האיחוד האירופי: "אין מקום עוד לפשרות, מסתכנים במשבר גרעיני"

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, התייחס להסכם הגרעין שנחתם ב-2015, ולשיחות הגרעין הנוכחיות. הוא מתח ביקורת על יציאתו של ממשל טראמפ מהסכם הגרעין ועל מדיניות ה"לחץ המרבי" שאותה יישם נגד איראן וטען: "ההסכם מעולם לא תוכנן להתייחס למצב זכויות האדם באיראן והפעילות האזורית שלה"

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל | צילום: רויטרס

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, פרסם אתמול (שלישי) מאמר דעה ב"פייננשל טיימס" ובו הוא מתייחס להסכם הגרעין שנחתם ב-2015, ולשיחות הגרעין הנוכחיות בין איראן, מדינות אירופה והמעצמות. בורל ציין כי הוא הציג טיוטה לחזרה להסכם הגרעין, וטען כי הוא "הבטיח מגבלות קפדניות על פעילותה הגרעינית של איראן ואיפשר את הניטור והפיקוח הנרחב ביותר שיושם אי פעם על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

בורל מתח ביקורת על יציאתו של ממשל טראמפ מהסכם הגרעין ועל מדיניות ה"לחץ המרבי" אותה יישם נגד איראן: "יישום העסקה הושפע מהחלטתו של דונלד טראמפ בשנת 2018 לסגת ממנה את ארה"ב ולנהל את מדיניות ה'לחץ מרבי' באופן חד-צדדי. איראן מצדה, הגבירה את הפעילות הגרעינית לרמות מדאיגות. למרבה הצער, היא גם הגבילה את הפיקוח של סבא"א, תוך שהיא נמנעת משיתוף פעולה מלא עם הסוכנות במסגרת חובותיה. מדיניות ה'לחץ מרבי' נכשלה".

דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בהתייחסו לשיח הגרעין שהתנהל בשנה האחרונה אמר כי "לאחר 15 חודשים של משא ומתן אינטנסיבי, הגעתי למסקנה שהמקום לפשרות משמעותיות נוספות מוצה. כעת שמתי על השולחן מסמך שמתייחס, בפירוט מדויק, להסרת הסנקציות, כמו גם לצעדים הגרעיניים הדרושים להשבת ה-JCPOA (הסכם הגרעין)".

לדבריו, "המסמך הזה מייצג את העסקה הטובה ביותר שאני, כמנחה של המשא ומתן, רואה כאפשרית. זה לא הסכם מושלם, אבל הוא מתייחס לכל המרכיבים החיוניים וכולל פשרות מצד כל הצדדים. צריך לקבל החלטות עכשיו כדי לנצל את ההזדמנות הייחודית הזו ולהגיע לעסקה מיושמת במלואה. אני לא רואה אלטרנטיבה מקיפה או יעילה אחרת, בהישג יד".

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
שיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

בורל הוסיף כי "ההסכם אינו מתייחס לכל החששות של ארה"ב והאיחוד האירופי, ביניהם מצב זכויות האדם באיראן והפעילות האזורית שלה. אנו פונים אליהם ללא הרף בנושא. ה-JCPOA אינו מתייחס לנושאים הללו, ומעולם לא היה אמור לעשות זאת. עם זאת, הוא מאפשר את סיום תוכנית הגרעין האיראנית ומעקבה תחת פיקוח קפדני של סבא"א".

"חזרה ליישום מלא של ההסכם יכולה לספק את ההטבות הללו שוב. זה גם יכול לעזור להביא לדינמיקה ביטחונית שיתופית יותר באזור, וליצור מומנטום חיובי של בניית אמון. גם אנחנו יודעים שבטהרן יש הסתייגויות משמעותיות מיישום מלא של עסקה לאחר הניסיון מהשנים האחרונות. עם זאת, העסקה שעל השולחן משקפת את הנחישות של כל משתתפי ה-JCPOA להבטיח את קיימותה, לרבות המחויבות של הנשיא ג'ו ביידן וההבטחות של ארה"ב בהקשר זה", הוסיף.

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן
הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן | צילום: רויטרס

בורל סיים את דבריו באומרו כי "כל יום ללא הסכם מונע יתרונות כלכליים קונקרטיים לעם האיראני, כמו גם את היתרונות של אי-הפצת נשק גרעיני בעולם. הגיע הזמן לקבל החלטות פוליטיות מהירות ולסיים את המשא ומתן בווינה על בסיס המסמך שהצעתי ולחזור מיד ל-JCPOA. אם העסקה תידחה, אנו מסתכנים במשבר גרעיני מסוכן. באחריותנו המשותפת להשלים את העסקה".