דיווחים באוקראינה: פיצוצים עזים ברובע שבצ'נקו שבקייב

ראש עיריית קייב טען כי נשמעו פיצוצים ברובע בבירה בו נמצאים רוב אתרי המורשת התרבותית בעיר. במקביל, הנשיא זלנסקי קרא למערב לספק נשק לאוקראינה: "מערכות ההגנה האוויריות המודרניות שיש לשותפותינו אינן צריכות לשבת במחסנים ובשטחי אימונים". היום יתכנסו מנהיגי מדינות ה-G7 בה ידונו בהשלכות המלחמה באוקראינה על העולם, לרבות בתחום האנרגיה וביטחון המזון

פיצוצים בקייב, 5 ביוני 2022
פיצוצים בקייב, 5 ביוני 2022 | צילום: רויטרס

ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, טען הבוקר (ראשון) כי נשמעו פיצוצים עזים ברובע שבצ'נקו שבבירה קייב, בו נמצאים רוב אתרי המורשת התרבותית בעיר. קליצ'קו הוסיף כי "אמבולנסים וכוחות חילוץ נשלחו למקום". במקביל, לאחר שהכוחות האוקראינים נסוגו מהמקום, אתמול הצבא הרוסי השלים את כיבוש העיר סוורודונצק, שבמחוז לוהנסק, ובכך למעשה, השלים את כיבוש רוב חלקי המחוז, לאחר שבועות ארוכים של לחימה.

הכוחות האוקראינים כינו את נסיגתם מהעיר "נסיגה טקטית", בכדי להתמקם בעיר ליסיצ'נסק - העיר האחרונה במחוז לוהנסק שנותרה תחת שליטה אוקראינית. לדבריו של קירילו בודאנוב, ראש מנהלת המודיעין הראשית של משרד ההגנה של אוקראינה, "רוסיה משתמשת בטקטיקה בה השתמשה במריופול - למחוק את העיר מעל פני האדמה. בהתחשב בתנאים, החזקת קו ההגנה בהריסות העיר ובשדות הפתוחים בו, אינה מתאפשרת עוד. הכוחות האוקראינים עוברים לאזור גבוה יותר כדי להמשיך להגן על האזור".

בתוך כך, רוסיה טוענת, כי בעקבות ההפגזות האוקראיניות על העיר סוורודונצק, פינוי התושבים שנמצאים המפעל הכימי בעיר "אזוט" - אינה מתאפשרת. גורמים מטעם הבדלנים הפרו-רוסיים טוענים כי בשעות האחרונות, הכוחות הרוסיים תוקפים את העיר ליסיצ'נסק. בתוך כך, בכדי להשלים את כיבוש העיר, הכוחות הרוסיים יצטרכו לעבור את נהר הסוורסקי דונץ, הרי שהעיר שוכנת ממערב לו.

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

במהלך הנאום היומי שפרסם אתמול נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הוא אמר כי אוקראינה תשיב בחזרה את השטחים שנכבשו בידי רוסיה, כולל את העיר סוורודונצק. לדבריו, "המלחמה הופכת קשה יותר להתמודד עמה בפן הרגשי. איננו יודעים כמה זמן היא תימשך, וכמה עוד מכות נספוג עד שנראה את הניצחון באופק".

הנשיא זלנסקי מתח ביקורת על התנהלות המערב בכל הנוגע לפלישה הרוסית למדינה, וטען כי "הסנקציות נגד רוסיה אינן מסייעות למאמץ המלחמתי של אוקראינה. אנחנו זקוקים לנשק נוסף. מערכות ההגנה האוויריות המודרניות שיש לשותפותינו אינן צריכות לשבת במחסנים ובשטחי אימונים. הן צריכות להיות באוקראינה, היכן שהכי צריך אותן - יותר מכל מקום אחר בעולם".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו | צילום: רויטרס

אתמול, במהלך פגישתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין עם מקבילו הבלארוסי, אלכסנדר לוקשנקו, פוטין הצהיר שרוסיה תספק לבלארוס מערכות טילים המסוגלות לשאת ראשי קרב גרעיניים. בתוך כך, רוסיה תעביר לבלארוס טילי שיוט וטילים בליסטיים מסוג "איקסנדר", הן בגרסאות קונבנציונליות והן מסוג גרעיני.

פסגת ה-G7 הקודמת שהתקיימה בבוואריה
פסגת ה-G7 הקודמת שהתקיימה בבוואריה, 25 ביוני 2022 | צילום: רויטרס

היום יתכנסו מנהיגי מדינות ה-G7 (ארגון המדינות המתועשות: ארה"ב, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה) לפסגה בת שלושה ימים שתתקיים בטירת אלמאו שבבוואריה, גרמניה. במהלך הפסגה, המנהיגים צפויים לדון בהשלכות המלחמה באוקראינה על העולם, לרבות בתחום האנרגיה וביטחון המזון שנפגע. כמו כן, המנהגים צפויים לקבוע מחיר גג לנפט ולגז שמיובא מרוסיה, לאור העובדה שמדינות אירופה לא הצליחו ליישם את החרם על הנפט והגז הרוסי המלואו.