ישראל ולבנון מאשרות: נפתח במשא ומתן על קביעת הגבול הימי

השר שטייניץ הודיע כי המדינות יקיימו מגעים ישירים בתיווך אמריקני, ואמר: "המטרה היא להביא לסיום המחלוקת בנושא"; יו"ר הפרלמנט הלבנוני: "הנושא ונותן יהיה צבא לבנון בחסות הנשיא ורה"מ"

זמן צפייה: 01:14

ישראל ולבנון אישרו היום (חמישי) כי בין המדינות יתקיימו שיחות באשר לקביעת הגבולות הימיים. תחילה היה זה יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, שהודיע בנאום שנשא כי "שני הצדדים הגיעו להסכם מסגרת לשרטוט הגבולות היבשתיים והימיים", ובהמשך היה זה שר האנרגיה יובל שטייניץ, שאישר כי "ישראל ולבנון תקיימנה מגעים ישירים בתיווך אמריקני על גבולות המים הכלכליים שביניהן".

השיחות צפויות להיערך לאחר חג הסוכות בבסיס יוניפי"ל שבעיירה הלבנונית נקורה, תחת פיקוח של נציגים של האו"ם ושל ארה"ב. "הנושא ונותן מהצד הלבנוני יהיה צבא לבנון בחסות נשיא המדינה וראש הממשלה", הוסיף ברי, שסיפר כי "המאמצים להגיע להסכם מסגרת בנוגע לגבולות נמשכו כעשור, עוד לפני שהחלו הסכמי הנורמליזציה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גמזו: "40% מהמאומתים חרדים; אם אדלשטיין יבקש שאשאר – אשקול"

גופת תינוק אותרה סמוך לבית עלמין בחיפה – המשטרה פתחה בחקירה

המשנה ליועמ"ש: נתניהו לא בניגוד עניינים בעיסוק בהפגנות

גבול לבנון
גבול לבנון | צילום: אלי לוי

עוד בהודעתו, אמר שטייניץ כי ההסכמות הושגעו בעקבות משא ומתן עקיף בתיווך אמריקני שמתנהל מזה כשנתיים, והמשיך: "מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור".

בישיבה שהתקיימה לפני כשבועיים בהשתתפות גורמים ממשרד ראש הממשלה, משרד החוץ וממשרדי המשפטים והביטחון, סוכמו התנאים של ישראל למשא ומתן. מטעמו של שטייניץ סיפרו כי פריצת הדרך בין המדינות נרשמה זמן קצר לאחר מכן, במהלך ביקורו האחרון באזור של עוזר שר החוץ האמריקני דיוויד שנקר.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ
שר האנרגיה, יובל שטייניץ | צילום: חדשות 13

שר החוץ גבי אשכנזי התייחס לנושא, ולאחר שהודה למקבילו האמריקני מייק פומפאו ולצוות שלו "על מאמציהם המסורים שהובילו לתחילת השיחות הישירות", כלשונו, אמר כי "מדובר בצעד חשוב שהגיע לאחר שלוש שנים של מגעים דיפלומטים. אני מאמין שהצלחת השיחות תשפיע משמעותית על יציבות האזור ותקדם את השגשוג של האזרחים".

בהמשך, גם פומפאו בעצמו הגיב, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "אנחנו מברכים את המדינות על ההסכמה להתחיל את השיחות בנוגע לשיתוף פעולה ימי".

כבר בשנה שעברה אמר גורם מדיני בכיר כי ישראל תקיים שיחות עם לבנון בתיווך ארצות הברית. לדבריו, שטייניץ עדכן בזמנו את הממשל האמריקני כי ישראל מסכימה להיכנס לשיחות ישירות במטרה לפתור את המחלוקת סביב הגבול הימי בין המדינות. עוד ציין הגורם כי ישראל התנתה את קיום השיחות בכך שהאו"ם לא ישתתף בתיווך, ובכך שהשיחות יוגבלו לנושא הגבול הימי בלבד, ולא יעסקו בנושאי מחלוקת אחרים – כמו הגבול היבשתי בין שתי המדינות או המחלוקת לגבי חוות שבעא שבהר דב.