בגיל 82: ג'יין פונדה בחזית המאבק בהתחממות הגלובלית

כבר תקופה שהשחקנית עטורת הפרסים מצטרפת למחאות על מצב האקלים החמור - היא אפילו נעצרה יותר מפעם אחת, ולמרות זאת מבטיחה: אמשיך עד שאראה שינוי. את ההשראה, איך לא, שאבה מגרטה טונברג

זמן צפייה: 02:42

בגיל 82, ג'ין פונדה, שחקנית הקולנוע האמריקנית ואחת הכוכבות הגדולות בהוליווד בכל הזמנים - שוב בכותרות. מי שכיכבה לאורך עשרות שנים בתפקידים שונים ואף זכתה בשני פרסי אוסקר, מככבת עכשיו בהפגנות הסוערות נגד ההתחממות הגלובלית. לצד קריירת המשחק שמסרבת לדעוך גם אחרי עשרות שנים, פונדה הפכה לקול בולט במאבק - בעיקר לאחר מעצרה המתוקשר בחודש שעבר, בהפגנה מול גבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה.

"הדרך היחידה שנגרום לזה לקרות כפי שזה צריך לקרות", הסבירה פונדה בריאיון לרשת CNN, "היא אם כמות גדולה של אנשים ייצאו לרחובות". באותו ריאיון סיפרה השחקנית עטורת הפרסים שאת השראתה קיבלה מגרטה טונברג, הנערה השוודית בת ה-16, שהפכה לסמל של הפגנות האקלים בכל העולם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"ירדן תאסור את הכניסה לנהריים החל מיום ראשון"

החשוד ברצח אשתו בדרום כשיר לעמוד לדין – מעצרו הוארך ב-8 ימים

הלוחמים החשודים שהכו בדואים יודו בתקיפה – וירצו 50 ימי מאסר

ג'יין פונדה עצורה לאחר שהפגינה על ההתחממות הגלובלית
ג'יין פונדה עצורה לאחר שהפגינה על ההתחממות הגלובלית | צילום: רויטרס

פונדה הבהירה כי למרות העובדה שנעצרה בהפגנות, ולא פעם אחת, היא לא תפסיק להפגין נגד מצב האקלים. "אני לא רוצה להיעצר, אבל אני מוכנה להסתכן ולהיעצר בגין השתתפות באי-ציות אזרחי", הוסיפה. "אני מפורסמת, אני לבנה ואני בכלא ולא יתייחסו אליי כפי שהיו מתייחסים אליי אילו הייתי אישה שחורה ולא מוכרת - ואני מודעת לכך היטב".

ויש לה גם לא מעט ביקורת נגד הנשיא דונלד טראמפ ומדיניותו הלא סביבתית. "הוא נשיא נפט", אמרה פונדה בריאיון, "וככל שנעבור את השלב שלו מהר יותר, כך המצב יהיה טוב יותר. "

ג'יין פונדה בהפגנה נגד המלחמה בעיראק, 2007
ג'יין פונדה בהפגנה נגד המלחמה בעיראק, 2007 | צילום: רויטרס

מאבקים והפגנות אינם זרים לה. במקביל לטיפוח קריירת המשחק, פונדה תמיד הייתה בעלת תודעה פוליטית גבוהה, בין היתר היא הפכה לאחד מסמלי המחאה האזרחית נגד המלחמה בוויאטנם. אבל לטענתה, המאבק נגד ההתחממות האקלימית הוא חשוב ומשמעותי הרבה יותר, זאת כי לדבריה "האנושות מעולם לא הייתה במצב כזה שבו אנחנו ניצבים מול הסכנות שעלולות להרוג מיליוני אנשים, שעלולות לכפות עלינו הגירה המונית".

השבוע חתמו 11 אלף מדענים מיותר מ-150 מדינות על עצומה שבו הזהירו שכדור הארץ נמצא במצב "חירום אקלימי", כהגדרתם, וכי יש לנקוט בצעדים מיידיים למנוע סבל אנושי חסר תקדים. האזהרה הזו, כמו הערכות מדעיות רבות לפניה, ימשיכו כנראה לתדלק את המחאה האזרחית שבה לוקחות חלק שחקנית הוליוודית בת 82, תלמידת בית ספר בת 16 ועוד המוני בני אדם בכל גיל ומכל מקום בעולם שקוראים לפעול – לפני שיהיה מאוחר מדי.