לקראת חתימה על הסכם הגרעין: אירופה הגישה לצדדים טיוטה סופית

אחרי ארבעה ימים של שיחות, הסתיים סבב השיחות בין איראן וארה"ב על הסכם הגרעין. בתום השיחות העקיפות בין הצדדים, האירופים הגישו את מה שהם מכנים "הטיוטה הסופית" של החזרה למו"מ. ראש המשלחת האיראנית שב להתייעצויות על מנת לקבל את ברכתו של המנהיג העליון

זמן צפייה: 01:17

אחרי ארבעה ימים של שיחות, אתמול (שני) הסתיים סבב מוצלח של שיחות בין איראן וארה"ב על הסכם הגרעין. בתום השיחות העקיפות בין הצדדים, האירופים הגישו את מה שהם מכנים "הטיוטה הסופית" של החזרה להסכם הגרעין (JCPOA). גורם מטעם מחלקת המדינה האמריקנית אישר כי ארה"ב מקבלת את הטיוטה האירופית ואף הביע את נכונותה לחזור להסכם הגרעין. "טהרן חזרה על כך שהיא מוכנה לחזור להסכם. בואו נראה אם ​​המעשים שלהם תואמים את דבריהם", אמר.

כעת, כל שנותר הוא לחכות לאישור מהצד האיראני. ראש המשלחת מטעמה של איראן למשא ומתן, עלי באקרי-כני, שב להתייעצויות באיראן על מנת לקבל את ברכתו של המנהיג העליון עלי חמינאי. במידה והאחרון ייתן את אישורו, הצדדים צפויים להגיע להסכמות כבר בימים הקרובים ובהמשך, יכריזו על מועד החתימה הרשמי.

ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין עלי באקרי-כני
ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין, עלי באקרי-כני | צילום: רויטרס

כאמור, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר אמול (שני) כי האיחוד האירופי הציג בפני הצדדים במשא ומתן טיוטה סופית להחייאת הסכם הגרעין עם איראן משנת 2015. זאת, לאחר סיומן של סבב השיחות העקיף בין איראן וארה"ב שהתקיימו בווינה בארבעת הימים האחרונים.

"מאחורי כל נושא טכני וכל פסקה מסתתרת החלטה פוליטית שצריכה להתקבל בבירות השונות", כתב בורל בחשבון הטוויטר שלו. "אם התשובות הללו יהיו חיוביות, אז נוכל לחתום על ההסכם הזה", הוסיף. למרות האופטימיות האירופית, באיראן יש מי שמצנן את ההתלהבות הזו.

המקום בו מתקיימות שיחות הגרעין בוינה, אוסטריה
המלון בו מתקיימות שיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

בעיתון האיראני "נור ניוז", הנחשב כמקורב למועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, תקפו את האיחוד האירופי וטענו כי אין בסמכותו להציג את הטיוטה הסופית. "המטרה היא לאלץ את איראן לקבל את הטיוטה תחת לחץ", נכתב. לפי שעה, הדרישה האיראנית עליה הצדדים טרם הגיעו להסכמות היא סגירת החקירה בת שלוש שנים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הימצאותו של חומר גרעיני לא מוכרז שבאתר גרעין בשטחה.

"איראן לא נמצאת בשלב לדבר על סיום העסקה. הסברנו את השיקולים המקדימים שלנו להצעות שהעלה האיחוד האירופי. טהרן תעביר את דעותיה ושיקוליה הנוספים לאחר דיונים מקיפים יותר באיראן", הוסיף גורם בכיר במשרד החוץ האיראני ששוחח עם התקשורת המקומית.

בכיר איראני נוסף אמר ביום שני לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "מלבד הדרישה של טהרן לגבי סגירת החקירה של סבא"א, נותרו עוד כמה נושאים לדיון". לדבריו, איראן מבקשת להשיג ערבויות לכך שאף נשיא אמריקני לא יתנער מההסכם אם ייחתם מחדש. "ההסכם הסופי חייב להבטיח את הזכויות והאינטרסים של העם האיראני ולהבטיח הסרה יעילה של הסנקציות", אמר שר החוץ האיראני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן, בשיחה עם בורל.

מימין: עלי באקרי-כני, ראש צוות המו''מ הגרעיני מטעם איראן יחד עם אנריקה מורה בדוחה, בירת קטר
מימין: עלי באקרי-כני, ראש צוות המו''מ הגרעיני מטעם איראן יחד עם אנריקה מורה בדוחה, בירת קטר | צילום: מתוך טוויטר

שלשום (ראשון), סגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי אנריקה מורה אמר כי המשא ומתן בין איראן לארה"ב על החייאת הסכם הגרעין מ-2015 קרוב להשלמתו, אך עדיין לא ברור אם טהרן תקבל את ההסכם הסופי. עוד הוא ציין כי "הנוסח הסופי של ההסכם צפוי להיסגר בשעות הקרובות".

מורה הסתייג והוסיף כי "איראן חייבת להחליט אם לבטל את דרישתה לפיה הסכם הגרעין יוכל להתחדש רק אם הצדדים יגיעו להסכמות עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הבדיקות שהיא מבצעת במתקני הגרעין של איראן". במהלך תדרוך שערך לכתבים בווינה מורה הוסיף: "אנחנו מתקדמים, ואני מצפה שנסגור את המשא ומתן בקרוב".