איראן: "אם ארה"ב תפעל נגדנו - נכה אותה על ראשה"

בכיר במשמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, תקף את האמריקנים לנוכח המתיחות בין המדינות. בדבריו אף איים: "בעבר הנוכחות האמריקנית במפרץ הפרסי היוותה סכנה, היום מדובר בהזדמנות"

זמן צפייה: 05:09

אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה אמר היום (ראשון) כי "אם ארצות הברית תפעל נגדנו, נכה אותה על ראשה". והוסיף: "הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ הפרסי היוותה בעבר איום. היום מדובר בהזדמנות".

אמיר עלי ח'אג'יזאדה, מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה האסלאמית
אמיר עלי ח'אג'יזאדה, מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה האסלאמית | צילום: רויטרס

ראש הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני הודיע ש"איראן רצינית בנוגע לאולטימטום שנתנה למדינות אירופה, וכי הן ניסו לעודד את מדינתו לנהל משא ומתן, על אף שסירבו לעמוד בדרישה של איראן לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות", לאחר שהמעצמות הודיעו כבר בשבוע שעבר שהן "לא מקבלות שום אולטימטום".

בתוך כך, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הגיע לבגדאד וערך פגישות עם בכירי המיליציות השיעיות שם, בין היתר עם אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד מיליציית "אל-חשד אל-שעבי". לפי חלק מהדיווחים, סולימאני ביקש מהם להתכונן לקראת השתתפות במלחמה נגד האמריקנים בעיראק.

קאסם סולימאני, משמרות המהפכה
קאסם סולימאני בפגישות עם ראשי מיליציות שיעיות | צילום: החדשות 13

עוד בחדשות 13:

פומפאו: "איראן מהווה איום, אך נקדם בברכה ניסיון לקיים מו"מ"

ארה"ב מעבירה מסרים מפויסים לאיראן - שמגיבה בחשדנות • פרשנות

דיווח: ארה"ב מבקשת להעביר לאיראן את מספר הטלפון בבית הלבן

מוקדם יותר היום, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות בין וושינגטון וטהראן: "איראן מהווה איום ממשי לאינטרסים האמריקנים במזרח התיכון, אך הבית הלבן יקדם בברכה ניסיון לקיים משא ומתן עם טהראן". את הדברים אמר בריאיון לרשת CNBC, והוסיף כי "כמובן שאנחנו מעוניינים בפיתרון דיפלומטי שיפתור את הקונפליקטים הרבים בינינו".

אתמול דווח ברשת CNN כי ארצות הברית העבירה לממשלת שווייץ, המייצגת את האינטרסים שלה באיראן, את מספר הטלפון בבית הלבן שבו אפשר להשיג את הנשיא טראמפ. זאת, על מנת ששווייץ תעביר את המספר לטהראן. על פי הדיווח, ככל הנראה שווייץ לא תעביר את המספר, אלא אם כן איראן תבקש זאת ממנה, ונראה כי הסבירות לכך נמוכה. מהבית הלבן, עם זאת, נמסר כי טראמפ רציני בכוונותיו לנהל דיאלוג.

נושאת מטוסים
נושאת מטוסים | צילום: רויטרס

במסגרת המשבר המחריף בין המדינות סביב סוגיית הסכם הגרעין, הפנטגון אישר אתמול כי ארצות הברית תעביר סוללת טילי פטריוט למזרח התיכון, כתגובה לאיומים הנשקפים מצד איראן. בכיר במחלקת ההגנה הוסיף שהצעד מגיע בעקבות מודיעין לפיו האיראנים העמיסו ציוד צבאי וטילים על סירות קטנות.

לדברי גורמים בכירים, שר ההגנה בפועל פטריק שנהאן אישר את המהלך, ובמהלך בפגישה עם מקבילו מלטביה, אמר: "חשוב שאיראן תבין כי כל מתקפה על ארצות הברית ועל האינטרסים שלה תביא לתגובה חריפה. אנחנו נמצאים במזרח התיכון כדי להילחם בטרור". הצעד הזה מגיע לאחר שכזכור, מוקדם יותר השבוע, היועץ לביטחון לאומי האמריקני הכריז שיש בכוונתם לשלוח נושאת מטוסים, מפציצים, וכוחות צבאיים למזרח התיכון.