דיווח: מאבטחים איראנים הטרידו מינית פקחיות גרעין מטעם האו"ם

לפי דיפלומטים, שומרים במתקן בנתנז נגעו באופן בלתי הולם בפקחיות הגרעין ואף ביקשו מהן להסיר חלקית את בגדיהן; אזרח גרמני ממוצא איראני נעצר בגין הברחת ציוד עבור פרוייקט הגרעין

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

עיתון הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום (שלישי) כי אנשי אבטחה במתקן הגרעין האיראני שבנתנז הטרידו בחודשים האחרונים מספר פקחיות של סוכנות הגרעין של האו"ם. לפי הדיווח, ארה"ב דרשה מהאיראנים להפסיק באופן מיידי את ההתנהלות החמורה והאסורה.

ההטרדה שהתרחשה במתקן הגרעין נאתנז כללה מגע לא הולם ודרישה מצד המאבטחים להסיר חלק מלבושן של הפקחיות. אחד מהדיפלומטים שדיווח על האירועים אף ציין כי מדובר בארבע תקריות שונות של הטרדת הנשים ודיפלומט אחר אף טען שמדובר בחמש עד שבע תקריות מסוג זה. על פי הדיווח התקרית הראשונה של הטרד הפקחיות התרחשה בתחילת חודש יוני וכי התקריות נמשכו גם במהלך השבועות האחרונים.

במסמך שהגישה ארה"ב לוועדה לאנרגיה אטומית של האו"ם נכתב כי: "הטרדת פקחיות של הוסכנות היא אסורה ובלתי מתקבלת על הדעת ואנו דורשים מנציגיכם להבהיר בישיבת הנהלת הסוכנות כי המעשים האלו חמורים וחייבים להיפסק מייד וכי ראשי הסוכנות ינקטו בפעולות אם המעשים יחזרו על עצמם".

מטה הסוכנות לאנרגיה אטומית בווינה
מטה הסוכנות לאנרגיה אטומית בווינה | צילום: רויטרס

בתוך כך, המשטרה הגרמנית עצרה אזרח גרמני ממוצא איראני בחשד שייצא והעביר ציוד לשימוש פרויקט הגרעין באיראן ותוכנית פיתוח הטילים של הרפובליקה האסלאמית, תוך הפרת הסנקציות וההחלטות של האיחוד האירופי בנושא. המשטרה פשטה על 11 יעדים וביניהם דירות מסתור ומשרדים במדינות המבורג, שלזוויג הולשטיין ונורדריין- וסטפליה, הקשורים כולם לחשוד שנעצר.

החשוד, שעד כה זוהה רק כאלכסנדר ג'יי, העביר במשלוח ימי ציוד בשווי של 1.1 מיליון אירו לחברה איראנית שהוכנסה לרשימה השחורה של חברות איתן אסור לעבוד על ידי האיחוד האירופי, ושקשורת בתוכיות הגרעין ופיתוח הטילים של איראן.