"כנראה אירוע טרור": פיצוץ במכלית נפט איראנית סמוך לסעודיה

כלי השיט עלה באש מול מהעיר ג'דה. על פי הדיווחים, מומחים אמרו כי מדובר בפיגוע מכוון ונטען כי הספינה נפגעה משני טילים. נזק נגרם למכלית, טהראן טוענת כי אין פצועים במקום

זמן צפייה: 01:05

מכלית נפט איראנית עלתה הבוקר (שישי) באש סמוך לסעודיה כתוצאה מפיצוץ שאירע בה – כך אישרה התקשורת בטהראן. מומחים שבדקו את נסיבות האירוע אמרו כי ככל הנראה מדובר באירוע טרור. על פי כלי תקשורת באיראן, ייתכן שכלי השיט נפגע משני טילים.

על פי התקשורת האיראנית, איש לא נפגע באירוע, שהתרחש כ-90 קילומטרים מהעיר ג'דה, והשריפה נמצאת תחת שליטה. לפי חלק מהדיווחים, נפט נשפך לים האדום בעקבות הפיצוץ, שפגע בשני המכלים המרכזיים של כלי השיט. מצבא ארצות הברית נמסר כי "מכירים את הדיווחים אודות המקרה, אך אין בידינו מידע נוסף". סעודיה טרם הגיבה על המקרה.

לעוד כתבות בנושא:

לאחר תקיפת מתקני הנפט: ארצות הברית תשלח כוחות לסעודיה

דיווח: חמינאי אישר את התקיפה בסעודיה – אם יהיה ניתן להכחישה

סעודיה הציגה הטילים שפגעו במתקני הנפט: "איראן מימנה התקיפה"

מכלית עולה באש במפרץ עומאן

האירוע התרחש ברקע המתיחות במפרץ, כאשר לפני כחודש הותקפו מתקני נפט בסעודיה, שהאשימה את איראן במימון המתקפה שגרמה לנזק משמעותי.

מיקום פיצוץ מכלית הנפט האיראנית סמוך לסעודיה
מיקום פיצוץ מכלית הנפט האיראנית סמוך לסעודיה | צילום: החדשות 13

כשבוע לאחר תקיפת המתקנים, משרד ההגנה הסעודי הציג במסיבת עיתונאים שברי טילי שיוט ומל"טים שאותרו בזירה. לטענת הממלכה, התקיפה לא בוצעה משטח תימן, הממוקמת מדרום לסעודיה, אלא מכיוון צפון. משרד ההגנה הסעודי טרם קבע בבירור מאיזו מדינה שוגרה התקיפה, אך הבטיח כי האחראים לה יישאו במחיר. עוד נמסר במסיבת העיתונאים כי מטרת התקיפה הייתה לפגוע בתשתיות אזרחיות ולערער את הכלכלה העולמית. דובר המורדים החות'ים בתימן מסר כי "תמונות הלוויין האמריקני שפורסמו הן מזויפות, ותפקידן להפחית מחומרת הנזק שנגרמה במפעלי ארמקו".

פיצוץ במכלית האיראנית
פיצוץ במכלית האיראנית | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר באותו יום, הצהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ כי "ככל הנראה, איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה". זאת, חרף הכחשותיה של טהראן. לדבריו, "ארצות הברית לא רוצה מלחמה - אבל מוכנה לכך יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה".

"אני לא רוצה מלחמה עם אף אחד", הדגיש. "אנחנו מוכנים יותר מכולם. יש לנו את הצבא החזק ביותר והטילים ביותר. בנינו את הצבא מחדש בהרבה דרכים שונים. לאף אחד אין את הכלים שיש לנו. עם כל זה, אנחנו רוצים להימנע ממלחמה. יש לנו הרבה אופציות אבל אני לא מתעסק בהן עכשיו, אנחנו רוצים להבין מי עשה את זה. זאת הייתה מתקפה מאוד גדולה, ויכול להיות שנענה במתקפה גדולה פי כמה".

שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, התייחס אף הוא לתקיפה וטען כי מדובר ב"מתקפה חסרת תקדים". סעודיה הצהירה כי "אנו מסוגלים להגן על עצמנו ומגיבים למתקפות בעוצמה", והודיעה כי תזמין מומחים בין-לאומיים שיחקרו את התקרית. משרד החוץ הסעודי הוסיף: "קוראים לעולם לגנות את מי שעומד מאחוריה".