ירדן: הנסיך חמזה ניסה לזעזע את ביטחוננו – יחד עם גורמים זרים

שר החוץ הירדני התייחס לדיווחים על ניסיון הפיכה, ואמר כי המודיעין המקומי עלה על ניסיון של הנסיך ליצור קשר עם "גורמים חיצוניים" ולהסית נגד השלטון. "תכנן לאשתו טיסה למדינה זרה"

זמן צפייה: 07:30

שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, התייחס היום (ראשון) לדיווחים על ניסיון ההפיכה ואמר כי "הצבא והמודיעין הירדניים ערכו במשך תקופה ארוכה מעקב אחר פעילותיהם של הנסיך חמזה ועוד כמה אנשים בחשד לפגיעה בביטחון וביציבות המדינה. החקירה העלתה כי גורמים אלה היו בקשר עם גורמים חיצוניים בנוגע לזמן המתאים לפתיחה בצעדים שיזעזו את ביטחונה של המדינה".

לדברי שר החוץ הירדני, הנסך חמזה ניסה ליצור קשר עם גורמי אופוזיציה בחול, בכדי להסית נגד ירדן. חמזה הסית גורמים חברתיים כדי שיפעלו נגד המדינה, כך לדברי ממשלת ירדן. 16 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות באירוע.

"מנגנוני הביטחון מסרו את המידע מהחקירה אל מלך ירדן והמליצו להעביר סוגיה זו אל בית המשפט", הוסיף שר החוץ הירדני. "אולם, המלך עבדאללה החליט לדבר ישירות מול הנסיך חמזה, במסגרת המשפחה ההאשמית. ביטחונה ויציבותה של ירדן עומדים מעל כל דבר אחר, ולכן יינקטו כל הצעדים החוקיים בכדי לשמור עליהם. אתמול נפגש מפקד צבא ירדן עם הנסיך חמזה וביקש ממנו להפסיק את כל פעילותיו שמטרתם לפגוע בממלכה".

כתבות שצריך לעשות:

בג"ץ: הגבלת מרחק להפגנות אינה חוקית – הקנסות למפגינים יבוטלו

הרצח בקריית גת: המטפל של האב החשוד מואשם שסיפק לו סמים קשים

גנץ: המשפחות השכולות יוכלו להגיע לבתי הקברות ביום הזיכרון

עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן | צילום: getty

לדברי א-צפדי, דקות לאחר הפגישה אתמול בין הנסיך חמזה לבין מפקד צבא ירדן, שלח הראשון הודעות קוליות אל באסם עוצ'-אללה, איש הקשר שלו, לפני שזה עזב את המדינה. נוסף על כך, הנסיך חמזה הקליט שתי הודעות בערבית ואנגלית, "שסתרו את האמת".

עוד טען שר החוץ הירדני כי "מנגנוני הביטחון ניטרו גם קשר של אדם, אשר יש לו קשר למנגנוני ביטחון זרים, עם אשתו של הנסיך חמזה אתמול בצהריים על מנת להכין עבורה מטוס שייקח אותה למדינה זרה – מה שמהווה הוכחה נוספת לקשר של גורמים חיצוניים בניסיונות לפגוע בביטחונה של ירדן. הושגה שליטה מלאה על פעילויות אלו וביטחונה של ירדן יציב וקבוע".

בשלב זה, בישראל עדיין לא הגיבו להתפתחויות, אולם מאחורי הקלעים נראה היה כי נרשמה דאגה, שכן ירדן היא שותפה אסטרטגית משמעותית וחשוב שהיציבות בממלכה תישאר. במהלך הלילה, העבירו הירדנים מסרים מרגיעים לפיהם מדובר באירוע קטן, אלא שיש לציין כי דווקא מדובר באירוע בסדר גודל בינוני. בישראל אומרים הערב כי לא קיים חשש ליציבות של בית המלוכה הירדני - ומדגישים כי ישראל לא מעורבת באירוע, ורק מקבלת עדכונים מהירדנים.

אמש, כאמור, ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי הרשויות בירדן עצרו את יורש העצר לשעבר, חמזה בן חוסיין, ו-20 בכירים נוספים בממלכה בחשד לניסיון הפיכה והדחה של מלך ירדן עבדאללה השני. מנגד, סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית דיווחה כי בכירים נעצרו בחשד ל"איום נגד יציבות המדינה", בעוד הנסיך חמזה לא נעצר כלל.