ברקע משבר הקמת הממשלה: קושנר וגרינבלט ייפגשו עם נתניהו בי-ם

יועצו הבכיר של טראמפ והשליח האמריקני למזה"ת יגיעו ביום חמישי. זאת, מתוך החשש כי בחירות חדשות בישראל לא יאפשרו לארה"ב לקדם את השקת תוכנית השלום, שתיערך בסוף יוני בוועידה בבחריין

זמן צפייה: 01:07

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, שעומד בראש צוות השלום של הבית הלבן, יגיע ביום חמישי לישראל וייפגש עם ראש הממשלה נתניהו בלשכת ראש הממשלה בירושלים, כך אמר היום (שלישי) לחדשות 13 פקיד בכיר בבית הלבן. בתוך כך, הבית הלבן אישר את הגעתו של קושנר, ומסר כי איתו יגיעו השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, ונציג ממשל טראמפ לענייני איראן, בריאן הוק.

הבכירים האמריקנים יגיעו לישראל על רקע המשבר והאפשרות של הקדמת הבחירות, זאת מתוך החשש כי בחירות חדשות בישראל לא יאפשרו לאמריקנים לקדם את השקת תוכנית השלום של טראמפ, שתצא לדרך בוועידה בבחריין ב-25 ביוני.

כתבות נוספות בנושא:

טראמפ: "מקווה שתורכב קואליציה ואוכל להמשיך לעבוד עם נתניהו"

ריבלין: "אאפשר לנתניהו למצות את הזמן שניתן לו להרכבת הממשלה"

לקראת בחירות? הליכוד התכנסה לאישור מיזוג המפלגה עם "כולנו"

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

אתמול התערב הנשיא טראמפ באופן פומבי וחריג במשבר הקואליציוני בישראל, ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו הביע תמיכה בראש הממשלה נתניהו ואמר כי הוא מקווה שניתן יצליח להקים קואליציה. שעה קלה לאחר מכן, נתניהו בהצהרות לתקשורת השתמש בדבריו של טראמפ כדי לנסות ולהפעיל לחץ ציבורי על אביגדור ליברמן להסכים להצטרף לקואליציה.

קושנר, גרינבלט והוק הגיעו הבוקר לרבאט, בירת מרוקו, שם צפויים להיפגש עם המלך מוחמד השישי ולדון עמו על הוועידה בבחריין ובהשתתפות של מרוקו בדרג בכיר. מחר יגיעו השלושה לעמאן, בירת ירדן וייפגשו עם המלך עבדאללה בניסיון לשכנע אותו להביע תמיכה בוועידה הכלכלית. ביום שישי יסע קושנר לשווייץ, ומשם ללונדון, כדי להצטרף לביקורו של הנשיא טראמפ בבריטניה.

בתוך כך, שר החוץ של ירדן, איחמן א-ספדי, התייחס לוועידה בבחריין: "כל הצעה כלכלית לטיפול בהשלכות הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יכולה להוות תחליף לתוכנית מדינית כוללת לביצוע פתרון שתי המדינות. התמיכה בפיתוח הכלכלי היא גורם הכרחי שיש לו תועלת חשובה בקידום הפתרון המדיני".

נשיא ארצות הברית טראמפ ומלך ירדן עבדאללה בבית הלבן
נשיא ארצות הברית טראמפ ומלך ירדן עבדאללה בבית הלבן | צילום: רויטרס

כמו כן, בערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני, המקורב לחזבאללה, דיווח כי ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הודיע שיערוך בזמן הקרוב ביקור בוושינגטון וטהראן.

ביום רביעי שעבר, גרינבלט התייחס לסירוב הפלסטינים להשתתף בוועידה וניסה לשנות את דעתם: "זה השלב הראשון של התהליך בו נבחן איך יראה המצב אם נגיע לפיתרון פוליטי באזור. זו תהיה טעות מצד הפלסטינים לא להצטרף, אין להם מה להפסיד – והרבה מה להרוויח, אך זו בחירתם".

באותו היום, סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות, "ואם", דיווחה כי המדינה מברכת על קיום הוועידה הכלכלית בבחריין, שבכוונתה לסייע לקיומה וכן כי משלחת מטעמה תשתתף בה. עוד דווח, כי משרד החוץ של איחוד האמירויות הבהיר שהמדינה עומדת לצד המאמצים הבין-לאומיים להביא לשגשוג באזור, להגביר את הסיכוי לצמיחה כלכלית ולהקל על התנאים הקשים בהם חיים רבים מעמי האיזור – ובמיוחד העם הפלסטיני. כמו כן, הדגישו במשרד כי יש להקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, והוסיפו כי המאמצים לפיתוח ולשגשוג לא מתנגשים עם עמדה זו, אלא מקדמים פתרונות מדיניים המובילים לשלום קבוע וכולל בין הפלסטינים לישראלים.

נוסף לכך, סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית, "ואס", דיווחה כי שר הכלכלה והתכנון הסעודי מוחמד בן מזיד א-תויג'רי ישתתף בוועידה. זאת, בהתאם לעמדות המדינה שמביעה תמיכה בעם הפלסטיני ובשאיפותיו.

זהות אינטרסים עם סעודיה וארה''ב (ארכיון)
זהות אינטרסים עם סעודיה וארה''ב (ארכיון) | צילום: חדשות 13

שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה, התייחס להחלטת ההנהגה הפלסטינית שלא להגיע לוועידה הכלכלית שתיערך במדינתו. "עמדתנו הייתה ונשארה – נתמוך בכלכלה הפלסטינית ובזכויות הפלסטינים למדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים", אמר. "הוועידה במנאמה היא רק יישום התמיכה שלנו בפלסטינים, ואין לנו שום מטרה נסתרת. אנחנו מכבדים את ההנהגה הפלסטינית ואת עמדתה הנחושה בדבר השגת זכויותיו של העם הפלסטיני".

ביום שני שעבר פרסם חמאס הודעה בה נכתב כי הארגון עוקב בדאגה אחר ההכרזה האמריקנית בדבר הוועידה הכלכלית הצפויה להתקיים בבחריין בחודש הבא. "מדובר בצעד הראשון במסגרת 'עסקת המאה' שנועדה לחסל את הסוגייה הפלסטינית". ארגון חמאס קרא למדינות ערב שלא להיענות להזמנה לוועידה ולסייע להכשיל את התוכנית האמריקנית.