משטרת סרי לנקה: מתכנן מתקפת הטרור - אחד ממבצעי הפיגועים

הרשויות במדינה הודיעו כי מוחמד זחראן, החשוד בהנהגת קבוצת המחבלים, נהרג בפיצוץ במלון שנגרילה, וכי סגנו נעצר. מפקד המשטרה התפטר. ראש ממשלת אוסטרליה אישר שהארגון נתמך על ידי דאע"ש

זמן צפייה: 01:50

הרשויות בסרי לנקה הודיעו הבוקר (שישי) שהחשוד בהנהגת קבוצת המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור בתחילת השבוע, בה נהרגו 253 אנשים, נהרג בפיצוץ במלון שנגרילה בבירה קולומבו.

משטרת המדינה כתבה בטוויטר כי מוחמד זחראן חשוד ששימש כמפקד ארגון הטרור המקומי ג'מאעת א-תוחיד, שעל פי הטענה הוציאה לפועל את סדרת פיגועי ההתאבדות במלונות ובכנסיות בקולומבו. עוד הודיעה המשטרה כי עצרה את סגנו של זחראן, וכי הארגון קיבל כמה מהנשקים ששימשו אותם בזמן שהתאמנו מחוץ למדינה. מוקדם יותר היום, אישר ראש ממשלת אוסטרליה שהמפגעים בסרי לנקה נתמכו בידי דאע"ש.

לדברי המשטרה, המפגעים התאמנו בחדר כושר מקומי ושיחקו בו כדורגל תוך שהם משתמשים בתעודות הזהות שלהם. הם הוסיפו כי כלי הרכב ששימשו במתקפה נרכשו בסוכנות רכב שממוקמת בפרבר של קולומבו, וכי בעל מפעל הנחושת שנעצר בחשד לסיוע המתקפה עזר להם להכין מתקני נפץ מאולתרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מתקפת הטרור בסרי לנקה: "הפיגועים תוכננו במשך שבע שנים לפחות"

תיעוד: המחבל המתאבד נכנס לכנסייה בסרי לנקה - ומתפוצץ

סרי לנקה: שר ההגנה התפטר; מניין ההרוגים ירד ל-253 בני אדם

תיעוד ממצלמות האבטחה של אחד המחבלים לפני פיגוע באחת הכנסיות בסרי לנקה
תיעוד ממצלמות האבטחה של אחד המחבלים לפני פיגוע באחת הכנסיות בסרי לנקה | צילום: חדשות 13

נשיא סרי לנקה הודיע כי 140 אנשים במדינה זוהו כבעלי קשרים לארגון הטרור דאע"ש, וכי לממשלה "יש את היכולת לשלוט בפעילות דאע"ש במדינה". "אנחנו נשלוט במצב לגמרי, וניצור מרחב חופשי ושקט שאנשים יוכלו לחיות בו", אמר הנשיא.

במקביל, מספר מסגדים במדינה מקיימים את תפילות השישי המסורתיות, זאת למרות החשש מפיגועי נקמה וקריאת אנשי הדת והרשויות במדינה להימנע מקיומן, כשמחוץ למסגדים ניצבים כוחות משטרתיים חמושים. שגרירות ארה"ב בסרי לנקה הזהירה את התיירים האמריקנים שלא להתקרב לטקסים דתיים במהלך סוף השבוע. גם אוסטרליה הזהירה את מטייליה כי "טרוריסטים ככל הנראה יבצעו מתקפות נוספות בסרי לנקה". בבריטניה ייעצו לאזרחים להימנע מנסיעה למדינת האיים. גרמניה אף היא הזהירה הבוקר את אזרחיה שלא להגיע לסרי לנקה שלא לצורך.

שר ההגנה של סרי לנקה, המסירי פרננדו, הודיע אתמול (חמישי) על סיום תפקידו. בתוך כך, הרשויות במדינה עדכנו את מניין ההרוגים ל-253. זאת, בניגוד להודעה הקודמת, שדיווחה על 359 הרוגים.

מפגעי דאעש בסרי לנקה
מפגעי דאעש בסרי לנקה | צילום: החדשות 13

לדברי שר ההגנה, על אף שלא נפל כל פגם בהתנהלותו המקצועית, הוא בחר לקחת אחריות על הכשלים שנעשו בכמה גופים שהיו תחת אחריותו מתוקף תפקידו. עוד הוסיף כי בטרם אירעה המתקפה, כוחות הביטחון הגיבו לאזהרות מודיעיניות שעלו בדבר האפשרות לפיגועים מסוג זה. "כל הסוכנויות פעלו בעניין", הצהיר.

בתוך כך, ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינגה, אמר בריאיון לערוץ "אל-ג'זירה": "אנחנו משתפים פעולה עם סוכנויות זרות על מנת לחשוף את המעורבים בפיגועים. מבצעי הפיגועים מזוהים עם ארגון דאע"ש. שמעתי על האזהרות המודיעיניות כאשר התבצעו הפיגועים ועלינו להסכים כי היה כישלון גדול בתקשורת בין מנגנוני הביטחון". כמו כן הוא הוסיף כי הם עוקבים אחרי מה שקורה וכי לא הגיע לידיהם מידע רשמי או לא-רשמי בנוגע לאיומים נוספים.

אתמול, פרסם המטה ללוחמה בטרור אזהרת מסע ברמה 2 בסרי לנקה, המוגדרת כ"איום קונקרטי גבוה", בעקבות גל הפיגועים בימים האחרונים. מדובר באזהרה השנייה בחומרתה. זאת, לאחר התייעצות עם גופי הביטחון וגורמים ממשרד החוץ.

מסעדה במלון ''שאנגרי לה קולומבו'' בסרי לנקה לאחר הפיצוץ
מסעדה במלון ''שנגרילה קולומבו'' בסרי לנקה לאחר הפיצוץ | צילום: gettyimages

"לאור ההידרדרות במצב הביטחוני ולאור החשש כי האירועים טרם הסתיימו או קיים סיכוי להישנותם בתקופה הקרובה, אנו קוראים לישראלים להימנע מהגעה למדינה, לאלו השוהים בשטחה לעזוב את המדינה בהקדם, לכל הפחות עד שהמצב יתייצב", נכתב בהודעת המטה ללוחמה בטרור, שהודיע כי בתקופה הקרובה תוקף האזהרה ייבחן מחדש, בהתאם להתפתחויות הביטחוניות במדינה. נוסף על כך, המטה המליץ לישראלים שנמצאים בסרי לנקה להימנע מהגעה אל כנסיות ומקדשים, ולהימנע מהגעה אל מקומות הומי אדם שאינם מאובטחים.

כחלק מחקירת שרשרת הפיגועים, המשטרה עצרה את אביהם של שניים מן המחבלים המתאבדים בסרי לנקה - בחשד שסייע לבניו. דובר המשטרה המקומית אמר לרשת CNN כי האב, מוחמד יוסף אברהים, נעצר עוד ביום המעשה. עוד הוסיף, כי קרוב לוודאי ששאר בני משפחת אברהים נמצאים במעצר. עד כה, יותר מ-70 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות באירוע.

כזכור, בשורת הפיצוצים בתחילת השבוע נהרגו 253 בני אדם, שעל מותם קיבל אחריות ארגון הטרור דאע"ש. ארה"ב התייחסה לטענתו של ארגון הטרור, ואינה שללה את מעורבותו בפיצוצים: "אומר זאת כך – המתקפה הייתה לכל הפחות בהשראת דאע"ש. אני חושב שבהמשך יהיה לנו מידע נוסף בנוגע לשאלה אם היה קשר ממשי", כך אמר שר החוץ האמירקני, מייק פומפאו, בריאיון לרשת BBC.

הריסות הכנסייה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

בין ההספדים שנשמעו השבוע על הקורבנות בכנסיות ובבתי המלון, שרובם היו בני הדת הנוצרית, בלט הספד יחיד על זוג אחים יהודים מבריטניה, שנספו באחד מבתי המלון בסרי לנקה. אמילי בת ה-15 ודניאל בן ה-19, בני משפחת לינזי משכונת וסטמינסטר שבלונדון, שהיו בעיצומו של נופש. לורד לייג', חבר הפרלמנט הבריטי, נשא הספד: "בשעה שהיעד של הזוועה כוון נגד נוצרים, פצצות המחבלים לא הפלו. משפחת לינזי מתפללת באותו בית כנסת שאני מגיע אליו".

"התחייבנו כקהילה להציע את אהבתנו ותמיכתנו למשפחה", הוסיף לייג'. "הקהילה היהודית רגילה לנחם אבלים שנפגעו מפצצת מחבלים - זהו עוד פרק בספר העצוב הזה".

מת'יו לינזי, אביהם של הילדים, התאבל על מותם בריאיון לרשת CNN: "הילדים שלי היו כל כך נחמדים. למעשה, מיד לפני הפיצוץ הם ירדו למזנון למלא את הצלחת שלי באוכל. ואז נשמעה הפצצה והם רצו לעברי. כשאני חושב על זה עכשיו, אולי הייתי צריך להמשיך ולהגן עליהם בגופי", הוא הוסיף. "אחרי הפיצוץ השני הם כבר היו מחוסרי הכרה".