בצעד חריג: הודו מבטלת את המעמד המיוחד של חבל קשמיר

משמעות המהלך היא ביטול זכויות שלהן תושבי האזור היו זכאים עד כה, ובמסגרתן ההנהגה המקומית קבעה מערכת חוקים עצמאית. שר החוץ הפקיסטני: "הפרה של החלטות האו"ם"

זמן צפייה: 01:15

שר הפנים ההודי, עמית שאה, הודיע היום (שני) על ביטולו של סעיף 370 של החוקה ההודית, העוסק במעמד המיוחד של חבל קשמיר ואופן ניהולו. משמעות המהלך היא ביטולן של הזכויות המיוחדות שלהן זכו תושבי החבל הצפוני, שבו מתגוררים כארבעה מיליון תושבים - 95% מהם מוסלמים. שר החוץ הפקיסטני אמר בתגובה כי "המהלך ההודי מהווה הפרה של החלטות האו"ם".

הסעיף נתן מעמד מיוחד לחבל קשמיר, ובמסגרתו התושבים יכלו לקבוע מערכת חוקים משלהם. כמו כן, לתושבים מחוץ לג'אמו וקשמיר היה אסור לרכוש קרקעות ולהפוך תושבי קבע, ורק תושבי האזור יכלו לעבוד בעבודות ממשלתיות. "כל החוקה ההודית תחול גם על תושבי ג'אמו וקשמיר", ציין בהצהרתו שאה.

מפלגתו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, דחפה לצעד הזה בטענה שהמעמד המיוחד והחוקים במסגרתו מונעים מתושבי המקום להיטמע במדינה. מנהיגים פוליטיים מהמקום הזהירו שצעד כזה יגרור מהומות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווח: פקיסטן הציעה להודו להחיל הפסקת אש בחבל קשמיר

הודו: עובדת טענה שנשיא בית המשפט העליון הטריד אותה מינית

שעות ספורות לפני השיגור: הודו עצרה שליחת לוויין לירח

הפגנות בקשמיר
הפגנות בקשמיר | צילום: רויטרס

המנהיגים המקומיים חששו ממהלך זה בימים האחרונים, והוא עלול להוביל להסלמה נוספת באזור הנפיץ. ברקע המתיחות, בימים האחרונים אלפי תיירים עזבו את האזור. שעות ספורות לפני ההצהרה, הרשויות השביתו את שירותי הטלפון ומנהיגים מקומיים טוענים שהוכנסו למעצר בית.

הצעד הזה מגיע לאחר שלפני ימים ספורים ממשלת הודו פרסמה הודעה חריגה ובה היא קוראת לתיירים ותושבי המדינה השוהים בג'אמו וקשמיר לעזוב את האזור בהקדם בעקבות מתיחות וחשש מפעילות של גורמי טרור במרחב כנגד תיירים וצליינים המבקרים במקדשים שונים באזור.

קשמיר הוא חבל הארץ הצפוני של תת היבשת ההודית, ומקור למחלוקת טריטוריאלית מתמשכת בין הודו, פקיסטן וסין מאז חלוקת הודו בשנת 1947. כיום, חלקו המרכזי של חבל קשמיר נמצא בשליטת הודו, ושני חלקיו האחרים בשליטת פקיסטן וסין – על אף שהודו אינה מכירה בשליטתן. הודו מאשימה את פקיסטן במימון, אימון ומתן מחסה לארגוני טרור איסלמיסטים הפועלים בקשמיר ובחלקים נוספים של הודו נגד מטרות ממשל הודיות ותיירים, ותקריות אלימות בגבול מתרחשות לעיתים תכופות.