ברקע המחאות: חסן דיאב, הנתמך ע"י חזבאללה, מונה לר"מ לבנון

הנשיא מישל עאון הכריז כי שר החינוך לשעבר ימונה לתפקיד. זאת, חודשיים לאחר שסעד אל-חרירי הודיע על התפטרותו בעקבות גל הפגנות ברחבי המדינה על יוקר המחייה

זמן צפייה: 03:18

נשיא לבנון מישל עאון הכריז הערב (חמישי) כי ראש ממשלת לבנון הבא הוא חסן דיאב, התמך על ידי חזבאללה. זאת חודשיים לאחר שראש הממשלה הקודם, סעד אל-חרירי, התפטר מתפקידו בעקבות גל מחאות אלימות ברחבי המדינה נגד יוקר המחייה.

דיאב בן ה-60, שכיהן כשר חינוך בין השנים 2014-2011, מונה לאחר שהנשיא עאון ערך התייעצויות רשמיות בהן הוחלט לבחור במועמד הפופולרי ביותר בקרב אזרחי המדינה. לאחר ההכרזה, דיאב אמר כי הוא יפעל להקים ממשלה בהקדם האפשרי: "אנו צריכים בדחיפות יציבות פוליטית וביטחונית". כמו כן התייחס למחאות האלימות ברחבי המדינה ואמר: "כל מאמצינו צריכים להתמקד בלעצור את ההתמוטטות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ברוב גורף: גרמניה הוציאה כל פעילות של חזבאללה מחוץ לחוק

המחאות בלבנון מסלימות: עשרות בני אדם נפצעו בעימותים

איש עסקים לבנוני קנה את חפציו של היטלר – ויתרום אותם לישראל

נשיא לבנון וראש ממשלת לבנון הנכנס חסן דיאב טרם קבלת צו המינוי
נשיא לבנון וראש ממשלת לבנון הנכנס חסן דיאב טרם קבלת צו המינוי | צילום: טוויטר
חסן דיאב, ראש ממשלת לבנון החדש
חסן דיאב, ראש ממשלת לבנון החדש | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף חודש אוקטובר, ראש ממשלת לבנון אל-חרירי הודיע על התפטרותו בעקבות המחאות על יוקר המחייה. אז אמר כי "הגעתי לדרך ללא מוצא. היינו צריכים לעשות זעזוע גדול, כדי להתמודד עם המשבר. את התפטרותי אני מניח לאישורו של הנשיא והעם הלבנוני. במשך 13 ימים חיכה העם הלבנוני לפתרון פוליטי שיעצור את ההידרדרות. בזמן הזה ניסיתי למצוא את הדרך תוך הקשבה לקול העם".

בחודשים האחרונים לבנון הפכה לזירת הפגנות כאשר אלפים יוצאים לרחובות ומוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה, בין היתר על הצעת חוק לפיה יוטלו מיסים על שיחות באפליקציות מסרים כמו וואטסאפ ופייסבוק, ומאז התפטרותו של אל-חרירי הם מפגינים בדרישה להקים ממשלה חדשה.

Smoke Rises From Tear Gas During Anti Government Protests In Beirut
הפגנות בביירות, לבנון | צילום: רויטרס
Protesters Stand Near Burning Tents During Anti Government Protests In Beirut
הפגנות בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

ביום שלישי הפגינו מאות תומכי חזבאללה בכיכרות בביירות, בעקבות סרטון שבו הושמעו לכאורה דברי גנאי נגד מנהיגיהם. כוחות הביטחון הגיבו בירי גז מדמיע כדי לפזר את המפגינים. עדי ראייה סיפרו כי צעירים על אופנועים נופפו בדגלי ארגון הטרור וצעקו "שיעים, שיעים". הם יידו אבנים על כוחות הביטחון, וירו לעברם זיקוקים. ערוצי הטלוויזיה בלבנון הראו בשידור חי מפגינים מציתים כלי רכב ומנפצים חנויות של בנייני משרדים.