לראשונה: וטרינרים ביצעו ניתוח מוח על תוכי בסכנת הכחדה

צוות רפואי מיוחד הורכב בניו זילנד כדי לבצע את ההליך המורכב, במטרה לשמר את אוכלוסיית הקאקאפו. התוכי הצעיר, בן 56 ימים בלבד, היה בסכנת חיים כאשר נולד עם חריגות בגולגולת

תוכי הקאקאפו לאחר הניתוח
תוכי הקאקאפו לאחר הניתוח | צילום: Massey University

וטרינרים בניו-זילנד ביצעו ניתוח מוח על תוכי קאקאפו, שאוכלוסייתו נמצאת בסכנת הכחדה. זאת, כחלק ממאמצים במדינה לשמר את הזן.

צוות של מנתחים מומחים הורכב במטרה לנסות להציל את חייו של התוכי הצעיר - בן 56 ימים בלבד. הווטרינרים נקטו בצעדים קיצוניים כדי להציל את חייו של האפרוח, שנולד עם חריגות בגולגולת המסכנת את חייו. הם עשו זאת על ידי התאמת טכניקות כירורגיות מניתוחים בבני אדם ויונקים.


מנהל בית החולים "וויילדבייס" פרופ' ברט גרטרל אמר כי "הניתוח היה ראשון מסוגו ומעולם לא נוסה לפני כן. המצב הרפואי סיכן את חייה של ציפור שנמצאת בסכנת הכחדה, לכן היינו חייבים לעשות מעשה. זה ניתוח מסוכן. הסיבוכים של ניתוח כזה בבני אדם יכולים לכלול נזק מוחי קבוע".

לאחר כשבוע, הניתוח הוגדר כהצלחה על ידי הצוות הרפואי, כאשר האפרוח כעת במצב מספיק יציב כדי לחזור לביתו בבית חולים בדרום המדינה, בתקווה שיוכלו לבסוף להרבות אותו ולהגדיל את מספרם.

כיום, נותרו רק 147 קאקאפו בוגרים, ומאמצי השימור מתרחבים בעיקר בניו זילנד, שבשטחה יש יותר זני ציפורים בסכנת הכחדה מבכל מדינה אחרת.