איראן: "ננהל מו"מ עם ארה"ב רק לאחר שתסיר את הסנקציות ותתנצל"

רוחאני הצהיר כי "אנחנו אנשים של דיפלומטיה - אך הדיונים יתאפשרו רק כאשר הממשל האמריקני יתנצל על פעולותיו הבלתי חוקיות". חמינאי: "הצעדים העוינים שלהם לא יישארו ללא תגובה"

 נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: החדשות 13

נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע היום (רביעי) כי איראן תהיה מוכנה לנהל משא ומתן עם ארה"ב רק כאשר האחרונה תסיר את הסנקציות שהטילה, ותתנצל על החרפת הלחצים.

"תמיד היינו אנשים של משא ומתן ודיפלומטיה, באותה מידה שאנו גם אנשים של מלחמה והגנה", הצהיר רוחאני. "דיונים יתאפשרו רק כאשר כל הלחצים יוסרו, הם יתנצלו על פעולותיהם הבלתי חוקיות ויהיה כבוד הדדי".

עוד טען רוחאני כי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות חבות את קיומן לאיראן, כיוון שטהראן מנעה את פלישת הנשיא העיראקי לשעבר, סדאם חוסיין, לשטחיהן.

גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס למתיחות האחרונה מול ארה"ב ואמר: "ארה"ב ממשיכה במדיניות מסוכנת מאוד כלפי איראן. היא לא צריכה לחזור לשולחן המשא ומתן, הסכם הגרעין הוא הטוב ביותר שיכלנו להשיג". על הסנקציות האמריקניות טען זריף כי "הן לא ישנו את המדיניות שלנו. אני בספק שטראמפ מעוניין בקונפליקט עם איראן, הוא חושב שקמפיין הלחץ הזה יכול להוריד אותנו על ברכינו – אבל הוא טועה. אנחנו מאמינים שנמצא קונים לנפט שלנו, ויהיו השלכות אם ארה"ב תמנע זאת". כמו כן, זריף רמז שימנע את כניסת האמריקנים למיצרי הרמוז עקב ההתרחשויות האחרונות: "אם ארה"ב תרצה להיכנס למיצרי הרמוז היא תצטרך לדבר עם מי שמאבטח אותם – משמרות המהפכה של איראן".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ארה"ב: יבוטל הפטור לחמש המדינות שמייבאות נפט מאיראן

ברקע מהלכי ארה"ב נגד הארגון: הוחלף מפקד משמרות המהפכה באיראן

חסן רוחאני
חסן רוחאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מאמציה של ארה"ב להחרים את מכירת הנפט של איראן לא ישיגו כל תוצאה. "נייצא את הנפט שלנו ככל שנרצה ונוכל. עליהם לדעת כי האמצעים העוינים שלהם לא יישארו ללא תגובה. העם האיראני לא יתעלם אל מול עוינות". עוד הוסיף חמינאי כי "הם רוצים לקוות שהצליחו לחסום את כל מכירות הנפט של איראן, אבל נצליח להתגבר על המכשולים".

בד בבד, חוסיין סלאמי, המפקד הנכנס של משמרות המהפכה האיראניות, הודיע כי "עלינו להרחיב את סל היכולות שלנו, כדי שלאויבים שלנו לא יוותר מקום בטוח בעולם כולו. כוח 'קודס' בפיקודו של קאסם סולימאני הצליח לעבור הרים וגבעות כדי לחסל את ההגמוניה במזרח התיכון".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ביום שני הודיע הבית הלבן הודיע על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן. הסנקציות החדשות ייכנסו לתוקפן ב-1 במאי.

המדינות סין, הודו, טורקיה, יפן, וקוריאה הדרומית, שניהלו עד כה קשרים עם הרפובליקה האסלאמית ונהנו מהקלות, ייאלצו להפסיק את המסחר איתה. יוון, איטליה וטאיוואן, שגם הן היו חלק מתוכנית ההקלות האמריקנית, הפסיקו את המסחר עם איראן מיוזמתן עוד בטרם ההודעה האמריקנית.

טראמפ אמר לאחר ההכרזה: "ערב הסעודית ומדינות נוספות בארגון המדינות המייצאות נפט יספקו את הנפט שיחסר כתוצאה מהסנקציות שלנו על הנפט האיראני. איראן קיבלה ייעוץ רע מאוד מג'ון קרי והאנשים שעזרו לו להוביל את ארה"ב לעסקת הגרעין הרעה עם איראן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על החרפת הסנקציות ואמר: "ההחלטה של הנשיא טראמפ והממשל האמריקני היא בעלת חשיבות רבה להגברת הלחץ על משטר הטרור האיראני. אנו עומדים לצד נחישותה של ארה"ב נגד התוקפנות האיראנית וזוהי הדרך הנכונה לעצור אותה".

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, מסר הצהרה לתקשורת: "המשטר האיראני משתמש בכסף לממן טרור כמו חזבאללה, טרור בתימן ועוד. בנובמבר האחרון נתנו לשמונה מדינות הקלות, והיום אנחנו מצמצים לאפס. אנחנו נבטיח את יציבות השוק. דיברנו עם בעלות בריתנו כדי לצמצם את ההשפעה על מחירים. אנחנו מציגים את דרשתנו בבירור לאיראנים: התפרקות גרעינית והפסקת תוכנית הטילים".

שר האנרגיה הסעודי, ח'אלד אל פאלח, הביע תמיכה בצעד האמריקני ומסר: "הממלכה רוצה לשוב למדיניות ארוכת השנים של שיתוף פעולה בשוק הנפט. סעודיה תתאם עם שאר יצרניות הנפט כדי להבטיח את האספקה הנדרשת, ותתייעץ איתן ועם צרכניות הנפט כדי לוודא שהשוק יישאר מאוזן".