ארה"ב יוצאת ממנבג' שבסוריה; דיווח: השליטה תעבור לידי רוסיה

בצל התקיפה הטורקית הצפויה, הצבא האמריקני נסוג מהעיר הצפונית, ולפי "ניוזוויק" הוא וערוך לסייע למוסקבה להתבסס בה. צבא אסד הודיע שהוא פועל במקום. ארדואן: "החלטנו לשחרר את האזור מטרור"

זמן צפייה: 00:29

המבצע הטורקי בסוריה: צבא ארצות הברית נסוג היום (שלישי) מהעיר הצפונית מנבג' שבסוריה. על פי דיווח באתר החדשות "ניוזוויק", האמריקנים יסייעו לכוחות הרוסים להתבסס במקום.

צבא רוסיה הודיע כי פרס כוחות בעיר, ומשמש מתווך בין הצדדים, הטורקים והסורים. בתוך כך, הודיע צבא אסד כי פרס אף הוא כוחות במקום. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס לכניסה המתוכננת למנבג' ואמר: "שמנו לנו למטרה לשחרר את העיר ממחבלים. נספק לכשלושה מיליון סורים מקלט, אם יעזבו את בתיהם מרצון".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טראמפ: "אאשר בקרוב הטלת סנקציות על טורקיה"

ארה"ב: טורקיה הפציצה בסמוך לבסיס אמריקני בסוריה; חיילים פונו

בתגובה לתקיפת הכורדים: הרפובליקנים מקדמים סנקציות על טורקיה

Turkish President Tayyip Erdogan Attends A Ceremony As He Is Flanked By Top Officials And Army Officers At The Mausoleum Of Mustafa Kemal Ataturk In Ankara
נשיא טורקיה ארדואן וצבא טרוקיה | צילום: רויטרס

העיר, שבה מתגורר מיעוט כורדי, הועברה לידי הכוחות הסורים הדמוקרטיים ב-2016, ומהשנה שעברה צבא אסד פרוס סביבה ומשמש חוץ בין טורקיה שהשתלטה על אזור צפון סוריה, והכוחות בעיר.

הצבא האמריקני היה צפוי לסיים את נסיגתו היום, ולהותיר את הכוחות הכורדים להילחם נגד צבא אסד, המקבל תמיכה מרוסיה ואיראן. וכן נגד הטורקים, שמבקשים להשתלט על נקודה אסטרטגית זו. בכיר בפנטגון מסר ל"ניוזוויק" כי "האמריקנים מסייעים לרוסים לנווט באזור, שהיה נחשב מסוכן עבורם קודם לכן".

"למעשה, מדובר במסירה של מנבג'", אמר הבכיר. "אך מדובר בנסיגה מהירה, שלא כוללת סיורים והסברים. המטרה היא לצאת במהירות האפשרית עם כל הציוד שניתן לקחת והשמדה של מה שאי אפשר לשאת החוצה", הוסיף.

מורדים סורים בגבול טורקיה
מורדים סורים בגבול טורקיה | צילום: רויטרס

הוועדה לזכויות אדם של האו"ם הודיע כי טורקיה תהיה "אחראית תחת החוק הבין-לאומי להוצאות להורג ומוות של לוחמים ומנהיגים כורדים שיבוצעו בצפון סוריה".

על פי הרשויות הכורדיות, יותר מ-275 אלף בני אדם הפכו לפליטים בעקבות המתקפה הטורקית בצפון סוריה ו-23 לוחמים נהרגו. כמו כן, טורקיה דיווחה כי חייל טורקי מת ושמונה נפצעו.

בתוך כך, הודיעו בריטניה ואיטליה כי יאסרו משלוחי נשק לאנקרה. ממשרד החוץ האיטלקי נמסר כי "מבצע צבאי בסוריה איננו הפתרון". כמו כן, חברת הרכב "פולקסווגן" הודיע כי לא תפתח מפעל שהיה צפוי להיבנות בטורקיה.

מורדים סורים בצפון סוריה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פרסם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם הודעה בטוויטר, לפיה הוא נכח אתמול בבית הלבן כאשר נשיא ארצות הברית טראמפ התקשר למפקד הכוחות הכורדים בסוריה, הגנרל מזלום אבדי, והבטיח לו שהוא יעשה כל שביכולתו כדי לבלום את הפלישה הטורקית, בעיקר לאזור מובלעת הכורדית כובאני. זאת, משום שהדבר יעורר תגובה בין-לאומית אדירה.

עוד אמר גראהם שטראמפ ביקש מהגנרל הכורדי לוודא שאנשי דאעש שעצורים על ידי הכורדים לא נמלטים מהכלא, והבטיח לו כי הכורדים לא ננטשו על ידי ארצות הברית.

אתמול, כזכור, טראמפ אישר למשרד החוץ האמרקני את הסמכות להטלת סנקציות על טורקיה, בשל פלישתה לצפון סוריה. בהודעה נכתב כי הסנקציות העתידיות שיוטלו יכללו העלאת מכסים על פלדה בחזרה ל-50%, לאחר ההורדה שהתרחשה בחודש מאי האחרון. כמו כן, המדינה תחדל מקיום מו"מ על הסכם סחר בשווי של 100 מיליארד דולרים, ויוטלו סנקציות על אנשי ממשל בכירים.

הגנרל מזלום עבדי
הגנרל מזלום עבדי | צילום: רויטרס

עוד הודיע טראמפ כי אלף החיילים האמריקנים שהיו אמורים לעזוב את האזור - יישארו בשטח כדי להשקיף ולפקח על המתרחש. "פעולותיה של טורקיה מאיימות על אזרחים ומערערות את היציבות באזור. ארצות הברית תטיל סנקציות אגרסיביות נגד כל מי שיאפשר או יממן את המבצע הטורקי", אמר בהצהרה שפרסם הבית הלבן. "לא אהסס לרסק את הכלכלה הטורקית אם ההנהגה תמשיך בדרך מסוכנת זו".

מוקדם יותר באותו היום הצהיר טראמפ: "אחרי שהבסנו 100% מדאע"ש, הוצאנו את חיילנו מסוריה. תנו לסוריה להגן על הכורדים ולהילחם בעצמם על אדמתם", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אמרתי לגנרלים שלי: 'למה שנילחם עבור אסד כדי להגן על אדמת אויבנו?'. מי שמעוניין לעזור לסוריה להגן על הכורדים – זה בסדר מבחינתי, אם זה רוסיה, סין או נפוליאון בונפרטה. אני מאחל הצלחה לכל הצדדים, אנחנו במרחק 11 אלף קילומטרים!"

ראש הסנאט האמריקני, מיטש מקונל, הודיע הערב כי ייפגש עם סנאטורים בכירים במטרה לדון בהתפתחויות באזור. "נטישה של המערכה ונסיגה של כוחות אמריקנים מסוריה תייצר תחייה מחדש של דאע"ש", הזהיר. "נסיגה כזאת גם תגרום לוואקום כוח רחב יותר שינוצל על ידי איראן ורוסיה, תוצאה קטסטרופלית לאינטרס האסטרטגי האמריקאי".

כמו כן, סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הודיע כי הנשיא טאמפ שוחח עם ארדואן בטלפון וביקש ממנו הפסקת אש מיידית. עוד אמר פנס, כי יסע בקרוב לטורקיה לדון במצב בסוריה.