רקטה נחתה סמוך לשגרירות ארה"ב בעיראק; אין נפגעים

לאחר שנשמעו אזעקות במקום, הבהיר הצבא העיראקי כי מדובר בירי בודד של רקטה. הנציגות הדיפלומטית לא נפגעה. דיווח מקומי: המשגר נמצא באוניברסיטה המדעית שבעיר

זמן צפייה: 00:46

רקטה נחתה אמש (ראשון) סמוך לשגרירות ארצות הברית בבגדד, בירת עיראק - כך הודיע הצבא העיראקי. זאת, לאחר שקודם לכן נשמעו במקום פיצוץ ואזעקות. לא היו נפגעים באירוע. לא נגרם נזק לנציגות הדיפלומטית, אך שטח שסמוך לה נפגע. זאת, כמה ימים לאחר שמחלקת המדינה האמריקנית הורתה על פינוי עובדי הממשל מעיראק.

כוחות עיראקים ואמריקנים ביצעו סריקות באזור, ובכלי תקשורת מקומיים דיווחו כי המשגר נמצא באוניברסיטה המדעית שבעיר. סגר הוטל על ה"גרין זון", האזור שבו נמצאות השגרירויות ומשרדי הממשלה, עד לבירור נסיבות האירוע. על פי דיווחים בארה"ב, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הגיע לבית הלבן לדיון בנושא.

גורם בכיר במזכירות המדינה האמריקנית מסר לרשת "סקיי ניוז" בערבית כי רקטה מתוצרת מקומית נפלה במתחם "האזור הירוק" ליד השגרירות האמריקנית בעיר, ללא נפגעים או נזקים משמעותיים. הבכיר הבהיר כי התקרית לא השפיעה על המצב ביתר המתקנים בעיראק שבהם נמצאים אזרחי ארה"ב, וכי הממשל האמריקני מקיים קשר רציף עם הבכירים העיראקים כדי לברר את פרטי התקרית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

תוכנית השלום יוצאת לדרך: ועידה כלכלית תתקיים בבחריין ביוני

מחסור בפקחים ואכיפה לקויה: כך הפך ענף הבנייה לשדה קטל

ועדת ההיתרים לרה"מ: העבר המידע השבוע – או שנדחה בקשתך למימון

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי | צילום: החדשות 13

על רקע הדברים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שלח מסר מאיים לטהראן בחשבון הטוויטר שלו: "אם איראן רוצה להילחם - זה יהיה הסוף הרשמי שלה".

ביום רביעי, כזכור, התייחס סגן נשיא עיראק לשעבר, עיהאד עלאווי, לביקור הפתע של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בבגדד לפני כשבוע וחצי, ואמר שהסיבה לכך היא "מידע מודיעיני שהעבירה ישראל לארצות הברית אודות טילים בליסטיים איראניים שהוצבו באזור בצרה". לטענתו, את המידע העביר לו מקור בממשל האמריקני. את הדברים אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה העירקאי "א-שרקיה ניוז".

מוקדם יותר באותו יום, בכירים עיראקים שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס על ביקורו של פומפאו, וטענו כי שר החוץ הגיע בעקבות מידע מודיעיני לפיו מליציות שיעיות מיקמו טילים ליד בסיסים בהם נמצאים כוחות אמריקנים. לטענת הבכירים, פומפאו הזהיר את העיראקים כי אם המליציות יפעלו נגד ארצות הברית, אז זו תגיב ללא תיאום עם עיראק. עם זאת, ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכחיש את המידע המודיעיני, ואמר אמש כי ארצו לא זיהתה תנועות חשודות משום סוג. באותו יום, כאמור, משרד החוץ האמריקני הורה לכל עובדי הממשל השוהים בעיראק שאינם חיוניים לעזוב את המדינה.

ביום חמישי, מפקד כוח "קודס" האיראני, קאסם סולימאני, נפגש לאחרונה עם ראשי מיליציות עיראקיות בבגדד ואמר להם "להיערך למלחמה באמצעות שליח" - כך דווח ב"גרדיאן" הבריטי. לפי הדיווח, סולימאני הזמין את הארגונים החמושים לפני כשלושה שבועות, בצל המתיחות במפרץ בין איראן לארה"ב. הדבר עורר חשש בקרב האמריקנים מכך שאינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון עומדים בפני איום. הפגישה עוררה פעילות דיפלומטית מוגברת בין ארה"ב, בריטניה וגורמים רשמיים בעיראק, בניסיון למנוע הסלמה.

קאסם סולימאני, משמרות המהפכה
קאסם סולימאני בפגישות עם ראשי מיליציות שיעיות | צילום: החדשות 13

במקביל, מקור ביטחוני בעיראק מסר לערוץ "אל-ערביה" כי איראן העבירה למספר מליציות עיראקיות משלוחי טילים אשר ישמשו לפגיעה בכוחות הקואליציה הבין-לאומית, בשגרירות ארה"ב בבגדד ובחברות נפט מערביות הפועלות בדרום עיראק. כמו כן, המקור ציין כי הטילים נכנסו לעיראק דרך שלושה מעברי גבול על גבול עיראק-איראן במסווה של משלוחי מזון והגיעו למחסנים של המליציות העיראקיות בעיר ג'רף א-צחר הדרומית לבגדד.

עוד טען המקור כי חלק מהטילים יועברו לסוריה דרך מחוז אל-אנבאר הגובל עם סוריה, והדגיש כי עיראק אינה מחזיקה טילים מסוג זה. בדיווח צויין כי איראן מנצלת את הסכם מעברי הגבול החדש, אשר אושרר ע"י נשיא איראן, חסן רוחאני, וראש ממשלה עיראק, עאדל עבד אל-מהדי – הסכם אשר קובע כי משאיות איראניות יכולות לעבור במעברים ללא בדיק