רוסיה גזרה 9 שנות מאסר על כוכבת ה-WNBA שהורשעה בעבירות סמים

בית המשפט במוסקבה גזר 9 שנות מאסר על בריטני גריינר האמריקנית, שהואשמה בהברחת סמים. צוות ההגנה שלה הודיע שיגיש ערעור. ביידן גינה: "זה לא מקובל, נמשיך לרדוף אחרי כל דרך אפשרית להחזיר אותה הביתה"

זמן צפייה: 01:06

בית המשפט במוסקבה גזר היום (חמישי) 9 שנות מאסר על כוכבת ה-WNBA האמריקנית בריטני גריינר, שהואשמה בהברחת סמים. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב על החלטת בית המשפט: "זה לא מקובל, נמשיך לרדוף אחרי כל דרך אפשרית להביא את גריינר ו-וילן (בכוונה לפול וילן - אזרח אמריקני שכלוא גם הוא ברוסיה) הביתה". צוות ההגנה של גריינר אמר בתום הדיון כי "בית המשפט התעלם מכל ההוכחות שהצגנו, נגיש ערעור".

לפני מתן פסק הדין, גריינר התנצלה בפני בית המשפט וביקשה את סלחנותו: "מעולם לא התכוונתי לפגוע באף אחד, אף פעם לא התכוונתי לסכן את האוכלוסייה הרוסית, מעולם לא התכוונתי להפר שום חוק כאן", אמרה גריינר. "עשיתי טעות ואני מקווה שעם הינתן פסיקת בית המשפט לא ייגזר עליי לסיים את חיי כאן. אני יודעת שכולם ממשיכים לדבר על פוליטיקה, אבל אני מקווה שהשיח הזה רחוק מהאולם".

"אני רוצה לומר שוב שלא הייתה לי כוונה להפר שום חוק רוסי. לא הייתה לי כוונה. לא קשרתי קשר או תכננתי לבצע את הפשע הזה", הוסיפה. גריינר בת ה-31 נעצרה ב-17 בפברואר בנמל התעופה במוסקבה והואשמה על ידי התובעים הרוסיים בניסיון להבריח פחות מגרם אחד של שמן קנאביס בתיק שלה.

זוכת מדליית הזהב האולימפית בכדורסל בארה"ב הודתה בחודש שעבר באשמה, ועורכי הדין שלה אמרו כי היא לקחה אחריות על מעשיה. במחלקת המדינה של ארה"ב סבורים כי גריינר נעצרה שלא כדין. לטענתם, גרינר היא "כלי פוליטי" במאבק של רוסיה וארה"ב זו עם זו על רקע תמיכתה של ארה"ב באוקראינה.

שחקנית הכדורסל האמריקנית, בריטני גרינר
שחקנית הכדורסל האמריקנית בריטני גרינר | צילום: רויטרס

סנגוריה של גריינר טענו כי היא מעולם לא השתמשה בסמים בעת ששהתה ברוסיה וכי מעולם לא הייתה לה כוונה לעשות זאת. לדברי אחת מהם: "גם אם גריינר השתמשה אי פעם בקנאביס רפואי, זה היה רק ​​בביתה באריזונה, ורק עם מרשם רופא. היא לא יכלה לדעת עד כמה החוקים נוקשים ברוסיה", אמרה.

פרקליט אחר של גרינר טען שלא הייתה לו ההזדמנות לבחון כראוי את מסמכי בית המשפט. הוא אמר כי החוקה הרוסית מבטיחה לכולם את הזכות להשתמש בשפת האם שלו ואת הבחירה החופשית של שפת התקשורת, מה שלדבריו - לא ניתן לגריינר. לטענתו, המעצר והחיפוש עליה היה בלתי חוקי.

שחקנית ה-WNBA שנכלאה ברוסיה, בריטני גריינר
שחקנית ה-WNBA שנכלאה ברוסיה, בריטני גריינר | צילום: רויטרס

במהלך המשפט, גריינר העידה כי לאחר שנעצרה בנמל התעופה במוסקבה, היא נדרשה לחתום על מסמכים שלא הבינה את משמעותם עד הסוף. תחילה, היא ציינה כי השתמשה ב-Google translate בטלפון שלה, אבל לאחר מכן, הועברה לחדר אחר, שטרם נכנסה אליו, נלקח ממנה הטלפון שלה והיא נדרשה לחתום על מסמכים נוספים מבלי שהבינה את משמעותם. בעת שחתמה על אותם המסמכים, לא נכח עורך דין בחדר כנדרש לפי החוק, וזכויותיה לא הוסברו לה. לפי החוק הרוסי, היה צריך להודיע ​​לה על זכויותיה בתוך שלוש שעות מהרגע שנעצרה.

בשבוע שעבר, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, שוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. במהלך השיחה הצדדים דנו בין היתר בהצעה האמריקנית להבטחת שחרורם של שני האמריקנים שנעצרו ברוסיה: בריטני גריינר ופול וילן. לפי הדיווחים, במסגרת עסקת השבויים הנרקמת, לברוב העלה את שמו ודים קרסניקוב, אזרח רוסי שהורשע ברצח ונמצא במאסר בגרמניה.

בהמשך השיחה, לברוב הציע שהמדינות יחזרו לקיים שיחות בנושא חילופי השבויים. מקור המכיר את פרטי הדברים אמר כי במסגרת העסקה, וושינגטון מוכנה לשחרר את איש העסקים וסוחר הנשק הרוסי ויקטור בוט, המרצה 25 שנות מאסר בארצות הברית.