לראשונה בהיסטוריה: הושבעה שופטת שחורה לביהמ"ש העליון בארה"ב

כשבוע בלבד לאחר החלטת בית המשפט העליון במדינה לבטל את הזכות החוקתית להפלה, השופטת הליברלית, קטנג'י בראון ג'קסון, הושבעה לתפקיד שופטת בית המשפט העליון: "בלב מלא, אני מקבלת על עצמי את האחריות לתמוך ולהגן על החוקה האמריקנית, ולעשות צדק ללא פחד". מאזן הכוחות בבית המשפט נותר על כנו

שופטת העליון, קטנג'י בראון ג'קסון - האישה השחורה הראשונה בתפקיד
שופטת העליון, קטנג'י בראון ג'קסון - האישה השחורה הראשונה בתפקיד | צילום: רויטרס

עורכת הדין והשופטת קטנג'י בראון ג'קסון, הושבעה אמש (חמישי) לתפקיד שופטת בית המשפט העליון בארצות הברית, כשהיא האישה השחורה הראשונה בהיסטוריה של המדינה המכהנת בבית המשפט. ג'קסון, בת 51, מונתה לתפקיד, כשבוע בלבד לאחר החלטת בית המשפט העליון במדינה, להפוך את הפסיקה ההיסטורית משנת 1973 של משפט רו נגד ווייד, שהגנה על האפשרות של נשים להפיל, וכך למעשה, ביטלה את הזכות החוקתית להפלה.

לפי הפסיקה החדשה, אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין. ביטול הפסיקה המהפכנית שם סוף לכמעט 50 שנים של הגנה חוקתית על האפשרות להפלה, ומדינות בעלות רוב רפובליקני בארה"ב כבר החלו להוציא את האפשרות להפסקת הליכי היריון אל מחוץ לחוק - מה שמונע ממיליוני נשים אמריקניות את הגישה אליהם.

ג'קסון בטקס ההשבעה לתפקיד
השופטת ג'קסון בטקס ההשבעה לתפקיד | צילום: רויטרס

ג'קסון מונתה לשופטת בית המשפט העליון, לאור פרישתו של השופט הליברלי סטיבן ברייר, בן ה-83 שהודיע עוד בתחילת השנה על כוונותיו לפרוש מהתפקיד. יצוין כי בארה"ב, שופטים בבית המשפט העליון מתחלפים רק לאחר מותם, או פרישתם. בתוך כך, 6 מתוך 9 שופטי העליון מזוהים עם המחנה השמרני, ומאזן הכוחות בבית המשפט נותר על כנו, כאשר לצידה מכהנים שני שופטים ליברלים נוספים. בחודש פברואר, הנשיא ביידן הודיע על מועמודתה, וחודשיים לאחר מכן, מינויה אושר על ידי הסנאט.

"בלב מלא, אני מקבלת על עצמי את האחריות לתמוך ולהגן על החוקה האמריקנית, ולעשות צדק ללא פחד. נדרשו 232 שנים ו-115 מינויים קודמים עד שאישה שחורה נבחרה לכהן כשופטת בבית המשפט העליון", אמרה ג'קסון במהלך טקס ההשבעה שלה. היא צפויה להתחיל להשתתף בדיוני בית המשפט כבר החל מחודש אוקטובר הקרוב.

כאמור, היא השופטת ה-116 בבית המשפט העליון, האישה השישית, והאדם השחור השלישי שמכהנים בבית המשפט מאז הוקם בשנת 1789. השופט היוצא, ברייר, שכיהן בתפקיד מאז שנת 1994 ועד אתמול, בירך אותה על כניסתה לתפקיד: "אני שמח בשביל אמריקה, ג'קסון תפרש את החוק בצורה חכמה והגונה".

ג'קסון והשופט היוצא, סטיבן ברייר
ג'קסון והשופט היוצא, סטיבן ברייר | צילום: רויטרס

בתוך כך, בסקר משותף שערכו סוכנות הידיעות רויטרס וחברת הסקרים "איפסוס" נמצא כי 57% מהאמריקנים מחזיק בדעה שלילית כלפי בית המשפט העליון במדינה. זאת, לאור הפסיקה האחרונה שלו שביטלה את הזכות החוקתית להפלה במדינה. הנתון מתיישר עם דעת הקהל בארה"ב על הקונגרס האמריקני, שאינו זוכה לאחוזי תמיכה נרחבים.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון

מדובר בצניחה משמעותית בשיעור התמיכה בבית המשפט העליון, תוך פחות מחודש. בסקר שנערך בתחילת חודש יוני, נמצא כי 52 אחוזים מהאמריקנים תומכים ומחזיקים בדעה חיובית כלפי בית המשפט העליון, כאשר בסקר האחרון, 27% מהמשיבים ציינו כי הם מחזיקים בדעה שלילית מאוד בנוגע לבית המשפט, זינוק של 13% מתחילת החודש. 60% מהדמוקרטים ציינו כי מחזיקים בעמדה שלילית כלפי בית המשפט בעוד השיעור אצל הרפובליקנים עומד על 20% בלבד.

משבר האקלים
משבר האקלים (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

כניסתה לבית המשפט מגיעה על רקע החלטה שנויה במחלוקת נוספת שלו, כאשר אתמול, החליט להטיל מגבלות על הממשל הפדרלי לחוקק חוקים שנועדו למנוע פליטת גזי חממה מתחנות כוח, לרבות כאלו המופעלות באמצעות פחם. הנשיא ביידן כינה את הפסיקה: "החלטה הרסנית נוספת שמטרתה לקחת את המדינה שלנו אחורה".

הנשיא הוסיף: "למרות שההחלטה עלולה לפגוע ביכולתה של ארה"ב לשמור על אוויר נקי ולהילחם בשינויי האקלים, אני לא אוותר על השימוש ברשויות כדי להגן על בריאות הציבור ולהתמודד עם משבר האקלים". במקביל, ממשל ביידן החל לעבוד על תקנות חדשות - כאלו שיתאפשר לחוקק, לאור פסיקת בית המשפט.

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן והושפטת קטנג'י בראון ג'קסון
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן והשופטת קטנג'י בראון ג'קסון | צילום: רויטרס