דיווח: איראן תודיע היום שתעלה את העשרת האורניום ל-5%

גורם איראני אמר לרויטרס כי בטהראן יודיעו על הגברת ההעשרה מ-3.67%, שהתיר ההסכם עם המעצמות, ל-5%. מדובר בהפרה החמורה עד כה של ההסכם מצד האיראנים

זמן צפייה: 02:20

איראן תודיע היום (ראשון) כי תעלה את העשרת האורנים ל-5%, מעל למגבלה של 3.67% אליה הגיעו בהסכם הגרעין שחתמה עם שש המעצמות - כך מסר גורם איראני לסוכנות הידיעות רויטרס. מדובר בהפרה החמורה ביותר של ההסכם עד כה מצד האיראנים. בטהראן דווח כי עבאס ארקאצ'י, איש המשא ומתן של טהראן לענייני גרעין, יודיע מחר על נסיגות נוספות מההסכם.

בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח אתמול בטלפון עם רוחאני. השניים סיכמו על יצירת תנאים לחידוש הדיאלוג בין טהראן למעצמות עד לאמצע החודש.

ביום רביעי הודיע נשיא איראן חסן רוחאני כי החל מיום ראשון איראן לא תהיה מחוייבת עוד למגבלות שמוטלות עליה בהסכם הגרעין ולפיהן אסור לה להעשיר אורניום לרמה של יותר מ-3.67%. רוחאני הבהיר כי מיום ראשון איראן תעלה את רמת העשרת האורניום לכל רמה שתהיה נחוצה עבורה. עם זאת, הוא לא ציין לאיזו רמה איראן תעשיר אורניום החל משבוע הבא. מהלך זה יהווה הפרה מוחלטת של ההסכם ועלול לגרום להשבת הסנקציות האירופיות על איראן, שהוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין באופן מיידי.

הנשיא האיראני אמר כי "אם המדינות החתומות על הסכם הגרעין לא יקיימו את התחייבותיהן - הכור באראק ישוב לפעילות". לדבריו, "המלצתנו לארה"ב ולאירופה היא לשוב לשולחן המשא ומתן, לכבד את החוק ולדבוק בתנאים של הסכם הגרעין. אם הן יישארו מחוייבות להסכם - גם אנחנו".

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר באותו היום, התייחס הנשיא האמריקני דונלד טראמפ להפרת ההסכם הצפויה: "איראן הפרה את ההסכם עם ארצות הברית על סך 150 מיליארד דולר עוד לפני שנהייתי נשיא – ועכשיו הם חצו את רף המאגר שלהם. לא טוב". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

ביום שלישי שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה מסרו הצהרה בעניין הפרת ההסכם מצד איראן, ומסרו כי הם "מודאגים מאוד". לטעתם, "המחויבות שלנו להסכם הגרעין תלויה בציות מלא של איראן והוסיפו כי הם "שוקלים את צעדיהם".

ביום שני הודיעה איראן שהגדילה את כמות האורניום המועשר לרמה נמוכה שברשותה, גם כן מעבר למותר לה על פי ההסכם, כל זאת על מנת ללחוץ על מעצמות אירופה לשפר את המסחר שלהן מול האיראנים, חרף הנסקציות האמריקניות. יש לציין שהעשרת אורניום ללא הגבלה, תקרב למעשה את איראן לפצצה גרעינית.

בלילה שבין שני לשלישי הגיב נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להפרת איראן את הסכם הגרעין ואמר כי "טהראן משחקת באש". את הדברים אמר לאחר שנשאל על הנושא במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן, ובמהלכה סירב להעביר למשטר במדינה מסר, בטענה כי הוא "יודע מה הוא עושה".

מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

כמה שעות קודם לכן, אישרה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית את הדיווחים לפיהם מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשות איראן חצה את הרף המאושר במסגרת הסכם הגרעין. על פי פקחי סבא"א, המאגר שברשות איראן הגיע ל-205 קילוגרמים, בעוד שמגבלות ההסכם מתירות 202.8 קילוגרמים בלבד.

כבר ביום שני הזהיר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי הצעד הבא שתנקוט טהראן יהיה העשרת האורניום לרמה של יותר מ-3.67 אחוזים.