חמינאי: "המתקפה על הבסיסים בעיראק - סטירת לחי לארצות הברית"

המנהיג העליון הגדיר את הירי כמוצלח, אמר שלאיראן יש היכולת להגיב לכל תוקפנות והוסיף: "ארה"ב מנסה לחסל את חזבאללה כדי לסייע לישראל". זריף: "הנקמה - סיום נוכחותם של האמריקנים בעיראק"

זמן צפייה: 03:02

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, התייחס למתקפה הלילה (רביעי) על הבסיסים האמריקניים בעיראק, ואמר כי "מדובר בסטירת לחי לארצות הברית - המתקפה הייתה מוצלחת". "התקיפה שינתה את הכיוון אליו הולך העולם, שינויים גדולים הולכים לקרות". הוסיף חמיאני בנאומו בעיר קום. "לאיראן יש את היכולת והמוכנות להגיב על כל תוקפנות".

כאשר ברקע קריאות מוות לארה"ב ולישראל, המנהיג העליון אמר כי שתי המדינות והמערב בכלל, הן האויבות של איראן. לטענתו, "ארצות הברית מנסה לחסל את חזבאללה, כוח ההתנגדות החזק בלבנון, כדי לסייע לישראל להגיע לביירות".

נוסף לכך, חמיאני הספיד את מפקד כוח קודס: "סולימאני היה איש חכם ופיקח. ולא רק בתחום הצבאי, אלא גם בפוליטיקה. הוא נכנס ללב הסכנה על מנת להגן על אחרים".

קריאות מוות לארה"ב ולישראל בזמן נאומו של חמינאי:

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

56 בני אדם נמחצו למוות וכ-200 נפצעו בהלוויית סולימאני

פוטין ביקר בסוריה כדי לאותת לאיראנים: אני בצד שלכם • פרשנות

גורמי הביטחון בקבינט: הסיכוי לתגובה איראנית נגד ישראל – נמוך

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי
אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי

בד בבד, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף כתב: "כמו שהמנהיג חמינאי אמר - התגובה הצבאית היתה סטירה לארצות הברית. אולם, סיום הנוכחות האמריקנית בעיראק - תהיה הנקמה".

הלילה, כאמור, נורו טילי קרקע-קרקע מאיראן לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, בהם הבסיס אירביל שבצפון המדינה וכן הבסיס האווירי "עין אל-אסד" שבמערבה, שבהם נמצאים כוחות צבאיים אמריקניים. גורם רשמי בארה"ב מסר כי "לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהתקיפה האיראנית, אך אנו עדיין אומדים את המצב". הטלוויזיה האיראנית, מנגד, מיהרה להודיע ש-80 אמריקנים נהרגו בתקיפה.

Missile Fire Is Seen From Damascus
שיגור טיל (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

מהפנטגון נמסר כי "איראן שיגרה יותר מתריסר טילים בליסטיים לעבר צבא ארה"ב וכוחות הקואליציה בעיראק. ברור שמדובר בטילים ששוגרו משטחה של איראן. אנו עובדים על הערכת נזק ראשונית וננקוט בכל פעולה שתידרש להבטחת שלומם והגנתם של נציגי ארה"ב ובעלי בריתה באזור". במקביל, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר ההגנה מארק אספר הגיעו לבית הלבן להתייעצות דחופה עם הנשיא דונלד טראמפ.

משמרות המהפכה האיראניים דיווחו בטלוויזיה האיראנית כי טהראן שיגרה "עשרות" טילי קרקע-קרקע לעבר ריכוזי צבא ארה"ב כנקמה על חיסולו של מפקד כוח קודס, במסגרת מבצע "השהיד סולימאני". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "איראן נקטה באמצעים מידתיים מתוך הגנה עצמית. אנו לא מחפשים הסלמה או מלחמה, אך נגן על עצמנו מפני תוקפנות". גורם בכיר בלשכת המנהיג העליון חמינאי אמר כי "תקיפת הטילים הייתה התגובה ה'חלשה' ביותר בארסנל שלנו".