דיווח: מקרון הזמין את רוחאני לפסגת ה-G7 שתיערך בצרפת

אל-מיאדין דיווח כי נשיא צרפת הציג בפני עמיתו האיראני תוכנית, שבמסגרתה יועברו 15 מיליארד דולר לטהראן, וקרא לו להשתתף בוועידת המדינות המתועשות בסוף החודש. גורם צרפתי הכחיש את הדיווח

זמן צפייה: 01:25

הערוץ הלבנוני אל-מיאדין דיווח מפי גורמים איראניים כי נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח אתמול (שלישי) עם עמיתו האיראני חסן רוחאני, הזמין אותו לקחת חלק בפסגת ה-G7 שתיערך בפריז בסוף החודש ואמר לו "ששם הוא יוכל להיפגש עם טראמפ". עוד דווח כי מקרון הציג בפני רוחאני תוכנית במסגרתה יוכנסו 15 מיליארד דולר למנגנון התשלומים בין אירופה לאיראן, שהוקם במסגרת הסכם הגרעין. בתגובה לדיווח, הכיחש גורם צרפתי כי מקרון הזמין את עמיתו לפסגה

ביום שני אישר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף את הדיווח לפיו הוזמן לפגישה בבית הלבן, ואף טען כי "אמרו לי שאם אגיע לפגישה - לא יוטלו עליי סנקציות". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שקיים. "נעמוד איתנים מול הגברת הלחץ עלינו - שכן אנו נשענים על עמנו", הוסיף. "אנו לא זקוקים לארצות הברית, המבצעת טרור, והפכה מבודדת בעולם בשל פעולותיה. אנו תרבות הנמצאת בחזית הקדמה והפיתוח בעולם".

ביום שבת כאמור, מגזין "ניו יורקר" האמריקני דיווח כי הנשיא טראמפ הזמין את זריף לפגישה בחדר הסגלגל בבית הלבן, על מנת לדון במתיחות בין המדינות ובתוכנית הגרעין של איראן. על פי הדיווח, זריף לא קיבל אישור מהממשל בטהראן, והפגישה לא התקיימה.

לכתבות נוספות בנושא: 

זריף: אמרו לי שאם אגיע לפגישה בארה"ב – לא יוטלו עליי סנקציות

זריף: איראן תצמצם מחויבויות נוספות בהסכם הגרעין

נשיא איראן בתגובה לסנקציות על זריף: "התנהגות ארה"ב ילדותית"

נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, זריף קיבל את ההזמנה בעת ששהה בניו יורק במהלך פגישה עם הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, במסגרת השתתפות בדיון בעצרת האו"ם. זריף הודיע כי יצטרך לקבל אישור לפגישה מחמינאי, ולאחר סבב התייעצויות בטהראן לא אושר לו לקיים את הפגישה, כך אמרו ל"ניו יורקר" גורמים אמריקניים ואיראניים המעורים בשיחות בין הצדדים.

כזכור, הבית הלבן הטיל בשבוע שעבר סנקציות על זריף והכריז שהוא "גורם לא רלוונטי לשיחות עם ארה"ב". ביום רביעי, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי בנושא, בהמשך לסנקציות שהטיל בחודש שעבר נגד איראן, ושהתמקדו במנהיגה העליון של המדינה עלי חמינאי ומטרתן למנוע ממנו ומקורביו גישה לכלים כלכליים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר לאחר החתימה על הצו, כי זריף הוא הפנים הבין-לאומיות של איראן, שמגן על מדיניות הרדיפה של המשטר ועל דיכוי חופש הביטוי, וכי משרדו של זריף הוא המשך ישיר למדיניות המנהיג העליון של איראן ושל משמרות המהפכה. לדבריו, במשך זמן רב מדי התייחסו לזריף בארצות הברית כנציג לגיטימי של איראן, והיום פקעה סבלנותו של הנשיא טראמפ.