חיסול, התאבדות או תאונה? מות הקצין וקרב הגרסאות באיראן

ערוץ הטלוויזיה המזוהה עם האופוזיציה האיראנית דיווח כי הבכיר בכוח קדס, עלי אסמאעיל-זאדה, נמצא מת בנסיבות מסתוריות לאחר שהדליף מידע - ולכן הוחלט לחסל אותו ולפברק את התאבדותו. בכיר איראני הכחיש את הדיווח: "מדובר בלוחמה פסיכולוגית. הוא מת בתאונה בביתו"

זמן צפייה: 01:56

התקשרות האיראנית הכחישה הבוקר (שישי) כי כוחות הביטחון האיראניים אחראיים למותו של בכיר משמרות המהפכה. מקור איראני בכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות האיראנית "אירנא" אמר כי "מדובר בלוחמה פסיכולוגית. אף אחד לא חוסל, קצין מת בתאונה בביתו. נפתחה חקירה לבירור כל הפרטים".

מנגד, ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" טוען כי "המשטר האיראני במבוכה, וחושש מעוד חפרפרות מתוך משמרות מהפכה. חיסולו של הקצין סיאד חודאיי שנורה למוות בתחילת השבוע שעבר בטהראן הקפיצה את מודיעין משמרות המהפכה שחיפש היכן המדליפים או הסייענים".

עוד ציינו המקורות כי אסמאעיל-זאדה מת לאחר שנפל מגג ביתו בעיר כרג', והדגישו כי הוא היה חבר קרוב של חסן סיאד חודאיי, המפקד בפועל של יחידה 840 בכוח קודס – אשר נורה למוות ברכבו בטהרן לפני כשבועיים. כמו כן, המקורות טענו כי בכירים במשמרות המהפכה מסרו למשפחתו של אסמאעיל-זאדה כי הוא התאבד, מאחר ולאחרונה הוא נפרד מאישתו ואף השאיר מכתב שבו הסביר את מעשה התאבדותו.

המקורות גם מסרו לערוץ "איראן אינטרנשיונל" כי לאחר החיסול של חודאיי - המודיעין של משמרות המהפיכה בחנו פרצות אבטחה בתוך כוח קודס וחשדו באסמאעיל-זאדה, ולכן החליטו לחסל אותו בכך שפיברקו את התאבדותו.

הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן
הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן | צילום: רויטרס

כזכור, חודאיי עמד מאחורי שורת ניסיונות פיגוע בישראלים ברחבי העולם. בין היתר, הוא שלח את מנסור רסולי להתנקש בקונסול הישראלי באיסטנבול. באיראן טענו כי הוא חוסל על-ידי שני רוכבי אופנוע בלב הבירה: חמישה כדורים נורו לעבר - שלושה מהם פגעו בראשו. בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" הוסיפו כי ההתנקשות התרחשה ליד ביתו של הקצין. באיראן טענו כי "סוכנים שפעלו למען ישראל נעצרו בחשד לחיסול".

הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן
הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן | צילום: רויטרס

ברקע, ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש הבוקר עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ד"ר רפאל גרוסי, במסגרת ביקור בזק שערך בישראל. בנט אמר כי "ישראל מעדיפה את המסלול הדיפלומטי על מנת לשלול מאיראן כל אפשרות לפתח נשק גרעיני, אך יחד עם זאת שומרת את הזכות להגנה עצמית ולפעולה נגד איראן כדי לבלום את תוכניתה הגרעינית, אם הקהילה הבינלאומית תיכשל בכך בפרק הזמן הרלוונטי".

מלשכת בנט נמסר כי ראש הממשלה "הדגיש בפגישה את עומק הסכנה של המשך ההתקדמות האיראנית בהשגת נשק גרעיני, תוך הטעיית הקהילה הבינלאומית על-ידי שימוש במידע כוזב ושקרים. ראש הממשלה הדגיש את הצורך הדחוף שבהתגייסות הקהילה הבינלאומית לפעולה נגד איראן, בכל האמצעים, על מנת למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני.

"עוד הדגיש רה"מ את תמיכת ישראל בכך שסבא"א תממש את המנדט שלה מול איראן באופן מקצועי, בלתי תלוי ועצמאי, ואת החשיבות בכך שמועצת הנגידים של הסוכנות תעביר לאיראן מסר חד וברור בהחלטתה הקרובה".

בנט וגרוסי
בנט וגרוסי | צילום: קובי גדעון, לע''מ

ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית "אל-עאלם" ציטט הודעה שפרסם היום שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבד א-להיאן, אשר הדגיש כי הכוונה של ארה"ב ושל שלוש המעצמות האירופאיות להגיש טיוטת החלטה נגד איראן במהלך כינוס הנגידים הקרוב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – היא צעד נמהר ומעבר לדיפלומטיה.

עוד ציין שר החוץ האיראני בהודעתו כי איראן רצינית בהגעה להסכם גרעין רציני וקבוע במסגרת שיחות הגרעין בווינה, והבהיר כי טיוטת החלטה נגד איראן במועצת הנגידים הקרובה תסבך ותקשה על שיחות הגרעין. כמו כן, הוא הזהיר כי כל צעד אמריקאי ואירופאי בכינוס הנגידים - ייענה בתגובה מיידית ומתאימה מצידה של איראן. שר החוץ האיראני הוסיף כי ביקורו של ראש סבא"א בישראל לפני כינוס הנגידים מהווה התנגשות עם עיקרון הנייטרליות, ועם המקצועיות של סבא"א.