חמינאי: לא תהיה מלחמה עם ארה"ב; לא ננהל מו"מ על הסכם הגרעין

המנהיג העליון של איראן התייחס למתיחות במפרץ, לאחר שיועצו של רוחאני איים על טראמפ: "רצית עסקה יותר טובה, נראה שתקבל מלחמה". נתניהו: "מדינות העולם צריכות לעמוד לצד ארה"ב נגד טהראן"

זמן צפייה: 03:10

המתיחות במפרץ: המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התייחס הערב (שלישי) למתיחות עם ארצות הברית ואמר כי "לא תהיה מלחמה עם ארה"ב", אך הוסיף גם כי "איראן לא מנהלת משא ומתן על הסכם הגרעין". הדברים נאמרו בטלוויזיה האיראנית.

"האופציה היחידה של איראן היא התנגדות מול ארה"ב", הוסיף חמינאי, "בעימות הזה, ארה"ב תהיה חייבת לסגת. זהו לא עימות צבאי בגלל שאין מלחמה, אנחנו לא רוצים אחת כזו וגם לא הם. הם יודעים שמלחמה לא תהיה יעילה עבורם. הם רוצים שנפחית את טווח הטילים כך שלא נוכל להגיב לבסיסים הצבאיים שלהם כשהם יתקפו אותנו. המשא ומתן עם ארה"ב הוא רעל, ועם הממשל הנוכחי כפליים".

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס הערב למתיחות במפרץ ואמר: "ישראל וכל מדינות האזור ומדינות העולם צריכות לעמוד יחד עם ארה"ב נגד התוקפנות האיראנית". הדברים נאמרו באירוע לציון שנה להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

המתיחות במפרץ נמשכת: מל"טים תקפו תחנות שאיבת נפט בסעודיה

איראן: "אם ארה"ב תפעל נגדנו - נכה אותה על ראשה"

פומפאו: "איראן מהווה איום, אך נקדם בברכה ניסיון לקיים מו"מ"

בד בבד, שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר במסיבת עיתונאים כי "ארצות הברית תמשיך להפעיל לחץ על טהראן כל עוד זאת תמשיך להטיל מורא על שכנותיה. אנחנו לא מחפשים מלחמה עם איראן, אך ארצות הברית תגיב בהתאם לכל התקפה איראנית על האינטרסים שלה". כמו כן, פומפאו התייחס לתקיפת המכליות ואמר: "אין בידיי אינפורמציה שאני יכול לשתף בנוגע להפצצות המכליות בנמל".

בתוך כך, עבדאללה אל-ג'נייד, חוקר ופרשן בכיר בבחריין, אמר בריאיון לחדשות 13 כי "איראן בכוונה בחרה לפגוע בספינות ריקות ולא מלאות, כדי להעביר מסר לכל הקהילה הבין-לאומית - שהיא יכולה". "הפעם היא בחרה לפגוע בספינות ריקות, אבל אולי בפעם הבאה היא תבחר לנקוט פעולות חמורות יותר", הוסיף אל-ג'נייד. "אנחנו לא צריכים לסמוך על מועצת הביטחון, כי לאיראן יש חברות במועצת הביטחון, כמו סין ורוסיה".

מוקדם יותר, חוסאם א-דין אשנא, יועצו של נשיא איראן חסן רוחאני, פנה בחשבון הטוויטר שלו לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ וכתב: "רצית עסקה טובה יותר עם איראן. נראה כי אתה הולך לקבל מלחמה במקום. זה מה שקורה כשאתה מקשיב ל'שפם' (היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון). בהצלחה ב-2020".

במקביל, ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, התייחס למתיחות בין איראן לארה"ב, ואמר כי "ישנן אינדיקציות שהדברים יסתיימו בצורה טובה". לדבריו, טהראן ווושינגטון לא מעוניינות במלחמה, והוסיף כי בגדד, שנמצאת בקשר עם שתי המדינות, עובדת קשה ב"מקרה המורכב" במטרה למצוא פתרון.

סוכנויות הביטחון האמריקניות מסרו היום כי הן מאמינות שייתכן ושלוחות פרו איראניות תקפו את המכליות באיחוד האמירויות ולא האיראנים עצמם. גנרל בריטי אמר בתדרוך כתבים בפנטגון כי "אין עלייה באיומים מצד איראן והקואליציות נגד ארצות הברית". במקביל, שגריר איראן בבריטניה העביר מסר לאמריקנים במהלך ריאיון ל"סקיי ניוז" ואמר: "אל תבחנו אותנו".

פומפאו, מאטיס ובולטון
פומפאו, מאטיס ובולטון | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב טראמפ הכחיש את הדיווח לפיו בכירים אמריקנים תכננו לשלוח כ-120 אלף חיילים למזרח התיכון במידה ואיראן תתקוף את כוחותיהם: "אני חושב שזה פייק ניוז. האם הייתי עושה את זה? בהחלט. אבל לא תכננו את זה. אני מקווה שלא נצטרך לתכנן את זה".

מוקדם יותר היום, שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, אישר כי שתי תחנות שאיבת נפט באזור ריאד הותקפו על ידי מל"טים ממולכדים, וכינה את המתקפה "פעולת טרור", שנועדה לפגוע באספקת הנפט העולמי. התקיפה התבצעה, לדבריו, בין 06:00 ל-06:30 בבוקר, בתחנות שאיבה של חברת הנפט הממשלתית של סעודיה, "ארמקו" המובילות את המשאב לקו הצינורות ממזרח למערב. עוד הוסיף אל-פאלח כי התקיפה מוכיחה כי יש לבלום את גורמי הטרור שמבצעים את פעולות החבלה, בהם המורדים החות'ים.

לפני כן הודיעו המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על ידי איראן, כי ביצעו מתקפה על מתקנים חיוניים בסעודיה באמצעות שבעה מל"טים. רשת "אל עלאם" האיראנית דיווחה כי המל"טים תקפו שדות נפט בעיר הסעודית ינבע, 1,400 קילומטרים מגבול סעודיה-תימן. גורם בצבא תימן

מכל נפט של חברת הנפט הסעודית הממשלתית ''ארמקו''
מכל נפט של חברת הנפט הסעודית הממשלתית ''ארמקו'' | צילום: רויטרס

בראיון לערוץ "אל מסירה", השייך למורדים החותים שנתמכים על ידי איראן, אמר גורם בצבא תימן כי הפעולה הינה "תגובה למצור שסעודיה מטילה על העם התימני", ואיים כי "אנחנו מוכנים להוציא לפועל עוד תקיפות". סעודיה ואיחוד האמירויות עומדות בראש המאבק המוסלמי-סוני, שמגובה על ידי המערב, נגד המורדים החות'ים בתימן שנחשבים לארגון פרוקסי של איראן. לכן, הקונפליקט בין הצדדים נתפס למעשה כעימות בין סעודיה לאיראן, אם כי החות'ים מכחישים את מעורבותה של טהראן במאבקם.

כאמור, איחוד האמירויות הערביות הודיעה שלשום כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בסמוך למים הטריטוריאליים בשטחה. זאת, לאחר שקודם לכן דווח מפי כלי תקשורת איראניים על מיכליות שעולות באש בסמוך לאמירות פוג'יירה. מדינות המפרץ, שחשות כי איראן מעוניינת בהסלמת המצב, פנו לארה"ב וביקשו ממנה להגן עליהן במקרה של מלחמה. זאת, לאחר שהחוקרים הבין-לאומיים שהגיעו למקום הבינו כי התקיפה נעשתה באמצעי מתוחכם, ככל הנראה ספינת מנוע, וכי היא הייתה מחושבת ומכוונות.

הנשיא טראמפ התייחס אתמול למתיחות עם איראן, ואמר כי "נראה מה יהיה, אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שנערכה בתום פגישה עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. בכיר אמריקני התייחס לנושא ואמר כי איראן היא "מועמדת מובילה" בביצוע התקיפה, אך לא ניתן להוכיח זאת כעת.

טראמפ ורוחאני
נשיאי ארצות הברית ואיראן דונלד טראמפ וחסן רוחאני | צילום: רויטרס

ביום שבת דווח ברשת CNN כי ארה"ב העבירה לממשלת שווייץ, המייצגת את האינטרסים שלה באיראן, את מספר הטלפון בבית הלבן שבו אפשר להשיג את הנשיא טראמפ. זאת, על מנת ששווייץ תעביר את המספר לטהראן. על פי הדיווח, ככל הנראה שווייץ לא תעביר את המספר, אלא אם כן איראן תבקש זאת ממנה, ונראה כי הסבירות לכך נמוכה. מהבית הלבן, עם זאת, נמסר כי טראמפ רציני בכוונותיו לנהל דיאלוג.