"תודיע לבן שלך שלא ידאג": התמלול המלא מהקלטת רצח חשוקג'י

עיתון ה"דיילי סבאח" הטורקי פרסם את השתלשלות האירועים מחיסול העיתונאי הסעודי בקונסוליה באיסטנבול: מהשיחה על ביתור הגופה ועד למילותיו האחרונות של חשוקג'י. "אתם עומדים לסמם אותי?"

ג'מאל חשוקג'י | צילום: רויטרס. getty images

תמלולי השיחות המלאים, המתעדים את רגעי רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, נחשפו אתמול (שני) על ידי עיתון ה"דיילי סבאח" הטורקי. בהקלטות נשמע דיפלומט סעודי לשעבר וכיום איש מודיעין שעובד למען המלך סלמאן, מאהר עבדולעזיז מוטרב, אומר לחשוקג'י: "תשאיר הודעה לבן שלך. תכתוב משהו כמו - ''אני באיסטנבול. אל תדאג לי אם אתה לא משיג אותי בטלפון'".

בההקלטות נשמעת שיחה בין מוטרב וד"ר סלאח מוחמד אל-טובאייקי, ראש אגף לרפואה פורנזית במשרד הפנים הסעודי. אל-טובאייקי היה אחראי על ביתור גופתו של העיתונאי.

ב-2 באוקטובר, 13:00, מנהלים השניים את השיחה הבאה:

מוטרב: האם זה אפשרי להכניס גופה לתוך שק?

אל-טובאייקי: לא. היא כבדה מדי. בעצם, אני עובד בדרך כלל על גוויות. אני מיומן מאוד בחיתוך גופות. לא עבדתי אף פעם עם גופה חמה, אבל אני חושב שאוכל להסתדר. בדרך כלל אני שם אוזניות ומאזין למוזיקה כשאני מבתר גוויה. בינתיים, אני שותה קפה ומעשן סיגריה. אחרי שאני מבתר אותו, אתה תעטוף בשקיות ניילון את החלקים, תניח אותם במזוודות ותוציא אותם מהבניין.

13:14

מוטרב: האם החיה הוקרבה?

איש בלתי מזוהה: הוא כאן.

ג'מאל חשוקג'י
ג'מאל חשוקג'י | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"לדחוק בו עד שיטעה": דיווח – התוכנית הסעודית להפלת ארדואן

דוח מטעם האו"ם: "עדויות למעורבות הנסיך הסעודי ברצח חשקוג'י"

לאחר יותר מ-500 ימים: 2 עיתונאי רויטרס שוחררו ממעצר במיאנמר

לפי ההקלטות שנחשפו בעבר, ידוע כי חשוקג'י זיהה את האדם בכניסה לקונסוליה. כמו כן, נאמר לו שהקונסול הסעודי, מוחמד אל-אוטייבי, נמצא בבניין. הוא מוזמן בנימוס למשרד הקונסול בקומה השנייה. כשהוא חושד במצב, המחסלים מושכים אותו בידיו ומובילים אותו לשם.

מוטרב (לחשוקג'י): שב בבקשה. אנחנו לוקחים אותך חזרה לריאד. יש הוראה מהאינטרפול. הם דורשים שתשוב. אנחנו כאן כדי לקחת אותך.

בשעה 13:22, מוטרב שואל את חשוקג'י האם הוא נושא עמו טלפון נייד.

חשוקג'י: יש לי שני טלפונים ניידים

מוטרב: מאילו סוגים?

חשוקג'י: אייפון.

השיחות הבאות, מתקיימות 10 דקות לפני שחשוקג'י נרצח:

חשוקג'י: מה לומר לו?

מוטרב: אני אומר לך מה לכתוב. בוא נתרגל את זה, תראה לי מה כתבת.

חשוקג'י: לא לומר לו שנחטפתי.

אדם בלתי מזוהה: תוריד את הג'קט שלך.

חשוקג'י: איך המעשה הזה יכול להתרחש בתוך קונסוליה? אני לא מוכן לכתוב לו דבר.

מוטרב: תכתוב את זה, מר ג'מאל. הזדרז. תעזור לנו לעזור לך. בסופו של דבר נחזיר אותך לסעודיה ואם לא תעזור לנו, אתה יודע מה יקרה.

חשוקג'י: יש כאן מגבת. אתם עומדים לסמם אותי?

אל-טובאייקי: אנחנו נרדים אותך.

לאחר שסומם, נשמע חשוקג'י אומר: "אל תכסו את פי. יש לי אסתמה, זה יחנוק אותי למוות"

אלה היו מילותיו האחרונות של העיתונאי הסעודי.

רוצחיו קושרים סביב ראשו שקית פלסטיק, ובה הוא ייחנק למוות בסופו של דבר. בשלב הזה בהקלטות נשמעים בעיקר רעשי חנק והשתעלות. כשמפסיק חשקוג'י להיאבק ומת, מתחילים בתהליך ביתור גופתו.

מוחמד בן סלמאן וג'מאל חשוקג'י
מוחמד בן סלמאן וג'מאל חשוקג'י | צילום: רויטרס, getty images

כזכור, חשוקג'י, שהיה ידוע בביקורת נוקבת כלפי יורש העצר הסעודי, הגיע בתחילת אוקטובר כדי לטפל במסמכי הגירושין שלו במטרה להינשא בשנית. ארוסתו, הטיג'ה ג'נגיז, שהמתינה לו מחוץ למבנה, התלוננה לאחר כמה שעות כי חשוקג'י לא יצא מהקונסוליה. בתקשורת דווח כי צוות של 15 סעודים עינה אותו וביתר את גופתו. בסעודיה הכחישו את הדיווחים, אך כעבור שבועיים מסרו את גרסתם הסופית, בכך שהעיתונאי נהרג במהלך קטטה, שהמעורבים בה ניסו להסתירה.

בתחילה, פרסם התובע המדיני של סעודיה הצהרה לפיה חשוקג'י נהרג בעקבות קטטה עם האנשים שפגשו בו בשגרירות המדינה באיסטנבול. "האירוע עדיין תחת חקירה ו-18 אזרחים סעודים נעצרו", נמסר בהצהרה שפורסמה בטלוויזיה הסעודית. יועץ הלשכה המלכותית, שניים מעוזריו של ראש שירותי המודיעין במדינה ושני בכירים נוספים פוטרו מתפקידם.

עם זאת, זמן קצר לאחר מכן שינו בריאד את הגרסה. על פי הגרסה החדשה, צוות של 15 אזרחים סעודים נשלח כדי להתעמת עם העיתונאי ב-2 באוקטובר. במהלך המפגש עימו הם איימו עליו, סיממו אותו וניסו לחטוף אותו. כשחשוקג'י התנגד - הם חנקו אותו למוות. כדי להסוות את עקבותיהם, אחד מחברי הצוות התלבש בבגדיו של העיתונאי כדי שניתן יהיה לראות בצילומי האבטחה שהוא עזב את הקונסוליה.

גורם אמריקני בכיר אמר, לאחר שינויי הגרסאות הסעודיים, כי ארצות הברית אינה סבורה כי הגרסה של הסעודים בנוגע לנסיבות מותו של ג'מאל חשוקג'י - אמינה. הגורם הבכיר אמר את הדברים לכלי תקשורת בארה"ב ערב יציאתו של שר החוץ, מייק פומפאו, לביקור בשמונה בירות ערביות, בהן גם ריאד. במהלך פגישתוט עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, הוא צפוי לדבר עימו על רצח חשוקג'י והעימות עם תימן.