"המשטר הוא האויב": נמשכת המחאה באיראן עקב ההודאה בהפלת המטוס

ברשתות החברתיות דווח שמפגינים החלו להתאסף ברחובות בקריאה נגד השלטון. באחד מהמוקדים נראו המוחים הולכים סביב דגלי ארה"ב וישראל כדי לא לדרוך עליהם, ואחרים קראו "משמרות המהפכה רוצחים"

זמן צפייה: 04:45

באיראן נמשכת היום (ראשון) המחאה נגד המשטר, בעקבות ההודאה האיראנית בהפלת המטוס האוקראיני. ברשתות החברתיות דווח כי עשרות מפגינים החלו להתאסף שוב בכמה מוקדים, בהם מול אוניברסיטת איספהאן, כשהם קוראים הצהרות נגד השלטון. בין היתר, קראו המפגינים: "לא הקרבנו דברים לשווא כדי להתפשר או להאדיר מנהיג שהוא רוצח".

בתקשורת המקומית דווח כי משמרות המהפכה האיראניים מאיימים בשימוש בכוח במטרה למנוע את התחדשות ההפגנות.

הפגנות בטהראן
הפגנות בטהראן | צילום: רויטרס

באחד מהמוקדים נראו המפגינים הולכים מסביב לדגלי ארה"ב וישראל כדי לא לדרוך עליהם, וצועקים שארה"ב וישראל הן לא האויב - אלא המשטר האיראני.

במוקד נוסף, מול אוניברסיטת איספהאן, קוראים המפגינים: "משמרות המהפכה רוצחים - וחמינאי תומך בהם".

המפגינים בטהרן הדליקו נרות והניחו פרחים לזכרם של ההרוגים בהתרסקות המטוס.

 

בתוך כך, עלי לארג'יני, יו"ר הפרלמנט באיראן, הודיע כי "הבוקר ערך הפרלמנט ישיבה סגורה בהשתתפות מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, בנוגע לתקרית הפלת המטוס האוקראיני בשבוע שעבר מעל שמי טהראן. האירוע הזה יצר הלם בקרב העם האיראני. סלאמי הבטיח כי הוא יפרסם בקרוב הבהרות בנוגע לתקרית".

לארג'יני הדגיש כי הפרלמנט באיראן עומד מאחורי משמרות המהפכה ופועלם החשוב למען איראן, וכי הוא לא יסכים "לפגוע בשמו הטוב" של הארגון חרף תקרית המטוס.

הפגנות נגד עלי חמינאי באיראן
הפגנות נגד עלי חמינאי באיראן | צילום: חדשות 13

כבר אתמול החלו ההפגנות ברחבי המדינה, כשאלפי בני אדם יצאו להפגין נגד המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית, עלי חמינאי. המוחים קראו לחמינאי לפרוש ומתפקידו וצעקו "מוות לדיקטטור, מוות לשקרנים". כוחות הביטחון ניסו לפזר את המפגינים באמצעות גז מדמיע.

הפגנות באיראן לאחר הודאת הפלת המטוס האוקראי
הפגנות באיראן לאחר הודאת הפלת המטוס האוקראיני | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר אתמול הודיע הצבא האיראני באופן רשמי כי המטוס שנפל בשטח המדינה הופל בשוגג, בעקבות מה שהם כינו "טעות אנוש". מדובר בשינוי גרסה, זאת לאחר שבימים האחרונים מאז התרסקות המטוס, הכחישו בטהראן את הטענות כלפיהם, שהופנו בין היתר מאוקראינה, ארצות הברית, בריטניה וקנדה, וטענו כי המטוס התרסק בעקבות תקלה. בהודעה האיראנית הבוקר נכתב גם כי האחראים למעשה יובאו לדין.