איראן מפרסמת: כך עצרנו את מכלית הנפט במפרץ הפרסי • תיעוד

לאחר שביום ראשון עצרו משמרות המהפכה האיראניות כלי שיט מאיחוד האמירויות הערביות, הוצגו הצילומים בטלוויזיה המקומית. נתניהו: "אם נצטרך לעמוד לבדנו מול איראן וגרורותיה - נעשה זאת"

זמן צפייה: 00:38

איראן פרסמה היום (חמישי) תיעוד של מכלית הנפט מאיחוד האמירויות הערביות שנעצרה במפרץ הפרסי ביום ראשון. לטענת משמרות המהפכה האיראניות, המכלית ניסתה להבריח נפט מתוך המדינה. מוקדם יותר היום, נשא דברים בוושינגטון שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ואמר: "לא מדובר במכלית אלא באונייה שנשאה מיליון ליטרים של דלק, האנשים האלו מבריחים את הנפט שלנו".

מוקדם יותר היום אישרה טהראן כי הכוח הימי של משמרות המהפכה עצר ביום ראשון סמוך לאי לראק מכלית זרה שעליה 12 אנשי צוות שלטענתם הבריחו נפט, וכן כי נמצאו חביות רבות ובהן כמיליון ליטרים של נפט. לטענת האיראנים, כלי השיט שידר אותות מצוקה והכוחות חשדו שיש בו תקלה, אך כשהבינו שמדובר במבריחים - השתלטו עליו.

ממשלת בריטניה הודיעה כי תחקור את הדיווח, וקראה לרשויות האיראניות להפחית את המתיחות. "אנחנו חוקרים את הדיווח לפיו מכלית נפט נעצרה בידי איראן במפרץ הפרסי", מסרה דוברת הממשלה הבריטית. "אנחנו עוקבים אחרי הסיטואציה הביטחונית ומחויבים לשמירת חופש התנועה הימי בהתאם לחוק הבין-לאומי".

עוד בחדשות 13:

איראן: החרמנו מכלית נפט זרה שעליה 12 אנשי צוות

"אין עבודה": כך השפיעו הסנקציות על אזרחי איראן • תיעוד מיוחד

גיברלטר שחררה את 4 חברי הצוות שנתפסו על המכלית האיראנית

המכלית שעצרו הכוח הימי של משמרות המהפכה באיראן
המכלית שעצרו הכוח הימי של משמרות המהפכה באיראן | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה נתניהו התייחס היום לאיום האיראני בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השנייה: ״לא ניתן שום חסינות למי שיירו טילים על ישראל גם אם יסתתרו באזורים צפופי אוכלוסייה. נעשה הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע, אבל לא ניתן חסינות למשגרי הטילים ומשלחיהם - לא בלבנון, לא בעזה ולא בשום מקום. העיקרון שמנחה את הממשלה בראשותי הוא פשוט - הקם להורגך השכם למנוע את התחמשותו."

"ממשלת לבנון אינה מביעה התנגדות להתבססות הצבאית של חיזבאללה בשטחה. גם היא תישא באחריות לתוקפנות הזאת. אם נאלץ לצאת למלחמה נוספת נפעל בעוצמה כבירה ונבטיח את ניצחוננו. היום שוב ראינו את התוקפנות האיראנית באה לידי ביטוי במי המפרץ הפרסי", המשיך נתניהו. "הגיע הזמן שהעולם הנאור כולו יבין את חומרת הסכנה של איראן וחיזבאללה. הגיע הזמן שהעולם כולו יתייצב נגדם. אפילו אם נצטרך לעמוד לבדנו מול איראן וגרורותיה - נעשה זאת".

ביום שלישי דווח ברשת CNN כי גופי המודיעין האמריקניים סבורים שמשמרות המהפכה האיראניים הסיטו בסוף השבוע ממסלולה מכלית נפט של איחוד האמירויות הערביות, ומאז נעלמו עקבותיה ואבד הקשר עם אנשי הצוות. לפי הדיווח, גורמים באיחוד האמירויות מאמינים שאיראן חיבלה או גררה את כלי השיט, שנעלם סמוך לאי קשם אשר במצרי הורמוז כשהוא שט תחת דגל פנמה.

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

ביום שבת, משטרת גיברלטר שחררה את ארבעת חברי הצוות שהיו על המכלית האיראנית "גרייס 1" שנעצרה על ידי הצי הבריטי סמוך לגיברלטר לפני כשבוע, בטענה שהיא בדרכה לסוריה ובכך מפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי. הארבעה שוחררו בערבות וללא כל אישומים.

כזכור, המכלית נעצרה בגיברלטר שנמצאת בשטח הטריטוריאלי של בריטניה. הספינה, שהייתה כאמור בדרכה לסוריה, הפליגה מסביב לאפריקה - כלומר עשתה את המסלול הארוך מהמזרח התיכון אל הים התיכון.

משרד החוץ האיראני זימן את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה. הצעד הדיפלומטי הזה מסיר את הספק שהמכלית שייכת לאיראן, למרות שהיא נושאת את דגל פנמה ומנוהלת על ידי חברה בסינגפור. על פי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הנפט שהיה בספינה שייך לאיראן, עם כי מקורו מעיראק השכנה.