שנה אחרי רצח העיתונאי חשוקג'י: 5 נאשמים נידונו למוות בסעודיה

מהתביעה הכללית בריאד נמסר כי 11 נאשמים במעורבות בחיסול וביתור גופתו של ג'מאל חשוקג'י הורשעו – מתוכם שלושה יישלחו למאסר של 24 שנים. סגן שר המודיעין זוכה בשל היעדר ראיות

ג'מאל חשוקג'י | צילום: חדשות 13

11 בני אדם הורשעו היום (שני) ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י שהתרחש בשנה שעברה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. על חמישה מהם נגזר עונש מוות – ושלושה נוספים ישלחו למאסר של 24 שנים. סגן שר המודיעין שנחשד במעורבות בפרשה זוכה בשל היעדר ראיות. בנו של חשוקג'י בירך על גזר הדין: "נעשה צדק עם אבא שלי".

כזכור, חשוקג'י, שהיה ידוע בביקורת נוקבת כלפי יורש העצר הסעודי, הגיע בתחילת אוקטובר שעבר לקונסוליה בבירה הטורקית כדי לטפל במסמכי הגירושין שלו במטרה להינשא בשנית. ארוסתו, הטיג'ה ג'נגיז, שהמתינה לו מחוץ למבנה, התלוננה לאחר כמה שעות כי חשוקג'י לא יצא מהקונסוליה. בתקשורת דווח כי צוות של 15 סעודים עינה אותו וביתר את גופתו. בסעודיה הכחישו את הדיווחים, אך כעבור שבועיים מסרו את גרסתם הסופית, בכך שהעיתונאי נהרג במהלך קטטה, שהמעורבים בה ניסו להסתירה. לאחר דיווח זה אמר גורם אמריקני בכיר כי ארצות הברית אינה סבורה כי הגרסה של הסעודים בנוגע לנסיבות מותו של ג'מאל חשוקג'י - אמינה.

עוד בחדשות 13:

היסטוריה בסעודיה: תבוטל ההפרדה המגדרית במסעדות

חודש לרצח חשוקג'י: "העולם במבחן – עמדת טראמפ לא מוסרית"

"מסריח": המפקד על רצח חשוקג'י דן עם אנשי טראמפ בהפיכה באיראן

נסיך ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, רויטרס
נסיך ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, רויטרס | צילום: רויטרס

בתחילת השנה דיווח עיתון ה"ניו יורק טיימס" כי בספטמבר 2017 יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר לעוזרו כי הוא "ישתמש בכדור" נגד חשוקג'י, אם הוא לא ישוב לסעודיה ולא יחדול מהביקורת שהוא מטיח נגד השלטון.

לפי הדיווח, השיחה יורטה על ידי סוכנויות מודיעין אמריקניות, והן מהוות הוכחה לכאורה לכך שבן סלמאן שקל להרוג את חשוקג'י כשנה לפני שנרצח, זאת בניגוד לטענתו לפיה אין לו כל קשר או מעורבות ברצח. לפי הדיווח, השיחה תומללה ונותחה כחלק ממאמץ של גורמי מודיעין להבין מי אחראי לרצח העיתונאי. הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי וסוכנויות מודיעין אחרות מנתחות מאז הרצח שנים של התקשרויות בקול ובטקסט של בן סלמאן, שיורטו על ידי הסוכנות לביטחון לאומי באופן שגרתי לאורך השנים.

בסמוך לרצח דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ה-CIA יירט מידע התומך בכך שבן סלמאן שם למטרה את חשוקג'י. מסקנת ארגון הביון היא כי בן סלמאן כנראה הורה על הרצח בהסתמך על 11 הודעות ששלח ליועצו הבכיר, סעוד אל-קטאני, שפיקח על היחידה שחיסלה את העיתונאי, בשעות שלפני ואחרי הרצח.