברית לרוסיה הידרדרה תחת שלטון טראמפ". לדבריו, הדבר ניכר בעיקר בשיתוף הפעולה הצבאי: "המצב לא השתפר אלא החמיר".

עוד אמר פוטין כי סוריה "עמדה במחויבותיה להיפטר מהנשק הכימי" - כך לפי הציטוטים בסוכנות הידיעות הרוסית TASS. בשל כך, לדברי פוטין קיימים שני הסברים אפשריים למתקפה הכימית שיוחסה לאסד: "הגרסה הראשונה היא שמטוסי המשטר פגעו במחסן נשק כימי של המורדים והגרסה השנייה היא שהמתקפה הייתה מזויפת ונועדה לפגוע במשטר הסורי".