דיווח: ישראל עומדת מאחורי תקיפת מחסן הנשק בבגדד

העיתון "א-שרק אל-אווסט" דיווח מפי גורם ביטחוני לאחר פיצוץ מחסן התחמושת בבגדד, כי "כל הנתונים מעידים שירושלים, כנראה בתמיכה אמריקנית, הפציצה אתרים של כוחות איראניים בעיראק"

זמן צפייה: 01:26

העיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", שרואה אור בלונדון, דיווח הבוקר (רביעי) מפי גורם ביטחוני כי "כל הנתונים מצביעים על כך שישראל, ייתכן על ידי תמיכה מארצות הברית, הפציצה בעיראק בסיסים של כוחות איראניים - כפי שהיא עושה בסוריה". זאת, לאחר שביום שני אדם נהרג ו-29 נפצעו מפיצוץ במחסן תחמושת בבסיס צבאי בדרום מערב בגדד, השייך למיליציה עיראקית-שיעית הנתמכת על ידי איראן.

עוד הוסיף הגורם כי עיראק לא תפרסם את ממצאי התחקיר שנערך בנוגע לפיצוץ מחסן התחמושת, בדומה לתחקיר שערכה על ההפצצה שבוצעה בחודש שעבר נגד בסיס במרכז המדינה.  זאת כיוון שבעיראק "לא מעוניינים לעצבן את האיראנים, שהאסטרטגיה שלהם היא לא לדבר על התקיפות הישראליות והאמריקניות נגד בסיסיהם במזרח התיכון".

לכתבות נוספות בנושא: 

דיווחים בעיראק: מחסן תחמושת התפוצץ בדרום מערב בגדד

איראן ממשיכה לשתוק מול "תקיפות מסתוריות" בעיראק • פרשנות

"ישראל תתקוף בקרוב מטרות איראניות נוספות בעיראק"

פיצוץ במחסן נשק בבגדד
פיצוץ במחסן נשק בבגדד

כאמור, ביום שני אירע פיצוץ שאירע במחסן תחמושת בבסיס צבאי בבגדד, השייך למיליצה הנתמכת על ידי טהראן כתוצאה משריפה - כך מסרו הרשויות. גורם מסר ל"רויטרס" כי במחסן היו רקטות לטווח קצר. השריפה גרמה לשיגור כמה מהרקטות, שפגעו בשכונות הסמוכות ופצעו בעיקר ילדים. מקור במשטרה המקומית מסר כי השריפה נגרמה ככל הנראה מרשלנות באחסון הרקטות.

הפיצוץ הגיע ברקע דיווחים בשבועות האחרונים על תקיפות ישראליות במדינה. העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" שמתפרסם בלונדון, דיווח לפני כשבוע וחצי מפי "גורמים ביטחוניים בתל אביב" כי בקרוב ישראל תתקוף בעיראק מטרות איראניות עוינות". זאת, לאחר שמספר ימים קודם לכן דווח כי גורמים דיפלומטיים מערביים בכירים אמרו שישראל עומדת מאחורי שתי התקיפות שאירעו במדינה בחודש יולי.

תקיפת בסיס טילים בעיראק
תקיפת בסיס טילים בעיראק | צילום: החדשות 13

לפי אותו דיווח, האיראנים הקימו בעיראק בסיסים לשיגור טילים ארוכי טווח לישראל מדגם "דו אל-פקאר", ומשם תכננו להעבירם לסוריה ואף לרשות חזבאללה בלבנון. לדברי הגורמים הביטחוניים, מהנתונים של אמ"ן עולה כי ההפצצות של חיל האוויר בסוריה, שבוצעו במהלך שנת 2018 נגד אתרים של חזבאללה ושל איראן, הצליחו לשבש את התוכנית האיראנית ליצירת מעבר יבשתי להעברת תחמושת מאיראן דרך עיראק וסוריה - ועד לנמלים ערביים בים התיכון.

הגורמים הוסיפו כי ההפצצות של חיל האוויר אשתקד בוצעו לרוב באזור נמל התעופה הבין-לאומי של דמשק, ולפיכך המשטר הסורי פנה לטהראן בבקשה שתצא מכל האתרים והבסיסים הסמוכים למקום, על מנת למנוע שיבוש של פעילות חברות תעופה אזרחיות שטסות לסוריה וממנה. מסיבה זו, העבירו האיראנים את פעילותם אל שדה התעופה הצבאי 4-T ובהמשך נסוגו לבסיסים אחרים בעיראק - לאחר שבכל היעדים תקף חיל האוויר הישראלי, כך לפי הדיווח.

הרס לאחר תקיפה אווירית בעיראק
הרס לאחר תקיפה אווירית בעיראק | צילום: רויטרס

מטרת התקיפה האחרונה, לפי הגורמים, במהלכה הופצץ מהאוויר בסיס בצפון עיראק, הייתה לפגוע ביועצים איראנים ובמחסן של טילים בליסטיים שהועברו לאחרונה מאיראן לעיראק. לטענתם, "ישראל הגדילה לאחרונה את טווח הלחימה שלה נגד ההתבססות האיראנית באזור".

כזכור, לפני כשלושה שבועות דיווחה רשת "אל-ערביה" הסעודית כי אנשי משמרות המהפכה האירניים וכן פעילים של ארגון חזבאללה במתקפה של מל"ט על בסיס בעיראק, שבו אוחסנו טילים איראניים. כתב הרשת ציטט גורם בפיקוד המרכז האמריקני, שהצהיר כי הוא מודע לדיווחים על התקיפה - אך לדבריו כוחות אמריקניים אינם מעורבים.

לפי הדיווח, הבסיס שבו יושבת מיליציית "הגיוס העממי" השיעית, הנחשבת קשורה לרפובליקה האסלאמית, הותקף לאחר שהוצבו בו טילים בליסטיים אותם איראן העבירה לעיראק לאחרונה. גורמים באזור מסרו לרשת כי במקום נשמעו פיצוצי משנה רבים, היכולים להעיד על הימצאות כלי נשק וטילים בבסיס המופצץ. נוסף לכך, על פי דיווחים בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת", ערב ההפצצה שהו בבסיס כ-20 לוחמי חזבאללה וכ-70 חברים במשמרות המהפכה האיראניים.