משרד הביטחון הטורקי: השתלטנו על עיר בצפון סוריה

אנקרה מסרה כי מורדים סורים הנתמכים על ידה תפסו את העיר ראס אל-עין, אך הכוחות הלוחמים עבור הכורדים הכחישו זאת. מהרשויות הכורדיות נמסר כי נעקרו מבתיהם עד כה כ-200,000 בני אדם

זמן צפייה: 00:24

משרד הביטחון הטורקי הודיע היום (שבת) שמורדים סורים הנתמכים על ידי אנקרה השתלטו על העיר ראס אל-עין בצפון סוריה, במסגרת המבצע הצבאי נגד הכורדים. עם זאת, ארגון הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, בלוחם עבור הכורדים, מסר כי הצבא הטורקי השתלט על שכונה אחת בלבד, וכי הארגון מוסיף להילחם בצבא הטורקי. מהרשויות הכורדיות בסוריה נמסר כי 191,069 בני אדם הפכו לפליטים מאז החל המבצע.

המרכז הסורי לזכויות אדם הודיע כי המבצע הטורקי בסוריה נגד הכורדים הביא למותם של 74 לוחמים כורדים נגד הצבא הטורקי. עוד נמסר כי נהרגו 49 לוחמים של ארגוני מורדים סוריים הנתמכים על ידי טורקיה מאז החל המבצע. בקרב אזרחים, עלה מניין ההרוגים ל-30. רוב ההרוגים נפגעו בתל-עבייד, עיירה על גבול סוריה טורקיה המותקפת על ידי הצבא הטורקי.

בווידאו: לוחמי דאע"ש מנסים לכאורה להימלטה מהכלא אחרי המתקפה הטורקית באזור הגבול


בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בריאיון כי מדינתו מקיימת דיונים עם טורקיה, איראן וארה"ב כדי להבהיר כי אין להרשות לשום כוח זר לשהות בסוריה. "על כל הכוחות הצבאיים הזרים לעזוב את סוריה", אמר. "גם רוסיה תצא מסוריה ברגע שהממשלה בדמשק תבקש מאיתנו".

הכורדים מאיימים כי ינטשו את בתי הכלא בהם כלואים אלפי אנשי דאע"ש, וכי לא ייכנעו לטורקים שממשיכים להפציץ בלב שכונות אזרחיות בצפון סוריה. הליגה הערבית במעמד של שרי החוץ התכנסה בקהיר כדי לדון במצב בצפון סוריה. מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-עיט, על המבצע הטורקי בסוריה: "ההתערבות הטורקית בסוריה היא לא אלא פלישה עוינת. אנחנו מגנים אותה בתוקף. ביטחון המדינה הסורית הוא חלק מביטחון האומה הערבית כולה, והתוקפנות הטורקית היא בגדר איום לביטחון הלאומי של העולם הערבי כולו".

הפצצה של צבא טורקיה בעיירה ראס אל-עין שבגבול עם סוריה | צילום: רויטרס

במהלך הלילה פינו חיילים אמריקנים מוצב בצפון סוריה לאחר שירי ארטילרי של צבא טורקיה פגע בסמוך לבסיס. הפנטגון אישר מוקדם יותר את הדיווח על הירי ומסר כי "פיצוץ אירע במרחק של כמה מאות מטרים מהכוחות, באזור שהיה ידוע לטורקים כי יש בו חיילים אמריקנים".

לאחר הארטילריה שנורתה, משרד ההגנה הטורקי התעקש שהכוחות האמריקנים לא היו מטרת התקיפה, והדגיש כי הצבא נקט בכל האמצעים כדי להבטיח שלא ייפגע שום בסיס של ארה"ב. לדברים, הם הפציצו בתגובה לירי שהגיע מבסיס הסמוך לזה האמריקני.

מורדים סורים נערכים למתקפה הטורקית סמוך לגבול | צילום: רויטרס

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס מוקדם יותר אתמול למתקפות נגד הכורדים בצפון סוריה ואמר כי "לעולם לא נפסיק את הצעד שעשינו נגד המיליציות. לא נעצור אותו לא משנה מה יגידו, למרות שאנחנו מקבלים איומים מימין ומשמאל להפסיק עם זה".

שר האוצר האמריקני, סטיב מנושין, הודיע כי הנשיא דונלד טראמפ חתם על צו המתיר לממשל להטיל סנקציות על טורקיה, בשל פלישתה לסוריה. "מדובר בסנקציות חזקות מאוד", אמר. "אנו מקווים שלא נצטרך להשתמש בהן, אך אנו יכולים לשתק את הכלכלה הטורקית אם נצטרך".

General View Of Fire Burning And Smoke Billowing Out In Distance In Border Town Tel Abyad In Syria Seen From Akcakale
תקיפה טורקית בצפון סוריה | צילום: רויטרס

משרד החוץ הטורקי הגיב לאיום האמריקני בדבר סנקציות נגדה, ומסר כי טורקיה תגיב על כל צעד נגד המאמצים שלה להילחם בטרור. "טורקיה נלחמת בארגוני טרור שיוצרים איום על ביטחונה הלאומי. אף אחד לא צריך להטיל ספק בכך שננקום על כל צעד שיינקט נגדנו". כאמור, שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין אמר אתמול כי הנשיא דונלד טראמפ אישר לנסח סנקציות חדשות ו"מאוד משמעותיות" על טורקיה בעקבות המתקפות נגד הכורדים.

לפני ההפצצה הטורקית בסמוך לבסיס האמריקני, שר ההגנה מארק אספר דחה את הטענות כי ארה"ב בגדה בכורדים ואפשרה לטורקיה לתקוף: "כדי לאבהיר - לא נטשנו את הכורדים. חיילים אמריקנים יישארו איתם באזורים אחרים בסוריה. הפעולה האימפולסיבית של הנשיא ארדואן לפלוש לצפון סוריה העמידה את ארצות הברית במצב קשה". "אף אחד לא נתן אור ירוק למבצע של טורקיה, בדיוק להפך. דחקנו בהם בכול הרמות שלא לצאת למבצע הזה", הוסיף.

Syritr
הפצצה טורקית נגד הכורדים בגבול סוריה

נוסף לכך, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח עם טראמפ והדגיש את הצורך לסיים את הלחימה הטורקית בסוריה. ממשרדו של מקרון נמסר כי השניים הסכימו להישאר בקשר לגבי הנושא.

אתמול פורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי יותר מ-70 אלף בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם באזור ראס אל-עין שבצפון-מזרח סוריה. עובדי בית החולים הציבורי היחיד באזור נמלטו לאחר יממה של הפצצות באזור. נוסף לכך, 22 לוחמי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), המובלים על ידי הכורדים, נהרגו מאז תחילת המבצע ושישה לוחמים טורקים.

עשרות חברים בבית הנבחרים האמריקני מטעם המפלגה הרפובליקנית הודיעו אמש כי ינהיגו חקיקה שתטיל סנקציות נגד טורקיה. "צריכות להיות השלכות משמעותיות על התקיפה חסרת הרחמים של הנשיא ארדואן ומשטרו נגד בעלי בריתנו הכורדים בצפון סוריה", אמרה ליז צ'ייני, יו"ר הוועידה הרפובליקנית של בית הנבחרים.