שבוע אחרי שנפגש עם ביידן: יורש העצר הסעודי שוחח עם פוטין

במסגרת השיחה של מוחמד בן סלמאן ונשיא רוסיה, עלתה סוגיית אספקת הנפט בעולם כאשר הצדדים הביעו את מחויבותם להסכמות שהתקבלו במהלך פורום "אופ"ק+". בהקשר זה, יורש העצר הביע את מחויבותה של הממלכה גם לוושינגטון

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

שבוע לאחר שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סיים את ביקורו בסעודיה, אתמול (חמישי) יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. במהלך השיחה, השניים דנו בנושא אספקת הנפט בעולם. זאת, על רקע המלחמה הנמשכת באוקראינה ומשבר האנרגיה בעולם.

נוסף על כך, בן סלמאן ופוטין סקרו את שיתוף הפעולה בין המדינות אותן הם מייצגים, במסגרת פורום "אופ"ק+" - ארגון המדינות המייצאות נפט ובעלות בריתן. השניים הביעו את מחויבותם להסכמות שהתקבלו במסגרת כינוס הארגון. כמו כן ,יורש העצר הביע בפני פוטין את מחויבותה של סעודיה הן לרוסיה והן לארה"ב, בכל הקשור לסוגיית הנפט וייצואו.

הפסגה בטהרן. נשיא המדינות של טורקיה, איראן ורוסיה
הפסגה בטהרן. נשיאי המדינות של טורקיה, איראן ורוסיה | צילום: רויטרס

בהודעות הרשמיות מטעם הקרמלין וסוכנות הידיעות הסעודית נמסר כי השניים דנו גם בסוגיות אזוריות ובינלאומיות בעלות עניין משותף לשתי המדינות, וכי הנשיא פוטין עדכן את בן סלמאן בתוצאות הפסגה שהתקיימה בטהרן, בהשתתפות נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא איראן איבראהים ראיסי ופוטין עצמו.

יצוין כי בתחילת חודש יוני, ארגון "אופ"ק+" הודיע על הגדלת תפוקות הנפט, על רקע המלחמה במזרח אירופה והסנקציות על הנפט הרוסי. הנשיא ביידן שיבח את המהלך, שלפי הדיווחים, נעשה בתיאום עם הרוסים. בתוך כך, הארגון התחייב להגדיל את תפוקות הנפט לחודשים יולי ואוגוסט ב-648 אלף חביות ליום במקום 432 אלף חביות.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב, ג'ו ביידן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן נפגש עם הנשיא ביידן בג'דה, בעת ביקורו של האחרון בממלכה. במסגרת השיח בין הצדדים, כך לפי הדיווחים, הצדדים דנו בין היתר באפשרות שסעודיה תגדיל את תפוקות הנפט שלה בכדי להקל על המחסור בשוק הנפט העולמי.

בסוף הפסגה, יורש העצר הסעודי הכריז כי הממלכה אכן תגדיל את התפוקות שלה ל-13 מיליון חביות ביום, כאשר בחודש יוני תפוקות הממלכה עמדו על 10.55 מיליון חביות ליום. לדבריו של בן סלמאן, התהליך צפוי להימשך עד שנת 2027, וזהו קצה גבול יכולת ההפקה של סעודיה, כלומר, היא לא תוכל לחצות את רף 13 מיליון החביות.

שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן
שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן | צילום: רויטרס

בהקשר זה, המסרים שהעבירו שתי המדינות בימים האחרונים נותרו סותרים ואינם תואמים זה את זה. בעוד שר החוץ הסעודי, פייצל בן פרחאן, טוען כי במהלך המפגש בין הנשיא ביידן ויורש העצר מוחמד בן סלמאן, נושא הנפט כלל לא הועלה, בארה"ב יש מי שטוען אחרת.

יועץ הנשיא ביידן לנושאי אנרגיה והמתווך מטעם הממשל האמריקני למשא ומתן על הגבול הימי בין ישראל ולבנון, עמוס הוכשטיין, טען השבוע כי מדינות המפרץ צפויות לנקוט בצעדים נוספים להגברת תפוקות הנפט, באופן שיוביל להורדת מחיר הגלון בארה"ב.