ביידן חתם על החוק להגבלת כלי נשק: "חיי רבים יינצלו"

אחרי הטבח בבית הספר היסודי בטקסס שגבה את חייהם של 21 בני אדם, חתם הנשיא ביידן על הצעת חוק דו-מפלגתית שתטיל מגבלות על רכישת נשק בעיקר בקרב צעירים בני 18-21: בדיקות הרקע יורחבו ויינתנו הקלות לרשויות שיבקשו להחרים נשק מאנשים שיוגדרו "מסוכנים"

ביידן חותם על החקיקה
ביידן חותם על החקיקה | צילום: רויטרס

חודש אחרי הטבח בבית הספר היסודי יובלדה שבטקסס, שגבה את חייהם של 21 בני אדם, חתם היום (שבת) נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על הצעת חוק דו-מפלגתית שנועדה להתמודד עם רכישת נשק ברחבי המדינה. החקיקה אושרה על-ידי הסנאט ובית הנבחרים וביידן אמר כי מדובר בהצעת החוק המשמעותית ביותר שנחתמה ב-30 השנים האחרונות וכי היא "תציל את חייהם של רבים".

לפי הצעת החוק, יורחבו בדיקות הרקע לצעירים בני 18-21 שמבקשים לרכוש נשק וכן יינתנו הקלות לרשויות שיבקשו להחרים אקדחים ורובים מאנשים שיוגדרו "מסוכנים". ביידן התייחס בדבריו לאירועי ירי המוניים שאירעו ברחבי ארצות הברית, ואמר כי "במשך זמן רב דחקו בממשל פשוט לעשות משהו. היום - עשינו".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בהצהרה בעקבות הטבח בטקסס
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בהצהרה בעקבות הטבח בטקסס | צילום: רויטרס

עם זאת, ביום חמישי ביטל בית המשפט העליון בארצות הברית את החוק של מדינת ניו יורק המטיל מגבלות על נשיאת נשק בפומבי. בית המשפט קבע ברוב של 6 שופטים נגד 3 כי החוק מנוגד לחוקה האמריקנית. בית המשפט מצא שהחוק, שנחקק ב-1913, מפר את זכותו של אדם "לשאת נשק" על פי התיקון השני של החוקה האמריקנית.

בפסק הדין, אותו חיבר שופט העליון השמרן, קלרנס תומאס, נכתב שהחוק במדינת ניו יורק מפר את "זכותו של האדם לשאת אקדח להגנה עצמית. היא מונעת מאזרחים שומרי חוק לממש את זכויותיהם".

הנשיא ביידן תקף את ההחלטה ואמר כי "פסיקה זו סותרת הן את השכל הישר והן את החוקה, והיא צריכה להטריד את כולנו. בעקבות ההתקפות הנוראיות בבאפלו וביובלדי, נוסף על מעשי האלימות היומיומיים בהם נעשה שימוש בנשק שאינם מגיעים לכותרות - עלינו לעשות יותר כחברה ולא פחות - כדי להגן על העם האמריקני".

מושלת מדינת ניו יורק, קאתי הוקול, חברת המפלגה הדמוקרטית, כינתה את פסק הדין "מזעזע לחלוטין". ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, אמר כי "איננו יכולים לאפשר לניו יורק להפוך למערב הפרוע".

פסיקת בית המשפט העליון עשויה להוביל לביטול הגבלות נשק דומות שהטילו מדינות אחרות ברחבי ארצות הברית, ביניהן קליפורניה, הוואי, מרילנד, מסצ'וסטס, ניו ג'רזי וגם דלאוור, רוד איילנד, קונטיקט ומחוז קולומביה. החוק במדינות אלו קובע כי מי המעוניין לשאת נשק בצורה סמויה, מחויב לקבל אישור מקצין רישוי נשק, בהתאם לעמידתו בקריטריונים, כמו בדיקת רקע פלילי ועוד.