"ניסיון הפיכה": ממצאי ועדת הקונגרס על המהומות בקפיטול

הוועדה שחקרה את הפריצה לבית הרשות המחוקקת של ארה"ב בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות פרסמה את ממצאיה, מהם עולה קשר ישיר בין דברים שאמר ועשה הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ, לבין הפריצה עצמה. לראשונה נחשף הציבור לקטעי הווידאו ממצלמת הגוף של אחת משוטרות הקפיטול שהייתה אחת הראשונות להיפצע, לצד דברי טראמפ ותגובת הפורעים שחשו שהם ממלאים אחר רצונו ופקודתו

זמן צפייה: 05:07

בשימוע מטלטל לעיני 20 מיליון אמריקניים שצפו בו, חשפה וועדת הקונגרס שחקרה את הפריצה לקפיטול את ממצאיה, שמהם, לטענת חבריה, עולה קשר ישיר בין דברים שאמר ועשה נשיא ארה"ב דאז דונלנד טראמפ, לבין הפריצה עצמה, כשיש מי שמגדיר אותה בוועדה "ניסיון הפיכה". טראמפ עצמו מגיב על הממצאים וטוען כי מדובר בשקר. לטענתו, הוא ניצח את הבחירות, שנגנבו ממנו.

כך, דקה אחר דקה הוצגה הפריצה, שזה לצד זה, מוצגים דברי טראמפ ותגובת הפורעים שחשו שהם ממלאים אחר רצונו ופקודתו. כמו כן, שולבו עדויותיהם של בכירי ממשל טראמפ ביניהם שר המפשטים והתובע הכללי שלו ויליאם בר, שסיפר שניסה להסביר לטראמפ שהוא המציא בדיה ושיחדל מכך - דברים ששכנעו גם את בתו של הנשיא, איוונקה, כי הבחירות לא זויפו ולא נגנבו.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

אבל טראמפ לא חדל מהשקר שלו, והמשיך להפיצו תוך שהוא דורש מסגנו מייק פנס לשנות את תוצאות הבחירות. הוועדה חושפת צילומים ממצלמות אבטחה של הפורצים, כשהם "מחפשים" אחר מייק פנס ומקריאים את הציוץ של טראמפ, שהוא עבורם "אור ירוק" לחיסולו. בסמוך לאזור, המתפרעים מקימים עמוד תלייה בעבור מייק פנס ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, וטראמפ כך התברר בעדויות נשמע באותן רגעים מעודד מהדבר.

עם זאת, חרף ממצאיה המדהימים של וועדת החקירה, כנראה שאין לה השפעה כל כך גדולה על הפוליטיקה הפנימית במדינה. בארה"ב המקוטבת של היום, יש מי שמאמינים בשקר, ויש מי שמאמינים באמת, והם לא מדברים זה עם זה. בעוד חמישה חודשים ייצא הציבור האמריקני לבחור את נציגיו לסנאט האמריקני, כאשר הבוחרים מוטרדים יותר ממחירי הדלק שנמצאים בשיא חסר תקדים, האינפלציה שנמצאת בשיאה והעובדה שהורים מתקשים למצוא בחנויות פורמולה לתינוקות שלהם.