דוח מטעם האו"ם: "עדויות למעורבות הנסיך הסעודי ברצח חשקוג'י"

חוקרת עצמאית שמינה ארגון זכויות האדם קראה לדרוש חקירה נוספת בנוגע לתפקיד ששיחק בן סלמאן ברצח העיתונאי. זו הפעם הראשונה שהאו"ם או מי מטעמו קושר את בית המלוכה הסעודי לפרשה

זמן צפייה: 01:28

חוקרת עצמאית מטעם ארגון זכויות האדם של האו"ם פרסמה הבוקר דוח, לפיו נמצאו "עדויות מהימנות" למעורבותו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, ברצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י. הדוח, המונה 101 עמודים, כולל את הפרשייה בה נרצח חשוקג'י. עם זאת, הבהירה החוקרת כי אין בדוח די כדי להאשים את יורש העצר, והמליצה על חקירה נוספת שתבסס את הממצאים. יש לציין כי עד כה, נמנע האו"ם או מי מטעמו עד כה מלקשור את בית המלוכה הסעודי לרצח חשוקג'י. סעודיה הגיבה לדוח ואמרה כי מדובר בהאשמות חסרות בסיס.

החוקרת, אגנס קאלאמר, קראה למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש "לדרוש" חקירה פלילית מעמיקה נוספת. קאלאמר טענה כי יש לטפל "במירב הרגישות" בכל טענה לאחריות הפלילית של בן סלמאן ושל יועץ בכיר בחצר המלוכה הסעודי שלא הוגשו נגדו אישומים בפרשה. "המסקנות בדוח זה אינן כדי להצביע על אשמים", כתבה בנוגע לשני הגברים. "המסקנה היחידה היא שישנן עדויות מהימנות הקוראות לחקירה נוספת של הפרשה".

כזכור, העיתונאי ג'מאל חשוקג'י נרצח באוקטובר אשתקד בקונסוליה הסעודית בטורקיה, בפרשה שעדיין לא ברור מי אחראי לה - למרות החשדות והאצבעות המאשימות שהופנו לריאד, ששינתה מספר גרסאות לגבי השתלשלות האירועים בתקרית.

לכתבות נוספות בנושא >>

"העיתונאי הסעודי נהרג כשניסו להשתיקו, גופתו גולגלה בשטיח"

גרסת ריאד למות חשוקג'י לא אמינה - מי אמור להשתכנע? • פרשנות

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בתחילה, פרסם התובע המדיני של סעודיה הצהרה לפיה חשוקג'י נהרג בעקבות קטטה עם האנשים שפגשו בו בשגרירות המדינה באיסטנבול. "האירוע עדיין תחת חקירה ו-18 אזרחים סעודים נעצרו", נמסר בהצהרה שפורסמה בטלוויזיה הסעודית. יועץ הלשכה המלכותית, שניים מעוזריו של ראש שירותי המודיעין במדינה ושני בכירים נוספים פוטרו מתפקידם.

עם זאת, זמן קצר לאחר מכן שינו בריאד את הגרסה. על פי הגרסה החדשה, צוות של 15 אזרחים סעודים נשלח כדי להתעמת עם העיתונאי ב-2 באוקטובר. במהלך המפגש עימו הם איימו עליו, סיממו אותו וניסו לחטוף אותו. כשחשוקג'י התנגד - הם חנקו אותו למוות. כדי להסוות את עקבותיהם, אחד מחברי הצוות התלבש בבגדיו של העיתונאי כדי שניתן יהיה לראות בצילומי האבטחה שהוא עזב את הקונסוליה.

לדבריו של בכיר הסעודי, גופתו של חשוקג'י גולגלה בשטיח וניתנה ל"משתף פעולה מקומי" כדי שיעלים אותה, ובמקביל נכנס המומחה לזיהוי פלילי כדי לטשטש את כל הראיות בזירה. על הטענות כי חשוקג'י עונה וראשו נערף, אמר הבכיר כי תוצאות מקדימות של החקירה לא מעידות על כך. נוסף על כך, הבכיר הסעודי הציג מסמכי מודיעין פנימיים, שלדבריו מראים את היוזמה הסעודית להחזיר מתנגדי משטר למדינה. עם זאת, הוא לא סיפק הוכחה למהימנות של המסמכים הללו. בד בבד, גורמים בריאד טענו כי המלך ובנו כלל לא ידעו על הכוונה לרצוח את חשוקג'י.

ג'מאל חשוקג'י
ג'מאל חשוקג'י | צילום: רויטרס

עוד סיפר הבכיר כי הממשלה הסעודית רצתה להחזיר את חשוקג'י למדינה בשנה שעברה בדרכי שלום, כחלק מהמבצע להחזיר מתנגדי שלטון. עם זאת, המבצע לא יצא אל הפועל, ולכן נשלח הצוות, שהורכב מאנשי מודיעין וביטחון סעודיים, לאיסטנבול כדי להחזירו. לדבריו, על פי התוכנית, הצוות יכול היה להחזיק את חשוקג'י בבית בטוח מחוץ לאיסטנבול למשך תקופה מסוימת. לפי ההנחיות, אם חשוקג'י היה מסרב לחזור, הצוות היה צריך לשחררו. עם זאת, הדברים השתבשו מלכתחילה כשצוות החל לחרוג מההוראות והשתמש במהרה באלימות.

העיתונאי הובא אל משרדו של הקונסול הכללי, שם סיפר לו אחד הפעילים, מאהר מוטרב, על הכוונה להחזירו לסעודיה. חשוקג'י סירב ואמר לו שממתינים לו מחוץ לקונסוליה, ואם הוא לא יחזור בתוך שעה יפנו לשלטונות הטורקיים. חשוקג'י אמר למוטרב כי הוא מפר נורמות דיפלומטיות, ותהה אם הוא מתכוון לחטוף אותו. על פי הבכיר הסעודי, מוטרב השיב לו בחיוב וסיפר לו כי הם מתכוונים לסמם אותו. מהגרסה של הבכיר הסעודי עולה כי בשלב הזה חשוקג'י החל להרים את קולו, הצוות נבהל וניסה לרסנו. הם חנקו אותו וכיסו את פניו במטרה למנוע ממנו לצעוק, אך הוא כבר לא היה בין החיים. לדברי הבכיר הסעודי, לא הייתה כוונה להרוג אותו.

בכירי מודיעין בארה"ב ובעולם, כמו גם גורמים מדיניים, מטילים ספק בגרסה הסעודית. גורמים רשמיים בארה"ב אמרו באוקטובר לרשת CNN, כי "המבצע לא יכול היה לצאת לפועל, לולא ידיעתו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן". גם הסנאטור האמריקני לינדזי גראהם כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הוא סקפטי ביחס לנרטיב הסעודי על מותו של העיתונאי".

ג'מאל חשוקג'י והמתחזה
ג'מאל חשוקג'י והמתחזה | צילום: cnn

הסנאטור הדמוקרטי אדם שיף אמר, כי "הטענה שחשוקג'י נהרג במהלך קטטה עם 15 גברים אינה אמינה. אם הוא נאבק באלו שנשלחו ללכוד או להרוג אותו, הוא עשה זאת כדי להגן על חייו. הממלכה חייבת לשאת באחריות". גם ראש סוכנות הביון לשעבר בבריטניה, ג'ון סאוורס, הטיל את האחריות לתקרית באופן ישיר על מוחמד בין סלמאן, בריאיון ל-BBC.