עיראק: מאות אלפי בני אדם מחו נגד נוכחות ארה"ב במדינה

המפגינים מילאו את רחובות בגדד והחלו לצעוד לכיוון ה"גרין זון", שבו יושבת השגרירות האמריקנית, וקראו להפסקת התערבות זרה: "הריבונות שלנו תחת מתקפה ממזרח וממערב". שני מפגינים נהרגו

זמן צפייה: 02:26

מאות אלפי מפגינים יצאו היום (שישי) לרחובות בגדד, בירת עיראק, למחות על נוכחות הצבא האמריקני במדינתם, וכן על הנוכחות וההשפעה האיראנית. חלק מהמפגינים גם נשאו שלטים שקראו "מוות לאמריקה, מוות לישראל". שני מפגינים נהרגו במהלך במחאה, ו-25 נוספים נפצעו

המפגינים צעדו לעבר ה"גרין זון", שבו ממוקמת השגרירות האמריקנית – אזור שהיה יעד למתקפות האחרונות נגד ארצות הברית, תחת אבטחה כבדה.

נכון להיום, כ-5,000 חיילים אמריקנים עוד מוצבים בעיראק, ובעקבות חיסול קסאם סולימאני הצביע הפרלמנט ברוב מוחץ להוציא את הכוחות מהמדינה. "המדינה שלנו חשופה למתקפה ממזרח וממערב", אמר לרשת CNN תורגאם אל-תמימי שהגיע עם אשתו ושני ילדיו להפגנה. "רק עיראק תקבע את גורלה, אנחנו רוצים ריבונות מלאה".

עוד בחדשות 13:

עיראק: רקטות נורו לעבר אזור שגרירות ארה"ב בבגדד

בדרך לנסיגה? ר"מ עיראק ביקש מארה"ב תוכנית להוצאת כוחותיה

לאחר הירי לעבר כוחות אמריקניים בעיראק: נתניהו וטראמפ שוחחו

מאות אלפי מפגינים עיראקים במחאה נגד איראן וארה''ב
מאות אלפי מפגינים עיראקים במחאה נגד איראן וארה''ב | צילום: רויטרס

"אנחנו לא רוצים את נוכחות איראן במדינתנו", אמרה מפגינה נוספת. "אנחנו מכבדים אותה כשכנה – אך לא צריכה להיות לה השפעה על ענייני הפנים שלנו".

מוקדם יותר השבוע אישר צבא עיראק כי שלושה טילי קטיושה נורו לעבר ה"גרין זון". כמו כן, אישר הצבא העיראקי שלא היו נפגעים בתקרית. על פי דיווחים מקומיים, שתיים מהרקטות נפלו סמוך לשגרירות האמריקנית. עוד דווח כי הופעלו אזעקות טילים באזור והסובבים התבקשו למצוא מחסה באופן מיידי.

רק לפני שבועיים הצבא העיראקי אישר שלפחות שתי רקטות נורו לעבר המתחם שבו ממוקמת שגרירות ארצות הברית בבגדד, ונפלו בשטחו. נשמעו אזעקות ופיצוצים. זאת, יממה לאחר שאיראן תקפה בסיסים אמריקניים.

מאות אלפי מפגינים עיראקים במחאה נגד איראן וארה''ב
מאות אלפי מפגינים עיראקים במחאה נגד איראן וארה''ב | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות שוחח ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וביקש ממנו לשלוח נציגים אמריקנים לבגדד על מנת לבנות תוכנית להוצאת כוחות צבא ארצות הברית מהמדינה.

על פי ההודעה מטעם משרדו, הדגיש אל-מהדי בפני פומפאו כי הוא נחוש בדעתו בכך שהכוחות האמריקנים צריכים לסגת ממדינתו, וכי הוא מגנה כל הפרה של ריבונותה, מהצד האמריקני ומצד האיראני. בהודעה נכתב כי "ראש הממשלה אמר כי כוחות אמריקנים נכנסו לעיראק, ומל"טים טסים מעל השטח האווירי של המדינה ללא אישור מהרשויות – וזאת הפרה של ההסכמים בנינו".

ממשרד החוץ האמריקני נמסר כי "ארצות הברית היא כוח חיובי במזרח התיכון, והנוכחות הצבאית בעיראק מסייעת במאבק נגד דאע"ש. אנו מחויבים להגן על אמריקנים, עיראקים ויתר בנות בריתנו באזור. עם זאת, יש צורך לחדש את השיח בין ארצות הברית לממשל העיראקי, כדי לדון לא רק בקשר הביטחוני, אלא גם הדיפלומטי והכלכלי בין שתי המדינות. אנו מעוניינים להיות שותפים של עיראק כמדינה ריבונית, יציבה ומשגשגת".