לבנון בוערת: אלפים ברחובות במחאה על המצב הכלכלי הקשה

לראשונה מאז הטלת הסגר בחודש מארס, ובמשך שתי יממות ברציפות, יצאו המונים למרכזי הערים הגדולות. דרכים נחסמו, ומרכזי מסחר ובנקים הושחתו. הרקע: נפילת הלירה הלבנונית לשפל חסר תקדים

זמן צפייה: 01:37

התחדשו המחאות בלבנון: אלפי בני אדם יצאו בלילה (שבת) לרחובות, זה היום השני ברציפות, במחאה על המצב הכלכלי הקשה. מהומות נרשמו בכל רחבי המדינה, כאשר במוקד הבירה ביירות. המוחים התעמתו עם כוחות הביטחון, הציתו צמיגים וחסמו דרכים, והשחיתו  מרכזי מסחר ובנקים.

תחילתם של המחאות הכלכליות באוקטובר האחרון אז התרחש המשבר הפיננסי הקשה, והלירה המקומית איבדה כ-70% מערכה, שיא של כל הזמנים. כעת לאחר משבר הקורונה העולמי, כך מעידים התושבים, המצב הכלכלי אף קשה עוד יותר.

מוקד הפגנות נוסף מלבד ביירות הוא העיר טריפולי שבצפון. המפגינים השליכו אבנים וחפצים אחרים וירו זיקוקים לעבר השוטרים – שמצדם פזרו את המפגינים באמצעות גז מדמיע ואמצעים נוספים לפיזור הפגנות. מחאות התקיימו גם בנבטיה ובצידון שבדרום.

הפגנות בביירות
הפגנות בביירות | צילום: רויטרס
מפגין באיזור צידון
מפגין באיזור צידון | צילום: רויטרס
הפגנות באיזור צידון
הפגנות באיזור צידון | צילום: רויטרס

אתמול כינס ראש ממשלת לבנון חסן דיאב ישיבת חירום עם בכירים בממשל ובמשק הלבנוני, ועם נגיד הבנק המרכזי במדינה וראשי הבנקים המסחריים. לאחר הישיבה הודיע דיאב כי יזרים דולר אמריקני לשוק כדי למנוע את המשך נפילת הלירה, החל מיום שני הקרוב.

אבל למרות הצעד הזה וצעדים נוספים נראה שהמשבר רחוק מאוד מסיום. נפילת הלירה גרמה ללא מעט אזרחים לאבד את כל חסכונותיהם; כעת לאחר הקורונה כשליש מאזרחי המדינה מובטלים אחרי הסגר שהוטל שם מאמצע מארס. יש לציין כי היקף התחלואה המדווח בלבנון נמוך יחסית, פחות מ-1,500 נדבקים אותרו עד כה, וכ-30 איש מתו מהנגיף.

"אני רק רוצה עבודה כדי שאוכל להמשיך לחיות", אמר אחד המפגינים בטריפולי לסוכנות הידיעות הצרפתית, "אנחנו לא מאמינים בכל הצעדים שעשתה הממשלה עד כה". לפי דיווחי הצלב האדום, עד כה נפצעו לפחות עשרה בני אדם בהתנגשויות בין המפגינים לכוחות הביטחון, תשעה מהם בטריפולי ואחד בביירות.

זו הפעם הראשונה שמתקיימות ההפגנות מאז הטלת ההסגר במארס, והן ממשיכות את גל המחאה שפרץ כאמור באוקטובר, לאחר שנים ארוכות של מצב כלכלי חמור. בהפגנות אז השתתפו מאות אלפים שקראו לממשלה להתפטר, והאשימו את האליטה השלטונית בשחיתות ובהזנחה.