אכזבה לקהילה הגאה ביפן: לא תהיה הכרה בנישואים חד-מיניים

בית המשפט המחוזי באוסקה קבע כי האיסור על נישואים חד מיניים אינו נוגד את החוקה היפנית. הכרזת בית המשפט פורסמה במסגרת עתירה של שלושה זוגות חד מיניים, שניסו להביא לשינוי בעקבות פסיקת בית משפט אחר במדינה שקבע כי האיסור על נישואים חד מיניים אינו חוקתי

העותרים לבית המשפט באוסקה
העותרים לבית המשפט באוסקה | צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי באוסקה שבדרום יפן קבע היום (שני) כי "האיסור על נישואים חד מיניים אינו נוגד את החוקה היפנית", ולפיכך, העיר לא תכיר בנישואים חד מיניים ולא תאפשר אותם בשטחה. הכרזת בית המשפט פורסמה במסגרת עתירה של שלושה זוגות חד מיניים, שניסו להביא לשינוי בעיר, בעקבות פסיקת בית המשפט שבעיר סאפורו (צפון יפן) מחודש מרץ 2021, שקבע כי האיסור על נישואים חד מיניים אינו חוקתי.

גון מטסונקה, פעיל למען זכויות הלהט"ב ביפן, אמר כי "החלטת בית המשפט מאכזבת מאוד. קיוונו שלאחר פסיקת סאפורו, נזכה לקבל פסיקה דומה ואף טובה יותר". בהקשר זה, יצוין כי בשבוע שעבר ממשלת מחוז טוקיו אישרה הצעת החוק, לפיה תכיר באיחוד אזרחי, כלומר, הכרה באופן כמעט מוחלט בנישואי זוגות חד מיניים ובמעמדם החוקי.

בני הזוג מקבוצת העותרים
בני הזוג מקבוצת העותרים | צילום: רויטרס

יודגש כי החוקה היפנית מגדירה כי "הנישואין יתבססו רק על הסכמה הדדית של שני המינים והם יישמרו באמצעות שיתוף פעולה הדדי עם שוויון הזכויות של בעל ואישה כבסיס". לפיכך, זוגות חד מיניים אינם מקבלים זכויות הנגזרות מנישואים.

יחד עם זאת, במסגרת החוק היפני, הרשויות המקומיות נהנות מחופש יחסי בקביעת מדיניות. כך למשל, בעבר, הערים טוקיו וקיוטו קידמו מדיניות שהפכה בחלוף הזמן למדיניות לאומית כלל יפנית. בתוך כך, עשרות ערים ביפן השיקו תוכניות להליך של הכרה בזוגות חד מיניים במצבים מסוימים כמו: השכרת דירה, ביקורים בבתי חולים ועוד. יודגש כי ההליכים אינם מאפשרים לבני זוג חד מיניים לרשת את נכסיו זה של זה, ואין להם זכויות הורות על ילדים זה של זה.

פומיו קישידה, ראש ממשלת יפן הבא
ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה | צילום: רויטרס

חרף הצהרותיו של ראש הממשלה היפני פומיו קישידה, שטען בעבר כי "יש לשקול היטב את הנושא", מפלגתו - "המפלגה הליברל-דמוקרטית" טרם הציעה תכנית חקיקה מסודרת ונמנעה מלפעול לקידום רפורמות בנושא. העניין צפוי להישאר בשיח הציבורי, לרבות בבירה, שם הממשלה מקומית ערכה סקר בנושא, בו התגלה כי 70% מתושבי העיר מעוניים שהמדינה תכיר בנישואים חד מיניים.